Pitäisikö ilotulitteet sinusta kieltää?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilotulitteet voidaan kieltää, jos naisilta kielletään koirat ja kissat. Ne haukkuu aamusta iltaan, päivästä toiseen. Joka kuukausi. VUOSIKAUSIA. Raketit ovat vain muutaman tunnin kosto koiranaisille.
Miten kissat haukkuu? Ja vieläpä vuosikausia yhteen menoon? Millaisessa maailmassa sinä oikein elät?
Yksinkertaista. Äänet tulee sen oman pään sisältä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, millä muulla tavoin sitä sitten vietettäisiin uuttavuotta?
Eli kehitystä ei voi tapahtua tai keksiä mitään uutta?
No kerro mitä se uusi sitten olisi? Tää just ärsyttää kun kukaan ei ehdota tilalle mitään.
No miten muissa maissa vietetään uutta vuotta: kokoonnutaan juhlavaatteissa bileisiin, tehdään uudenvuodenlupauksia, muistellaan mennyttä vuotta, katsellaan kuvia, juodaan kuoharia, syödään herkkuja, tanssitaan, lasketaan yhteen ääneen vanhan vuoden viimeiset 10 sekuntia, pussaillaan keskiyöllä jne.
Mitä, väitätkö ettei muissa maissa muka lauota ilotulitteita ja paukkuja, ja että niin tehdään yksinomaan Suomessa?
Älä viitsi.
Sitävastoin muissa maissa ei ole tällaista modernien, vihaisten ja kaikkeen turhautuneitten kaupunkilaissinkkunaisten vimmaa kieltää tämäKIN ilo (muilta väestöryhmiltä) yhtenä iltana viikossa. Ja jos joku yksittäinen sekopää tai ns. "koiranainen" ilotulitteiden kieltämistä esittääkin, niin muissa maissa sellaisten marinoita ei kukaan ota kuuleviin korviinsakaan eikä muissa maissa ole tällaista kaiken pilaavaa femityranniaa kuin Suomessa. Kyllä tässä maailmassa muillakin on oikeus elää kuin teillä feminoitaämmillä.
Minä kannatan lämpimästi ja oikein innokkaasti yksityisten ihmisten koiranpito- ja -omistuskieltoa jota tuossa joku väläyttelikin. Olen sitä itsekin jo aikaisemminkin ehdotellut ihan kokonaan muissa(kin) keskusteluissa ja aiheyhteyksissä harvakseltaan tässä vuosien kuluessa, siis tämän uudenvuodenjuhlinta-aiheen lisäksi, kuten esim. yksityisautoilun kieltämistä ja yksityisautoilijoitten kiusaamista koskevissa keskusteluissa.
Eläköön ilotulitusraketit ja yksityisautoilu! Jääköön näiden ahdistelun aikakausi lyhyeksi! Kuolkoon femivalta ja väistyköön sen pimeys! Ja tulkoon yksityiskansalaisten koirakielto!
En välitä ilotulitteista pätkääkään, mutta sallisin ne kuten kaikki huumeetkin. Turhat rajoitukset pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen mieli voisi vaihtua sallivasta kielteiseksi jos oma talo palaisi jonkun torvelon ampuman raketin takia.
Mä olen menettänyt autoni kolarissa jonkun torvelon takia, mutta en mä silti autoja kieltäisi keneltäkään. On todella lyhytnäköistä kieltää kaikki jos tapahtuu yksikin vahinko.
Ei tainnu olla ihan 1 tai 2 hälytystehtävää, mitä tuli viime uutena vuotena rakennuspaloista. Lisäyksenä siihen sitten ne silmä-ja muut vammat.
Mun puolesta niitä voi ampua, jos noudattaa niille asettettuja ehtoja. Valitettavasti ei mene vaan jakeluun yksinkertaisetkaan ohjeet kaikille. Ehkä surullisempia esimerkkejä vanhemmat, jotka ostavat näitä ala-ikäisille lapsilleen.
Mitenhän ihmiset pärjäsivät silloin kun eivät saaneet ampua raketteja vaan kaupunki ampui? Ehkä ihmiset olivat silloin vahvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aivan käsittämätöntä, miten joillekin aikuisille rakettien ampuminen on niiiiiiin tärkeää. Heillä taitaa olla kuin kaksi aivosolua, jotka etsivät epätoivoisesti toisiaan.
Voi KULTA PIENI!
Pointti on se että ihmiset saavat tehdä mitä he HALUAVAT.
Hommaa pitää rajoittaa koska se häiritsee moni mutta joskus on sen aika. Ja se on nyt!
Ankeuttajat voitte pitää päänne kiinni -meitä muita ei kiinnosta.
Ymmärrän kyllä mitä yrität. Ei tehoa minuun. Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä raketissa on ihanaa ja kivaa? Oletan, että olet aikuinen.
Ehkä täyskielto ei ole kaikkein paras idea, mutta...ehkä ammattilaiset voisi hoitaa ammuskelun.
En ole vielä keksinyt, että mitä lisäarvoa ja parempaa ilotulitusraketit tuo yhteisön elämään.
Minusta haitat ovat paljon suuremmat kuin hyödyt.
Ei. Pitääkö kaikki hupi viedä maailmasta?
Jaa roskaa vai? Ainakin täällä eräällä aukiolla oli kaikki roskat kerätty siististi jätesäkkeihin, eikä kentällä ollut roskia juurikaan. Sen sijaan kentän liepeiltä löytyi useampi koiran kakkajätös.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Turhia juttuja. Samoin kuin elokuvat, huvipuistot, salmiakki jne. Minä en näistä pidä, enkä niitä tarvitse, niin ei tarvitse muutkaan.
Niin, salmiakkihan tunnetusti on merkittävä ympäristöhaitta ja vaaratekijä. Hevosetkin pillastuvat, kun joku salmiakkia syö.
Vierailija kirjoitti:
Ei yksityishenkilöiden käyttöön, nyt pauke kestää 11 tuntia putkeen ja eläimet stressaantuu, vähempikin riittäisi. Ja roskia ei kukaan siivoa.
11 tuntia? Viikon se kestää ainakin täällä päin. Sillä hetkellä kun raketit tulevat myyntiin 27.12, pauke alkaa ja jatkuu uudenvuoden yli, niin kauan kun paukkupommeja kakaroilla riittää.
Eli ihan ensiksi voisi rajoittaa rakettimyynnin 1-2 päivään ennen uudenvuoden aattoa sen sijaan, että niitä myydään koko hemmetin viikko.
En kannata kieltoa, mutta jos se joskus tulee, niin niin en itke sitäkään. Raketit tuo eloa ja juhlatunnelmaa tänne lähiöönkin, jossa muut juhlat ei juuri näy.
Itselleni kävi yöllä yksi läheltä piti -tilanne hutiin ammutun raketin takia kävellessäni kaverin luo, joten ensi vuonna taas suojalasit, kun menen ulos vuodenvaihteessa.
Lukiopojan "hauskaa" huumoria yleensä jutuissaan tavoitteleva Tuomas Manninen haukkuu ilotulittajat maan rakoon:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009302794.html
Mitäs jos samalla kielletään muutkin "hyödyttömät" toimet? Kaikki kulttuuritapahtumat, eihän pakosti tarvita konsertteja, teatteria ym. Entä urheilu, ihan ajanhukkaa, määrätään ainakin tuntikohtainen vero, jos haluaa harrastaa. Matkailu, veneily, mökkeily, täysin turhia ja mikä pahinta, ihmisille iloa tuottavia puuhia, kieltoon vaan. Tässä hieman alkua hauskanpitokielloille ja -veroille.
Pahin kaikista on seksi, vain lisääntymiseen tähtäävä voidaan sallia. Tulisipa ihmisille pakollisiksi asentaa pian sirut, silloin voisi rapsauttaa joka orgasmista veron. Näillä saadan valtion kassakin kuntoon.
Kielletään vaan raketit.
Mutta kielletään myös lemmikkikoirat.
Kolme koiraa aiheuttaa saman päästön kuin yksi henkilöauto
Koiranomistajat täällä taas räksyttävät tuon yhden ainoan illan takia.
Itse lemmikkeineen paskovat ja saastuttavat luontoa ympäri vuoden.
Kielletään raketit, mutta samalla myös lemmikkikoirat.
Reilua, eikös vain.
Ei pitäisi eikä niitä tulla koskaan kieltämään. Aina jotkut on kieltämässä sellaiset huvit muilta mistä eivät itse pidä eli tuijotetaan vain omaa napaa.
Ainostaan ammattilaisten käsiin kuten päihteet, autojen korjaus, liikenne ja monta muutakin asiaa syystä, että tulee vähemmän vahinkoa silloin.
Kyllä niitä paukkuja saisi varmaan sitten netistä pimeästi tilattua ja näitä täysin tarkastamattomia jytkyjä sitten hankkisivat ne pahimmat koheltajat. Minusta ilotulitus kerran vuodessa on ihan ok. Meillä se on teineille tosi tärkeä juhla, kutsutaan mummo ja vaari aina kylään, syödään hyvin ja ammutaan raketteja. Toinen lapsista sanoikin, että hänelle se on tärkeämpi juhla kuin joulu. Toki siinä tulee "turhaan" saasteita ja vammoja, mutta toisaalta jos nyt vaikka vuodenvaihteen juhlista puhutaan niin yhtä lailla voidaan kieltää joulun vietto automatkan päässä sukulaisten luona, koska sekin saastuttaa ja joku aina kuoleekin joululiikenteessä. Ihan oikeasti ei kaikkea voi kieltää, ei edes sellaista, mikä ei itseä kiinnosta :) Minusta vaikkapa lomamatkailun kaukomailla voisi kieltää, mutta ymmärrän kuitenkin, että joku siitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajat täällä taas räksyttävät tuon yhden ainoan illan takia.
Itse lemmikkeineen paskovat ja saastuttavat luontoa ympäri vuoden.
Kielletään raketit, mutta samalla myös lemmikkikoirat.
Reilua, eikös vain.
Koirien haukunta ja räksytys on myös monien mielestä melusaastetta. Hauska asia on myös et jotkut eläinten kärsimyksestä pauhaavat pitåvåt itse jotain isoa koiraa jossai kerrostaloasunnossa ja ulkoiluttvat 2 kertaa päivässä t: eri
Kieltoa ei tule senkään takia koska tänne ei haluta samaa kuin esim. Irlannissa eli pommeja tehään itse ja laittomia ilotulitteita ammutaan eli syntyy pimeät markkinat ja viranomaiset ovat aika voimattomia.
Ei.
Koska se yksilönvapaus on niin arvokas asia.
Jotkut eivät sitä vaan tajua, se on huomattu.