Eväät 6h junamatkalle
Facen yhdessä reissuryhmässä henkilö kysyy vinkkejä. Mukana teini ja pikku lapsi. Joku ehdottaa jopa kylmälaukkua jne mukaan. Siis eikö oikeasti tuota aikaa selviä vaikkapa yhdessä sämpylällä ja pillimehulla? Toivottavasti ei mitään haisevia lihapullia ynnä muita pakkaa mukaan ravintolavaunuun.
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 tuntia eikä tarvitse kuin istua kyydissä ja siihen pitäisi hirmu eväät jo rakennella...
Jos matka vaikka nyky-VR:n kaudella jatkuisi taas hieman pidempään, niin aikuiselle rautaisannokseksi joitakin keitettyjä tai mikrossa kypsytettyjä (pistelty ensin vaikka hedelmäveitsellä reikiä) perunoita (tietenkin kuorineen) sekä tai litran taskumatti jossa puhdasta vettä. Lapsille ehkä hieman monipuolisemmin.
Jaahas. Eivät taida kaikki merkit kelvata: siis:
"sekä 1/2 (puolen) tai 1/4 (neljännes) litran taskumatti"
Ei kuinka avuttomia ihmiset ovat "vielä" vaan kuinka avuttomia ihmisistä on tullut!
Vierailija kirjoitti:
Huomasin kyseisen keskustelun. En käsitä miten uusavuttomia ihmiset voivat olla. Ja siinäkin aloittajan suurin ongelma oli, ettei haluta syödä ravintolavaunussa kalliisti mutta samaan hengenvetoon pohti Subway-sandwichien hakemista mukaan matkalle, ikäänkuin nekään nyt ilmaisia olisivat. Ei se ravintolavaunu nyt jumaliste niin kallis ole. Ja sitten joka Sirpa ja Liisa siellä ketjussa ehdottamassa kaiken maailman sillivoileipien tekoa evääksi sun muuta. Kiva sitten kanssamatkustajien istua siellä käryssä kun yhdet mässyttävät eväitään omalla paikallaan.
Kuinka helvetin avuttomia ihmiset voi olla vielä vuonna 2022?
Ei suinkaan kuinka avuttomia ovat "vielä" vaan kuinka avuttomiksi ovat tulleet vuonna 2023. Eikä se mässytys ja "käry" koko junamatkan ajan kestä, valitkoon yksityisautoilun ne jotka eivät kestä normaaleja elämän ääniä ja hajuja.
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänä 5h junamatka venyi 10 tuntiin. Kannattaa ottaa eväitä mukaan. VR:n luotettavuus ei ole enää sama kuin ennen.
Ja viime viikolla 3 tunnin matka venyi 8 tuntiin, että kiitos vaan taas kerran VR! Onneksi oli runsaasti eväitä mukana, myös niitä tässäkin ketjussa halveksittuja itse tehtyjä voikkuleipiä. On sen verran huonoja kokemuksia VR:n "palvelusta", että en lähde enää pelkän vesipullon kanssa junaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on älyttömyydessään hupaisa. Nälkäkiukkua, diabetesta ja aineenvaihduntakin hidastuu kun ei kuuteen tuntiin syö. Ristus. Ja jos ja kun joku sanoo ettei siihen kuole, on ihmisvihaaja ja syömishäiriöinen 😂
Just matkustin välillä Helsinki-Oulu, kukaan ei mässyttänyt eikä rouskuttanut mitään, ei meno- eikä tulomatkalla. Eli ihmeesti ne ihmiset selviää.Kysymyshän ei ole sen junamatkan ajan selviämisestä, vaan yleensä siitä, että junassa istutaan pääasiassa paikallaan ja on lupoaikaa syödä. Useimmiten kuitenkin siitä junalla ihan oikeasti jatketaan matkaa jonnekin, ja on ihan sulaa hulluutta olla reissussa ja istuttuaan ensin junassa 6 tuntia siirtyä ravintolaan istumaan ja odottamaan ruokaa.
Oletteko huomanneet, että ne, jotka syövät metrossa, ovat useimmiten naisia.
Vierailija kirjoitti:
Näin meillä tehdään matkalla Oulusta Helsinkiin. Kunnon eväät, monta voikkuleipää metwurstilla ja juustolla. Hedelmä mieheen, jugurtti ja kk-lusikat. Vesipullot. Syöminen alotetaan kun juna lähtee Kempeleestä (noin 20 km Oulusta). Seinäjoen jälkeen käydään ravintolavaunussa kahvilla ja ehkä otetaan pulla jos on tarjouksessa. Jäljelle jääneet eväät hotkaistaan Tampereen tienoilla. Ja pirteinä hyvin syöneinä perillä!
Pysykää siellä Oulussa! Helsingissä on muutenkin ihan liikaa oululaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuinka mukavaa lapsena oli junamatkalla syödä eväitä. Jostain syystä tavalliset voileivät maistuivat junassa paljon paremmilta kuin muuten. Tämän keskustelun perusteella nykylapsilta halutaan kieltää tämäkin hupi. 6 tuntia junassa on lapselle todella pitkä aika ja jotain puuhaa siihen pitää keksiä. Muuten koko vaunullisen rauha on mennyttä. Tällaisen boomerin ohje nuoremmille: ottakaa se kiristävä pipo pois päästä ja relatkaa vähän. Ja eväät mukaan, niin ei se omakaan nälkäkiukku yllätä.
Ja mitään muuta tekemistä lapselle ei ole kun syöminen? Ja mikä ihmeen nälkäkiukku? Nälkä on ihan normaali tunne eikä siihen kuole. Varsinkaan kuudessa tunnissa.
Ovatko kaikki negatiiviset tunteet aina ihan normaaleja? Nälästä sentään pääseen suht helposti eroon. Syömällä. Ne muut negatiiviset voivat sit olla hankalampia: katkeruus, ylimielisyys, paheksunta, kateus...toisen ihanista eväistä...
Av-raati on selkästi kehittymässä. Näin pitkälle päästiin tässäkin keskustelussa jo, kunnes kateuskortti nostettiin esiin. Joskus viitisen vuotta sitten kateuskortti oli jo 1-sivulla havaittavissa.
Ihanaa, oon siis kateellinen banaanin mässyttäjille, sen jälkeen kun olen itse käynyt syömässä kanasalaatin ja valkkarin sekä pikku jäden ravintolavaunussa. En tiennytkään, mutta nytpä tiedän :D . Siitähän se mun ärsytys johtuukin eikä siitä imelästä hajusta ja banaanin lussutusäänestä....
Sun kateus johtuu siitä, että maksoit sinne ravintolavaunuun 25 euroa ja toisen eväät maksoi 30 snt (se banaani).
Taisi saada sillä 25 eurolla kuitenkin jotain muutakin kuin yhden vaivaisen banaanin...
Milloin ehtii syömään sitä ennen? Joskus täällä on arvosteltu, että miksi pitää heti syödä kun nousee junaan. Tässä ap:n tapauksessa ei niin liene ollut, mutta muistakaa että osa vaihtaa junaa, tulee jostain tapahtumasta, tulee bussilla juna-asemalle ym. Esim, itsellä kun menen lapsuuden kotiin halki Suomen suunnassa, on pahimmassa tapauksessa kolme vaihtoa ja aina vähintään kaksi. Sieltä pois tullessa on vielä tunnin bussimatka asemalle. Busseja kulkee vielä huonommin. Ennen lähdin vielä suoraan töistä, joten olin usein syönyt lounaan ja sitten 16.20 junaan, seuraava vaihto oli siihen aikaan tunnin päästä ja sitä seuraava 20 jälkeen illalla jä nämä olivat niin nopeita vaihtoja, ettei asemalla ehtinyt käydä. Perillä olin 22.20. Usein tuo keskimmäinen juna oli tupaten täynnä ja ravintolavaunusta kaikki loppu tai siellä toimi vain käteinen. Viimeisessä junassa, joka enää ei nykyään kulje, ei ollut mitään tarjoilua.
Vierailija kirjoitti:
Milloin ehtii syömään sitä ennen? Joskus täällä on arvosteltu, että miksi pitää heti syödä kun nousee junaan. Tässä ap:n tapauksessa ei niin liene ollut, mutta muistakaa että osa vaihtaa junaa, tulee jostain tapahtumasta, tulee bussilla juna-asemalle ym. Esim, itsellä kun menen lapsuuden kotiin halki Suomen suunnassa, on pahimmassa tapauksessa kolme vaihtoa ja aina vähintään kaksi. Sieltä pois tullessa on vielä tunnin bussimatka asemalle. Busseja kulkee vielä huonommin. Ennen lähdin vielä suoraan töistä, joten olin usein syönyt lounaan ja sitten 16.20 junaan, seuraava vaihto oli siihen aikaan tunnin päästä ja sitä seuraava 20 jälkeen illalla jä nämä olivat niin nopeita vaihtoja, ettei asemalla ehtinyt käydä. Perillä olin 22.20. Usein tuo keskimmäinen juna oli tupaten täynnä ja ravintolavaunusta kaikki loppu tai siellä toimi vain käteinen. Viimeisessä junassa, joka enää ei nykyään kulje, ei ollut mitään tarjoilua.
Lisäys, ensimmäisessäkään ei ollut tarjoilua, se oli sininen juna siihen aikaan ja niissä kaikissa ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuinka mukavaa lapsena oli junamatkalla syödä eväitä. Jostain syystä tavalliset voileivät maistuivat junassa paljon paremmilta kuin muuten. Tämän keskustelun perusteella nykylapsilta halutaan kieltää tämäkin hupi. 6 tuntia junassa on lapselle todella pitkä aika ja jotain puuhaa siihen pitää keksiä. Muuten koko vaunullisen rauha on mennyttä. Tällaisen boomerin ohje nuoremmille: ottakaa se kiristävä pipo pois päästä ja relatkaa vähän. Ja eväät mukaan, niin ei se omakaan nälkäkiukku yllätä.
Ja mitään muuta tekemistä lapselle ei ole kun syöminen? Ja mikä ihmeen nälkäkiukku? Nälkä on ihan normaali tunne eikä siihen kuole. Varsinkaan kuudessa tunnissa.
Ovatko kaikki negatiiviset tunteet aina ihan normaaleja? Nälästä sentään pääseen suht helposti eroon. Syömällä. Ne muut negatiiviset voivat sit olla hankalampia: katkeruus, ylimielisyys, paheksunta, kateus...toisen ihanista eväistä...
Av-raati on selkästi kehittymässä. Näin pitkälle päästiin tässäkin keskustelussa jo, kunnes kateuskortti nostettiin esiin. Joskus viitisen vuotta sitten kateuskortti oli jo 1-sivulla havaittavissa.
Ihanaa, oon siis kateellinen banaanin mässyttäjille, sen jälkeen kun olen itse käynyt syömässä kanasalaatin ja valkkarin sekä pikku jäden ravintolavaunussa. En tiennytkään, mutta nytpä tiedän :D . Siitähän se mun ärsytys johtuukin eikä siitä imelästä hajusta ja banaanin lussutusäänestä....
Tämä. Täällä syytetään eväiden arvostelijoita vihaisiksi, mutta kun keskustelua lukee, niin kyllä ne vihaisimmat kommentit tulevat näiltä evästelijöiltä. Minulla on oikeus syödä eväitäni blaa blaa blaa. Osuu arkaan paikkaan tuo jatkuva syöminen.
Heh, kaiken voi halutessaan ymmärtää, ihan miten haluaa ja tahallinen väärinymmärrys on taitolaji. Kiukkusia ovat olleet lähinnä ne, jotka toisten evästelyä kauhistelevat. Ja siis ymmärrettävästi, kun onhan se ihan ärsyttävää, että jotkut kehtaavat tehdä olonsa mukavaksi...itse en ole matkustanut junalla kymmeneen vuoteen, mutta edelleen oon sitä mieltä, että kaikilla oikeus eväisiin.
Just edellä joku kilaroi banaanin hajusta...
Jospa vähän tarkentaisin asiaa. Meitä on monenlaisia ihmisiä, jotka kaikki pyrkivät tekemään junamatkansa mukavaksi.
1) junasyöpöt, joilla on omat eväät. He kokevat tämän mukavaksi.
2) Junassa syömättömät ihmiset. He kokevat mukavaksi olonsa ilman syömisiä. Ovat syöneet ennen tahi jälkeen junamatkan.
3) Ravintolavaunussa syövät. He kokevat matkansa ja olonsa mukavaksi kun syövät ravintolavaunussa.
Mutta ryhmän 2 ja 3 edustajat häiriintyvät näistä banaanin mukeltajista etc. Hyvänen aika, joku mainitsi tonnaripurkinkin, mieluummin nyt sitten vaikka se banaani. Tuolla tonnarillahan hajun ja äänen lisäksi todella helposti sotkee sen penkinkin, ne nesteet valuvat herkästi. Vai käyvätkö avaamassa purkin vessassa ja valuttamassa roskiin ne liemet ennen nauttimista?
Kellään ei ole tullut mieleen vielä junaimettäjät, mutta nämä oletettavasti ovat häviävän pieni ryhmä?
Tonnikalasalaatti suoraa purkista on kätevä eväs. Säilykepurkissa siis tonnikala, kasviksia ja mausteet. Nam. Helppo myös junassa.
4) Ne joilla on takana pitkä päivä jossain töissä, monta vaihtoa, bussimatkoja tms. ja edellisestä syönnistä on kulunut paljon enemmän kuin 6 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on älyttömyydessään hupaisa. Nälkäkiukkua, diabetesta ja aineenvaihduntakin hidastuu kun ei kuuteen tuntiin syö. Ristus. Ja jos ja kun joku sanoo ettei siihen kuole, on ihmisvihaaja ja syömishäiriöinen 😂
Just matkustin välillä Helsinki-Oulu, kukaan ei mässyttänyt eikä rouskuttanut mitään, ei meno- eikä tulomatkalla. Eli ihmeesti ne ihmiset selviää.Kysymyshän ei ole sen junamatkan ajan selviämisestä, vaan yleensä siitä, että junassa istutaan pääasiassa paikallaan ja on lupoaikaa syödä. Useimmiten kuitenkin siitä junalla ihan oikeasti jatketaan matkaa jonnekin, ja on ihan sulaa hulluutta olla reissussa ja istuttuaan ensin junassa 6 tuntia siirtyä ravintolaan istumaan ja odottamaan ruokaa.
Totta muuten! Juna/bussi/metrosyöjät ovat yleensä naisia, mistä lienee johtuu tämä? Itsekin olen nainen, ettei sillä. En syö yleensä junissa tms.
Muuten, ravintolavaunussa ei taideta myydä palstainhokkeja banaaneja ja jugurttia, eli taitavat ihan VR:lläkin ymmärtää että nämä herättävät ärsytystä ja sotkua. Eikä myöskään lipeäkalaa, samasta syystä.
Minä ottaisin kolmioleipiä, banaaneja, keksejä tai myslipatukoita, rusinoita ja manteleita, 1-2 proteiinipatukkaa, mehua, perunalastuja, pähkinöitä ja suklaapatukoita jos ei ole kovin kuuma jolloin ne sulaa.
Itse käyn töissä Helsingissä Tampereelta muutaman kerran kuukaudessa. Matka-aika vain puolitoista tuntia, mutta sen 8 tunnin työpäivän jälkeen kun olen syönyt lounaan joskus 5h sitten todellakin syön omat eväät omalla paikalla junassa yleensä vielä heti junaan päästyäni. Ja vielä extra-luokassa, enkä ole edes ainoa. Haen nopeasti eväät R-kioskilta asemalla. Yleensä joku patonki tai valmissalaatti, sekä kahvi ja kivennäisvesi.
Jos jollain koko päivän omaan junamatkaansa valmistautuneella, hyvin ennen lähtöä syöneellä ihmisellä on asian kanssa ongelma niin sitten on. Joillekin se junamatka ei ole mikään hupiretki vaan pakollinen osa arkea kun jotain on pakko syödä silloin kun siihen on aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn töissä Helsingissä Tampereelta muutaman kerran kuukaudessa. Matka-aika vain puolitoista tuntia, mutta sen 8 tunnin työpäivän jälkeen kun olen syönyt lounaan joskus 5h sitten todellakin syön omat eväät omalla paikalla junassa yleensä vielä heti junaan päästyäni. Ja vielä extra-luokassa, enkä ole edes ainoa. Haen nopeasti eväät R-kioskilta asemalla. Yleensä joku patonki tai valmissalaatti, sekä kahvi ja kivennäisvesi.
Jos jollain koko päivän omaan junamatkaansa valmistautuneella, hyvin ennen lähtöä syöneellä ihmisellä on asian kanssa ongelma niin sitten on. Joillekin se junamatka ei ole mikään hupiretki vaan pakollinen osa arkea kun jotain on pakko syödä silloin kun siihen on aikaa.
Niin ja aamiaisenkin syön muuten junassa, koska lähtö niin aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta muuten! Juna/bussi/metrosyöjät ovat yleensä naisia, mistä lienee johtuu tämä? Itsekin olen nainen, ettei sillä. En syö yleensä junissa tms.
Muuten, ravintolavaunussa ei taideta myydä palstainhokkeja banaaneja ja jugurttia, eli taitavat ihan VR:lläkin ymmärtää että nämä herättävät ärsytystä ja sotkua. Eikä myöskään lipeäkalaa, samasta syystä.
No on siellä noitakin myyty! Lisäksi siellä on myyty hodareita. Mainostivat hodaria kahdella nakilla. Mainoksessa ei kerrottu, että ne oli prinssinakkeja. Tästä oli uutisointia taannoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella omituisista asioista ihmiset ärsyyntyvät! Tämä ketju on siitä osoitus. Erikoisintä on, että jugurtit ja banaanin ovat niitä pääpahiksia, mutta ei esim. alkoholi. Sehän vasta haisee (toisille kyse on tuoksusta) ja sotkee, kun sitä eiittävästi juo.
Vierailija kirjoitti:
On epäterveellistä pitää 6 tunnin ruokavälejä, myös aikuisten. Lapsille jopa hengenvaarallista.
No huh huh. Et nyt viitsisi, kukaan ei kuole jos on 6 tuntia syömättä. Saattaa tehdä jopa hyvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On epäterveellistä pitää 6 tunnin ruokavälejä, myös aikuisten. Lapsille jopa hengenvaarallista.
No huh huh. Et nyt viitsisi, kukaan ei kuole jos on 6 tuntia syömättä. Saattaa tehdä jopa hyvää
Ei tee hyvää. Sen kestää kyllä, eikä siihen kuole, mutta mitään hyvää siinä ei ole. Kukaan ei laihdu kuuden tunnin paaston avulla. Ja harva asuu niillä asemilla, joten matka on automaattisesti pidempikestoinen, kuin se junamatka.
Banaaneja ja mehuu muovipullossa.
Jos matka vaikka nyky-VR:n kaudella jatkuisi taas hieman pidempään, niin aikuiselle rautaisannokseksi joitakin keitettyjä tai mikrossa kypsytettyjä (pistelty ensin vaikka hedelmäveitsellä reikiä) perunoita (tietenkin kuorineen) sekä tai litran taskumatti jossa puhdasta vettä. Lapsille ehkä hieman monipuolisemmin.