Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu, jos oppii pistämään narsistille vastaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Niin. Narsistinen vanhempi, joka luojan kiitos asuu toisella paikkakunnalla. Olen opetellut pistämään hänelle nyt vastaan, ja olen viimeisen puoli vuotta ottanut etäisyyttä. En esim. viestitellyt kuukausiin, sitten aloin viestittelemään silloin tällöin, mutta soittanut olen vain 3 kertaa tänä aikana. En päästä luokseni käymään, ja olen opetellut tunnistamaan manipuloinnin keinot ja vastaamaan neutraalisti. En kerro omia asioitani, en reagoi mihinkään. Asetan rajani ja kerron miten asiat ovat.

Nyt hän on suuttunut jostakin niin, ettei ole vastannut kohta kuukauteen viesteihini. Luovutin tosin jo, koska en aio anella hänen huomiotaan - narsistillehan on tyypillistä ns. silent treatment, joka on laskelmoitua manipulointia. Mitä on odotettavissa? Välirikko, uhkailua itsetuhoisuudella,...?

N23

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota niin näet. Eivät kaikki narsistitkaan toimi samoin. Itsetuhoinen käytös, itsarin yritys, päihteet jne. viittaa ennemmin epävakaaseen pers.häiriöön kuin narsistiin, vaikka niissä on paljon samaa.

Vierailija
2/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylkäävät täysin jos laitat kovan kovaa vastaan. Niillä on kaikki tai ei mitään. Joko olet tahdoton orja tai unohdettu. Jos saat narsistin hylkäämään olet voittanut sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa vaikka alkaa levittää susta juoruja, pyrkiä etsimään asuntoosi vara avaimia, yrittää saada huoltomiestä avaamaan ovi poissaollessasi, varastaa postejasi, cyberstalkata..

Koska.. syitä tuollaiseen en tiedä. Ilmeisesti et ole todellinen ihminen, vaan joku omaisuuserä johon äidilläsi on omistusoikeus.

Vierailija
4/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö mt-luokitukseen ottaa lopultakin mukaan pakonomainen tarve hokea tauotta joko "narsistia" tai "persua" aina kun maailma ei menekään just niinkuin pikkulapsen tasolle jäänyt av-mamma halusi.

Tällä foorumilla kumpaakin sorttia riittää ihan kuoroksi asti.

Vierailija
5/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö mt-luokitukseen ottaa lopultakin mukaan pakonomainen tarve hokea tauotta joko "narsistia" tai "persua" aina kun maailma ei menekään just niinkuin pikkulapsen tasolle jäänyt av-mamma halusi.

Tällä foorumilla kumpaakin sorttia riittää ihan kuoroksi asti.

Ymmärrän että sanan merkitys on alkanut hälventyä, mutta hän kyllä on narsistinen. Ihmisellä voi olla narsistisia piirteitä ilman virallista diagnoosia.... Diagnoosi tosin voisikin olla oikea, sillä hänen isänsä oli moniongelmainen narsisti, joka kyttäsi mummoani pusikoissa ja hakkasi.

- AP

Vierailija
6/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu perättömiin juoruihin somessa ja livenä. Kaikkialla missä itse et ole niitä kuulemassa. Jos sukulaiset alkavat käyttäytyä oudosti niin syy voi olla tässä. Narsisti on taitava sekoittamaan kaikkea tuulesta temmattua pieneen määrään faktaa. Narsistille mikään ei ole pyhää.

Vierailija
7/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit ovat ihan sairaalloisen vainoharhaisia olentoja .

Vierailija
8/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin mietit ja ennakoit narsistin mielipiteitä ja reaktioita olet edelleen hänen vankinsa. Jätä silleen, pois mielestä, pois elämästä, vähitellen pois muististakin.

Vierailija
9/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huvittavinta tässä on se, että tavallaan oloni on kauhea, kun olen tullut ns. hylätyksi.... Siitä huolimatta, että olen miettinyt jo vuosia välien katkaisemista, tai vähintäänkin etäisyyttä. Asiaan toki vaikuttaa sekin, että isäni kuoli muutama vuosi sitten, eli mulla ei ole vanhempia sitten käytännössä ollenkaan. Päässä pyörii erilaisia skenaarioita, esim. mitä jos tarvitsen apua muutossa tai joskus hamassa tulevaisuudessa omien lasten hoitamisessa. Pintapuolisia kavereita on, ystäviä ei ole. Paras ystäväni on poikaystäväni, mutta suhde ei välttämättä kestä enää pitkään johtuen erilaisista tulevaisuudensuunnitelmista. 

Toisaalta, enpä ole oikeastaan ikinä saanut äidiltäni tukea mihinkään.

- AP

Vierailija
10/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin mietit ja ennakoit narsistin mielipiteitä ja reaktioita olet edelleen hänen vankinsa. Jätä silleen, pois mielestä, pois elämästä, vähitellen pois muististakin.

Totta, hyvin sanottu.... Matka vapauteen on pitkä.

- AP

Vierailija
11/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun päästät irti äidistä, energiasi muuttuu ja alat saada toisenlaisia ihmisiä elämääsi, jos vaan annat itsesi kasvaa siihen suuntaan. Voiko äitisi muuttoapuun luottaa nytkään vai syntyykö muuttoaamuna draamaa tai syntyykö kiitollisuudenvelka, josta muistutellaan?

Oma narsistivanhempani hylkäsi minut ja se on toisaalta siunaus, vaikka se niin kipeää on tehnytkin. Ei tarvitse elää siinä vuoristoradassa ja toisen sekoittaessa omia tunteita oikkujensa mukaan. Toista vanhempaa ei ole, joten ilman mennään. 

Youtubessa on paljon hyviä kanavia. Oletko seurannut jotain ja jos niin mitä? Richard Grannon taitaa olla narsistien lapsi tai ainakin muuten uhri. Narsisti vs Minä on suomeksi myös videoita narsistivanhemmista ja Dr Ramanilla enkuksi. Sitten vähän eri genreä on mm. Crappy childhood fairy ja Kati Morton. 

Tsemppiä ja halaus <3 Tiedän, ettei ole helppoa. 

Vierailija
12/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, hyvin sanottu.... Matka vapauteen on pitkä.

- AP

Matka vapauteen on todella pitkä. Itse tajusin aloittaa sen vasta noin 40-vuotiaana ja nyt 10 vuotta myöhemmin vapaus alkaa häämöttää. Sinä olet hoksannut tuon jo noin nuorena! No, meidän kotona oli piilonarsisti, mikä saattoi vaikeuttaa asian hahmottamista. 

Vierailija
13/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja huvittavinta tässä on se, että tavallaan oloni on kauhea, kun olen tullut ns. hylätyksi.... Siitä huolimatta, että olen miettinyt jo vuosia välien katkaisemista, tai vähintäänkin etäisyyttä. Asiaan toki vaikuttaa sekin, että isäni kuoli muutama vuosi sitten, eli mulla ei ole vanhempia sitten käytännössä ollenkaan. Päässä pyörii erilaisia skenaarioita, esim. mitä jos tarvitsen apua muutossa tai joskus hamassa tulevaisuudessa omien lasten hoitamisessa. Pintapuolisia kavereita on, ystäviä ei ole. Paras ystäväni on poikaystäväni, mutta suhde ei välttämättä kestä enää pitkään johtuen erilaisista tulevaisuudensuunnitelmista. 

- AP

Yksi osa hyväksikäyttöä on se, että uhri saadaan uskomaan että tämä tarvitsee pahoinpitelijäänsä eikä pärjää ilman. Tosiasia on kuitenkin se, että elämässä pärjää vallan hyvin ilman selkäänpuukottajia, kampittajia ja pahanilmanlintuja sekä hylkääjiä. Ei sitä rauhaa, draaman puutetta ja elämän helppoutta ymmärräkään ennen kuin kuin narskusta/narskuista pääsee eroon.

Vierailija
14/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä nyt ainakin työlistalle hankkia muutama naispuolinen ystävä. Jos suoraan ystävää on vaikea löytää niin muutama tuttava, joiden kanssa yrität opetella bondautumaan. Sitten kun alat nähdä normaalia enemmän, nykyinen alkaa näyttää entistä epänormaalimmalta. 

Vierailija
15/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katkaiset välit narsistiin, saat hänestä ikuisen vihamiehen, joka mollaa sinua kaikille.

Mutta katkaise ehdottomasti välit, silloin sinä olet vapaa. Narsisti jää oman katkeruutensa valtaan.

Vierailija
16/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain osakseni raivoa ja niin pahoja sanoja, että en laita niitä tähän. Kyseessä siis äitini, minä olen jo keski-ikäinen. Tuon raivokohtauksen jälkeen minussa tapahtui muutos. Kaikki loputkin tunteeni äitiä kohtaan kuolivat. Yhteydenpitomme on hiipunut ja näemmekin harvakseltaan. Hän ei saa minussa aikaan enää minkäänlaista reaktiota ja ilmeisesti siitä syystä asiat on nyt paremmin.

Välillä äiti yrittää provosoida. Ei onnistu. Sitten yrittää olla mielin kielin. Siivuutan täysin. Nämä menevät kuin vuoristorataa ja näen nyt asiat selvemmin kuin koskaan. Hänen käytöksessään on kaava. Annan möykätä ja jonkun ajan päästä tilanne on ohi.

Vierailija
17/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain osakseni raivoa ja niin pahoja sanoja, että en laita niitä tähän. Kyseessä siis äitini, minä olen jo keski-ikäinen. Tuon raivokohtauksen jälkeen minussa tapahtui muutos. Kaikki loputkin tunteeni äitiä kohtaan kuolivat. Yhteydenpitomme on hiipunut ja näemmekin harvakseltaan. Hän ei saa minussa aikaan enää minkäänlaista reaktiota ja ilmeisesti siitä syystä asiat on nyt paremmin.

Välillä äiti yrittää provosoida. Ei onnistu. Sitten yrittää olla mielin kielin. Siivuutan täysin. Nämä menevät kuin vuoristorataa ja näen nyt asiat selvemmin kuin koskaan. Hänen käytöksessään on kaava. Annan möykätä ja jonkun ajan päästä tilanne on ohi.

Suvussani on narsistiäiti - ei omani. Hän loukkasi aikuista tytärtään niin pahasti, että tytär katkaisi kaiken tunneyhteyden ja vain teknisesti hoiti äitinsä tämän loppuelämän. 

Vierailija
18/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

Yksi osa hyväksikäyttöä on se, että uhri saadaan uskomaan että tämä tarvitsee pahoinpitelijäänsä eikä pärjää ilman. Tosiasia on kuitenkin se, että elämässä pärjää vallan hyvin ilman selkäänpuukottajia, kampittajia ja pahanilmanlintuja sekä hylkääjiä. Ei sitä rauhaa, draaman puutetta ja elämän helppoutta ymmärräkään ennen kuin kuin narskusta/narskuista pääsee eroon.

Se ei välttämättä ole edes tietoinen teko, mutta uhri alkaa kuvitella, että koska elämä on niin vaikeaa ja hänellä on niin vaikeuksia suoriutua ihmissuhteista, että elämä todella on niin hankalaa eikä muuallakaan ole sen helpompaa eikä hän edes kelpaisi parempaan suhteeseen, koska hän on jotenkin viallinen. 

Vierailija
19/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä nyt ainakin työlistalle hankkia muutama naispuolinen ystävä. Jos suoraan ystävää on vaikea löytää niin muutama tuttava, joiden kanssa yrität opetella bondautumaan. Sitten kun alat nähdä normaalia enemmän, nykyinen alkaa näyttää entistä epänormaalimmalta. 

On mulla onneksi pintapuolisia naispuolisia kavereita. Monilla vaan jo on tiivis lapsuuden porukka, johon ei haluta uusia ihmisiä sisään. Olen aika avoin, olen tutustunut yliopistossa moniin ja tuttuja on, mutta ei moni ole kiinnostunut tekemään vapaa-ajallaan mitään. :/

- AP

Vierailija
20/27 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni oli käynyt hänellä kylässä ja kysynyt, miksei vastaa minun viesteihini. En kuulemma ole edes yrittänyt ottaa yhteyttä, olen kuulemma valehtelija. :D Te muutamat taisitte olla oikeassa tuosta mustamaalaamisesta...

- AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi