Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ulosotossa, paljonko saat tammikuussa enemmän rahaa käyttöösi, kuin joulukuussa?

Vierailija
30.12.2022 |

Suojaosuus kohoaa takuueläkkeen suuruiseksi.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut joskus ulosotossa ja muistan elävästi ne ajat. Lämmitti mieltä kuulla että velkaisille on tulossa helpotusta. Suurin osa kun ei niitä velkojaan enää edes maksele vuosien jälkeen vaan perintäyhtiöiden tuulesta temmattuja kuluja.

Tämä on niin totta. Minulle tuli syksyllä ilmoitus oikeuden päätöksestä. Laskun pääoma oli maksettu vuonna 2014, mutta yksi 5 euron huomautus perintäyhtiölle oli jäänyt maksamatta. Olivat jemmailleet sitä 8 vuotta ja nyt perintäkulut, oikeudenkäyntikulut, viivästyskorot, ulosottommaksut ym. olivat nostaneet summan 570 euroon. Tämä on ihan laillistettua ryöstöä.

Oikeesti? 😮

Ei helvetti.

Tämä on perintäyhtiöiden ihan normaalia toimintaa. Lähettelevät kolmen vuoden välein vain ilmoituksen, että sinulla on maksamatonta velkaa. Vievät sitten oikeuteen vähän ennenkuin vanhenevat, jolloin tulee 15 vuotta lisää velkavankeutta. Muutaman euron huomautuksesta voi tosiaan joutua maksamaan lähes 1.000 euroa, eikä kukaan puutu asiaan.

"Velka, johon on haettu velkomustuomio, vanhenee lopullisesti tuomiopäivästä laskien 15 vuodessa. Jos kuitenkin velkojana on yksityishenkilö tai velka johtuu rikoksesta, vanhenemisaika on 20 vuotta. Velka, johon ei ole haettu velkomustuomiota, vanhenee lopullisesti eräpäivästä laskien 20 vuoden kuluttua."

Juuri näin, siksi jemmailevat noita pieniä laskuja vuosikausia ja hakevat sitten vasta tuomion, kun se jatkaa 15 vuodella tuota velka-aikaa, eli tuomiopäivästä velka vanhenee 15 vuodessa.

Perintätoimistolta pitääkin pyytää aina mustaa valkoisella, että ei ole sentiäkään missään jälkiperinnässä jemmassa.

Vierailija
22/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla laki, joka pakottaa viemään kaikki laskut ulosottoon viimeistään kaksi vuotta eräpäivän jälkeen, ellei maksusuunnitelmaa ole tehty. Tämän jälkeen lasku vanhenee tai on mitätön. Tuo jälkiperintäsysteemi on täysin kestämätön ja velalliselle todella epäoikeudenmukainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi kerran niin että olin maksanut puhelinlaskuni myöhässä ja maksoin sitten sen karhunkin myöhässä.

Perintätoimistolta tuli lasku: viivästyskorkoa 0.08 EUR (8snt) perintäkulut 40 EUR.

Soitin fimaan ja kyselin että "oikeesti???" 

Ystävällinevirkailja totesi "voit repiä sen laskun"

Vierailija
24/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

98% ulosottotapauksissa syyllinen löytyy katsomalla peiliin. Ihan itse olette asianne ryssineet, joten pulinat pois ja maksakaa velkanne.

Tottakai se löytyy, ei siitä ole epäilystä. Syytän itseäni vuoden jokaisena päivänä. Itse menin nuorena idioottina provikkapalkkaiseen työhön. Jäin rattijuopon yliajamaksi ja talous heitti kärrynpyörää sillä samalla sekunnilla, kun tajusin Kelan sairaspäivärahapäätöksen kestävän lähemmäs pari kuukautta. Jäin kodittomaksi noin vuoden ajaksi. Nyt on katto pään päällä, mutta velkojen maksu tuottaa haasteita. Vaivojeni taki minua ei palkata yhtään mihinkään, sillä olen liian iso riski työnantajille mahdollisten sairaslomakierteiden takia.

N36

Vierailija
25/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummu kirjoitti:

Ei vaikuta. Tulot ovat yli 2xsuojaosuuden. Sama summa edelleen menee siis ulosottoon. Parhaiten tämä siis vaikuttaa oikeasti pienituloisille, joiden tulot ovat alle tuon 2xsuojaosuuden. Toki tässä tuli uutena myös se että tulorajamittauksen piirissä olevat saavat viran puolesta 3 vapaakuukautta, kun aiemmin sai 2. Ja me muutkin saadaan viran puolesta 1 vapaakuukausi, kun aiemmin pitänyt anella se.

Kyllä tuo vaikuttaa myös sinun käteen jäävään osuuteen. Googlaa jostain taulukko, mistä näet vaikutuksen. Itsellä on netto yli 4x suojaosuus ja hyödyn tuosta muutoksesta lähes 300 euroa kuukaudessa.

Vierailija
26/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut joskus ulosotossa ja muistan elävästi ne ajat. Lämmitti mieltä kuulla että velkaisille on tulossa helpotusta. Suurin osa kun ei niitä velkojaan enää edes maksele vuosien jälkeen vaan perintäyhtiöiden tuulesta temmattuja kuluja.

Tämä on niin totta. Minulle tuli syksyllä ilmoitus oikeuden päätöksestä. Laskun pääoma oli maksettu vuonna 2014, mutta yksi 5 euron huomautus perintäyhtiölle oli jäänyt maksamatta. Olivat jemmailleet sitä 8 vuotta ja nyt perintäkulut, oikeudenkäyntikulut, viivästyskorot, ulosottommaksut ym. olivat nostaneet summan 570 euroon. Tämä on ihan laillistettua ryöstöä.

Oikeesti? 😮

Ei helvetti.

Tämä on perintäyhtiöiden ihan normaalia toimintaa. Lähettelevät kolmen vuoden välein vain ilmoituksen, että sinulla on maksamatonta velkaa. Vievät sitten oikeuteen vähän ennenkuin vanhenevat, jolloin tulee 15 vuotta lisää velkavankeutta. Muutaman euron huomautuksesta voi tosiaan joutua maksamaan lähes 1.000 euroa, eikä kukaan puutu asiaan.

Perintäyhtiöhän toimii tuossa täysin laillisesti ja sinulla on mahdollisuus maksaa velka pois, ennenkuin se viedään oikeuteen ja kulut entisestään kasvavat. Ihan itse aiheutettu ongelma.

Mulle tuli viime kuussa Klarnan lasku, jossa oli eräpäivä viime vuoden lopussa.

Olen toki pitänyt huolta ja ollut ajan tasalla laskuissa muutenkin, mutta entäs ne joilla se tiedonsiirto takkuaa ja vika ei varsinaisesti ole oma koska laskuja ei tule postitse?

Olen lukenut näitäkin tapauksia ja itse joutunut makselemaan maksumuistutuksia ja petintäkorkoja koska ne hiton laskut ei tule perille. Postihan ei ota mitään vastuuta.

Vierailija
27/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse..

Vierailija
28/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

98% ulosottotapauksissa syyllinen löytyy katsomalla peiliin. Ihan itse olette asianne ryssineet, joten pulinat pois ja maksakaa velkanne.

Tottakai se löytyy, ei siitä ole epäilystä. Syytän itseäni vuoden jokaisena päivänä. Itse menin nuorena idioottina provikkapalkkaiseen työhön. Jäin rattijuopon yliajamaksi ja talous heitti kärrynpyörää sillä samalla sekunnilla, kun tajusin Kelan sairaspäivärahapäätöksen kestävän lähemmäs pari kuukautta. Jäin kodittomaksi noin vuoden ajaksi. Nyt on katto pään päällä, mutta velkojen maksu tuottaa haasteita. Vaivojeni taki minua ei palkata yhtään mihinkään, sillä olen liian iso riski työnantajille mahdollisten sairaslomakierteiden takia.

N36

Tuossa tilanteessa itse en ainakaan syyttäisi sinua. Toki aina voidaan todeta että "tyhmästä päästä kärsii koko ruumis", mutta miten olisit voinut ennakoida tuon kaltaista asiaa? Et mitenkään, etenkään nuorena kun kaikki on muutenkin uutta.

Vierailija
29/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N36

Tuossa tilanteessa itse en ainakaan syyttäisi sinua. Toki aina voidaan todeta että "tyhmästä päästä kärsii koko ruumis", mutta miten olisit voinut ennakoida tuon kaltaista asiaa? Et mitenkään, etenkään nuorena kun kaikki on muutenkin uutta.

Tämän vuoksi kommentoija mainitsikin 98%, eikä 100%.

Vierailija
30/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N36

Tämän vuoksi kommentoija mainitsikin 98%, eikä 100%.

Minulle on oikeastaan ihan sama syyttääkö joku tilanteestani minua vai ei, syytän silti itseäni ja se riittää.

N36

Vierailija
31/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tummu kirjoitti:

Ei vaikuta. Tulot ovat yli 2xsuojaosuuden. Sama summa edelleen menee siis ulosottoon. Parhaiten tämä siis vaikuttaa oikeasti pienituloisille, joiden tulot ovat alle tuon 2xsuojaosuuden. Toki tässä tuli uutena myös se että tulorajamittauksen piirissä olevat saavat viran puolesta 3 vapaakuukautta, kun aiemmin sai 2. Ja me muutkin saadaan viran puolesta 1 vapaakuukausi, kun aiemmin pitänyt anella se.

Kyllä tuo vaikuttaa myös sinun käteen jäävään osuuteen. Googlaa jostain taulukko, mistä näet vaikutuksen. Itsellä on netto yli 4x suojaosuus ja hyödyn tuosta muutoksesta lähes 300 euroa kuukaudessa.

Suojaosuus ensi vuonna on 922,50 €. Eli tämä x2 on 1845. Minun nettotulo on yli tämän. Eli nettotulosta ulosmitataan 1/3. Ei ole elätettäviä, jotka vaikuttaisivat

Vierailija
32/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. En jaksa enää vääntää. Ainoa tärkeä asia, kotini, on mennyttä. Töihin ei ole enää asiaa, mutta työmarkkinatukea saan, ja toistaiseksi Kela hoitaa loput. Vuosi vuodelta ahdistus pahenee, ja olen vähitellen alkanut ymmärtää kirkonpolttajia ja muita, jotka eivät aio poistua hiljaa ja huomaamatta.

Vierailija
33/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän henkilön joka oli yrittäjänä (maansiirotala).

Meni kaksi kämppää ja maatila ja silti jäi >700k velkaa.

Asianajaja kehoitti lähtemään Suomesta jos mahdollista.

Taitaa olla Espanjassa tällä hetkellä monen mutkan jälkeen. 

Summa yksilölle iso, pankille pieni eli ei mitään perintä meinkiejä.

Moraalisesti oiein? no jaa. 15v perustoimeen tukitulolla vai melko normaali elämä?

Mitä SINÄ tekisit?

Niin ja tosiaan joissain maissa henk.koht konkurssi mahdollista.

Vierailija
34/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tummu kirjoitti:

Suojaosuus ensi vuonna on 922,50 €. Eli tämä x2 on 1845. Minun nettotulo on yli tämän. Eli nettotulosta ulosmitataan 1/3. Ei ole elätettäviä, jotka vaikuttaisivat

Ei sitä noin lasketa, tavaa ne ohjeet vähän tarkemmin.

Vierailija
35/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitä tarkoittaa?

Vierailija
36/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä tarkoittaa?

Osaatko lukea?

Vierailija
37/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N36

Omilla vakuutuksilla, säästöillä, omaisten avulla, ystävien avulla, kolmannen sektorin avustuksilla.. Ei auta jälkikäteen, mutta ehkä joku muu ottaa vinkkiä.

Tulottomuus ei automaattisesti johda velkaantumiseen, aina on ihmisiä, jotka ei pysty elättämään itseään. Jotkut yhteisöt hoitaa elättiläänsä paremmin, toiset sitten huonommin..

Vierailija
38/39 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti? 😮

Ei helvetti.

Perintäyhtiöhän toimii tuossa täysin laillisesti ja sinulla on mahdollisuus maksaa velka pois, ennenkuin se viedään oikeuteen ja kulut entisestään kasvavat. Ihan itse aiheutettu ongelma.

Mulle tuli viime kuussa Klarnan lasku, jossa oli eräpäivä viime vuoden lopussa.

Olen toki pitänyt huolta ja ollut ajan tasalla laskuissa muutenkin, mutta entäs ne joilla se tiedonsiirto takkuaa ja vika ei varsinaisesti ole oma koska laskuja ei tule postitse?

Olen lukenut näitäkin tapauksia ja itse joutunut makselemaan maksumuistutuksia ja petintäkorkoja koska ne hiton laskut ei tule perille. Postihan ei ota mitään vastuuta.

Merkitse ostokset ja sopimukset itsellesi muistiin, niin voit seurata niiden laskutukset. Se on sun velvollisuutesi.

Posti on todella epäluotettava ja aina voi jossain olla virhe laskutustiedoissa.

Vierailija
39/39 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tummu kirjoitti:

No kävinpäs nyt ihan piruuttani laskemassa. Käytin viime vuoden laskuria ja tämän vuoden laskuria. Tulot samat ja kappas vain myös ulosottoon menevä sentilleen sama laskurin mukaan. Eli ei vaikutusta suojaosuuden nostolla.