Sähköautolla Lappiin, kulut verrattuna bensa-autoon
https://www.is.fi/autot/art-2000009247364.html
IS julkaisi uudelleen vuosi sitten halvan sähkön aikana tehdyn lomareissun sähköautolla Lappiin. Koska siinä oli poikkeuksellisesti kerrottu myös latausten hinnat, niin laskin paljonko sähköauto kuluttaa euroissa tällaisella matkalla verrattuna omaan bensikseeni.
Yhteenlasketut latauskulut olivat 66,70e.
Matka oli 1177km. Mersuni (C200 EQBoost) kuluttaa mökkireissulla noin 5,2 l bensaa 100 kilometrillä. Lasken hiemen reilummin, eli 5,5l/100km, koska oli talvi vaikkakin plus-asteita. Bensa-auto vie näin rahassa 116,52e.
Siis alle kaksinkertainen rahamäärä. Ja huomatkaa että tuo matka tehtiin halvan sähkön aikana, nyt hinta on ainakin kaksi- tai kolminkertainen, voi olla jopa 10-kertainen. Yksi lataus oli 'ilmainen', eli sisältyi hotellihuoneen hintaan. Sähköautolla lähdettiin täydellä akulla ja perillä virtaa oli enää 22%. Bensankulutus on todellinen, eli sisältää tankkauksen perillä.
Sähkärin latauksia odoteltiin 2h34min + yölataus hotellilla ja tyhjä akku perillä.
Minusta sähkön hintaetu on kaikki nuo reunaehdot huomioiden mitätön ja nykyhinnoilla tullee jopa reilusti kalliimmaksi kuin bensaversio. Ajomukavuudessakin on ehkä eroa C-Mersu vs Kia.
Kommentit (8)
Bensa-auton kulut on laskettu päivän bensan hinnalla, eli 1,80e/litra.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko lähteä lappiin jos vaihdan sähköautoon?
Ei varmaankaan, mutta laskelma ei siitä muutu mikäli lataat muualla kuin kotitöpselistä.
Eiköhän kannattaisi laskea ihan kaikki kulut mitä autoiluun menee? Kyllä se matka maksaa jotain ihan muuta kuin 116,52€
"Eiköhän kannattaisi laskea ihan kaikki kulut mitä autoiluun menee? Kyllä se matka maksaa jotain ihan muuta kuin 116,52€"
Kyse on nyt ilmeisesti kuitenkin vain energiakuluista. Muut kulut ovat usein laskelmissa sitä luokkaa, että minä ainakaan en niiden mukaan pysty ollenkaan autoilemaan ja kuitenkin olen ajanut yli 1,5milj. km.
Ei näyttäisi lataushinnat kallistuneen. Itse ajelin juuri saman matkan ja ABC:lla esimerkiksi latauksen hinta on 0,31 € / kWh.
Lataamiseen ei mennyt yhtään enempää aikaa kuin ennen bensa-autolla ajaessani, koska lataus hoitui kahvi- ja ruokatauoilla. Niitä minulla oli molemmilla väleillä kaksi, enkä tullut kumpanakaan päivänä perille tyhjällä akulla, kuten lehtijutun kirjoittaja.
Teholatureiden määrä on vuoden takaisesta kasvanut hurjasti. Ei joutunut jonottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kannattaisi laskea ihan kaikki kulut mitä autoiluun menee? Kyllä se matka maksaa jotain ihan muuta kuin 116,52€
Miksi? Tässä vertailtiin sähköauton kulutusta bensa-auton kulutukseen.
Jos haluat, niin voi täydentää laskelmaa huomioimalla autojen hankintahinnat ja jälleenmyyntiarvon x vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Ei näyttäisi lataushinnat kallistuneen. Itse ajelin juuri saman matkan ja ABC:lla esimerkiksi latauksen hinta on 0,31 € / kWh.
Lataamiseen ei mennyt yhtään enempää aikaa kuin ennen bensa-autolla ajaessani, koska lataus hoitui kahvi- ja ruokatauoilla. Niitä minulla oli molemmilla väleillä kaksi, enkä tullut kumpanakaan päivänä perille tyhjällä akulla, kuten lehtijutun kirjoittaja.
Teholatureiden määrä on vuoden takaisesta kasvanut hurjasti. Ei joutunut jonottelemaan.
Eli kulutuksella 20 - 25 kwh/100 km sähkö maksaa 6,20 - 7,75e / 100 km. Bensamersu vie bensaa 10 eurolla satasta kohden. Minusta yllättävän pieni hintaero. Uskoisin myös että lataussähkön hinnoissa on nousupainetta. Jos ja kun yhtiöt käyttävät pörssisähköä ja lähes kaikki lataukset huoltoasemilla tapahtuvat päivällä kalliin sähkön aikana. Ja aina välillä joutuu lataamaan sikakallista sähköä, kuten jutun minimanin 1,17e / kwh.
Bensa-autoilija tuskin yöpyy hotellissa Lapin-matkallaan, mutta se on eri juttu.
Onko pakko lähteä lappiin jos vaihdan sähköautoon?