Sain perinnöksi metsää ja mökin
Olen toissijainen perillinen. Perintövero oli suuri enkä sitä ole pystynyt maksamaan tilapäistöitä tehden.
Nyt palkasta menee ulosottoon ja käteen jää hyvin vähän. Mitä pitäisi tehdä?
Monet tuttuni ovat puolestani raivoissaan, valtio vie perintöveroina omaisuudet.
Kommentit (18)
Jos perintövero on ollut suuri niin onhan tuolla perinnöllä laskennallinen rahallinen arvo. Miksi et ole myynyt mökkiä ja metsää? Jos saat niistä vähemmän kuin niiden arvoksi on perintöverotuksessa merkitty, voit pyytää perintöveron oikaisua.
En halua myydä. Ainut enoni oli läheinen minulle, äidiltäni ei jäänyt mitään perittävää.
Kyseessä on vieläpä isovanhempieni tila joka jäi enolleni.
Enkö oikeasti olisi rintaperilliseen verrattava?
Vierailija kirjoitti:
Jos perintövero on ollut suuri niin onhan tuolla perinnöllä laskennallinen rahallinen arvo. Miksi et ole myynyt mökkiä ja metsää? Jos saat niistä vähemmän kuin niiden arvoksi on perintöverotuksessa merkitty, voit pyytää perintöveron oikaisua.
Mä suosittelen myös tätä.
Eipä sitä välttämättä voi myydä jos on ulosotossa.
Voitaisiin myydä metsää tai vuokrata mökkiä?
Sulle tulee kiinteistöverot Jne vielä
www.upmmetsa.fi tuolta voit katsoa paljonko myytävää puuta on metsässäsi. Muutamalla klikkauksella saat tarjouksen ja rahat kilahtaa tilillesi vielä samana vuotena.
Vierailija kirjoitti:
No myyt sen roskan
Olet siis nähnyt tämän roskan?
Vierailija kirjoitti:
No myyt sen roskan
Syrjäseuduilla ihmiset eivät maksa edes verotusarvoa pikkumetsätonteista.
Vierailija kirjoitti:
En halua myydä. Ainut enoni oli läheinen minulle, äidiltäni ei jäänyt mitään perittävää.
Kyseessä on vieläpä isovanhempieni tila joka jäi enolleni.
Enkö oikeasti olisi rintaperilliseen verrattava?
Elämä on valintoja. Olisit ottanut lainaa silloin, kun olisit vielä saanut. Sillä olisit maksanut perintöveron ja perintösi olisi ollut vakuutena. Ehkä olisit maksanut sitä enemmän kuin ulosottoa. Nyt on vaarana se, että eilen on ulosmitattu omaisuuttasi veroveloista. Verovelat vanhentuvat 5 vuodessa maksuunpanosta, mutta jos on ulosmitattu omaisuutta, verot voidaan periä siitä vielä vanhentumispäivän jälkeen.
Mutta jospa myisit puuta siitä perintömetsästäsi. Ensi kesänä kasvaisi jo uutta puuta tilalle. Kyllä sinä sieltä voit myydä mitä tahansa, mutta maksu menee ulosottoon, joka sitten tilittää sinulle ylimääräiset rahat.
Mulla on asumiskelvoton mökki ja 5 ha metsää. Arvo on 25 000 jonka verottaja hyväksyi perunkirjoitukseen puolison kuoltua.
Meillä päin metsähehtaarin reaaliarvo n. 5000 e.
Tästä toissijainenkin perillinen maksaisi veroa vain 5000 eurosta. (20 000 verovapaata)
Täytyy olla jotkut kartanon metsät ja voihan puuta myydä, nyt kai on kysyntää silläkin.
Ylläpito kyllä maksaa, tiemaksuja 250 vuodessa, kiint. vero uudemmasta talousrakennuksesta 150 euroa, 120 vuotias alkeellinen mökki verovapaa.
Lapsetkaan ei hyödy kuin myymisen vaivan, ostaja on jo kyllä tiedossa.
Vaikea kommentoida kun ei tiedä yksityiskohtia. Paljonko metsää on hehtaareissa, onko hakattavaa puustoa? Missä kunnossa mökki on ja onko sillä kaupallista arvoa?
Jos pinta-alaa on paljon, esim yli 20 ha, voi myydä osan tilasta pois. Metsämaalla on myyjän markkinat Lappia lukuunottamatta. Tietysti puutakin kannattaa myydä, jos myytävää on, silläkin on nyt erinomainen kysyntä.
Vaikuttaa siltä, että ap ei ole kovin suunnitelmallinen ihminen, koska perintövero on mennyt ulosottoon. Nyt kannattaa em. markkinahuiput hyödyntää, eikä jäädä rypemään voivotteluun ja antaa tilanteen huonontua entisestään.
Aapee tuhoaa taloutensa sentimentaalisista syistä ja arvoton metsä menee kohta kun velkojen perijät pistää ulosottoon
Työskentelen pankissa ja aika yleinen käytäntö on, että näissä tilanteissa otetaan lainaa perintöveron maksuun. Vakuutena perinnöksi saatu omaisuus. Jos maksukyky ei riitä tai luottotiedottomuus estää lainan saamisen, niin sitten ainoa vaihtoehto on myydä perinnöksi saatu omaisuus/osa siitä ja tällä maksaa verot.
Perintöverojen maksamiseen on aikaa usein vuosikin, joten siinä on kyllä hyvin aikaa selvittää mahdollisuudet.
Perintöveron maksamiseen saa yleensä kyllä helpotusta ja lisäaikaa, jos ottaa heti yhteyttä verohallintoon silloin kun päätös tulee. Itse maksoin viime vuonna liki 17t perintöveroa. Ei paljoa naurattanut, mutta onneksi perintöä oli myös rahana sen verran että sai maksettua..
Mikset kieltäytynyt perinnöstä?