Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neljä lasta ja talous

Vierailija
26.12.2022 |

Tuoko neljäs lapsi lisähaasteita? Riittääkö aika enää kaikille? Entäs talous ? Kipuilen asian kanssa, välillä tuntuu, että perheemme on valmis näin kolmen kanssa. Välillä taas herää ajatus , vieläkö yksi?

Toisaalta se, että aikaa jäämään myös itselle tuntuu hyvältä.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tuttavan perheessä rahat aina tiukassa neljän kanssa. Lapset eivät harrasta mitään, ovat paljon kotona.

Vierailija
2/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laskea nousevien kustannusten mukaan. Energia, verot, korot, ruoka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetutuilla kun isot harrastaa niin pienet nukkuu autossa ja notkuu mm jäähallilla kun lapsia kuskaillaan. On se varmaan aika haipakkaa.

Vierailija
4/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lapsen kanssa sitten tavallinen henkilöauto ei riitä, pitää olla tila-auto. Paitsi jos julkisilla kuljette.

Vierailija
5/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 lapsen kanssa sitten tavallinen henkilöauto ei riitä, pitää olla tila-auto. Paitsi jos julkisilla kuljette.

Tämä meiltä löytyy jo

Vierailija
6/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa viisaammat, miten Julianna Kovasen perheessä riittää raha?

Vierailija
7/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä et saa oikeaa vastausta.

Vierailija
8/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 4 lapsisesta perheestä ja rahasta oli tiukkaa. Lisäksi vanhempani haukkasivat mielestäni liika suuren palan, ei heistä oikein ollut suuren perheen vanhemmiksi. En ole läheinen vanhempieni kanssa

Vierailija
9/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet epävarma, ei kannata tehdä neljättä.

Vierailija
10/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä on vissiin velaton talo yms. Mies vissiin jollain lailla varakas. Perintö tms.

Vierailija
11/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se meille kuulu

Vierailija
12/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vähän saman asian kanssa kipuilen. Meillä on lapset iältään 13v 10v ja 1v. Toisaalta tuntuu että lapsiluku on täynnä, mutta toisaalta mietityttää olisiko nuorimmallekin lapselle hyvä saada ikätoveri. Oma ikäni vaan alkaa olla jo likemmäs 40v,joten nyt joutuisi aika pienellä ikäerolla lapsen tekemään. Toisaalta tässä iässä ei enää välttämättä onnistuisi ja riskejäkin olisi ehkä enemmän kuin aiemmin. Meillä on kyllä rahatilanne vakaa ja kun neljännellekkin olisi kaikki tavarat edellisen vauvan jäljiltä valmiina,niin se puoli meillä ei ongelma olisi. Mies tienaa aika hyvin. Mutta nykyään kaikki niin kallista,että kyllähän se neljännen lapsen kasvatus 18v asti olisi rahallisesti kallista joka tapauksessa. Tämä rahallinen puoli minun mielestä on hyvä ottaa huomioon. Itse en lähtisi neljättä tekemään jos olisi tiukkaa jo edellisellä perhe koolla.

Itseäni omalla kohdalla eniten mietityttäisi miten riittäisi aika kaikille neljälle..vauva tarvitsee etenkin sen ekan vuoden tiiviisti hoitoa 24/7 ja sitten lisäksi siihen päälle isompien koulujutut (esikoinen tarvitsee kotonakin paljon tukea kouluhommiin oppimisvaikeuksien takia) ja harrastuksiin kuskaukset, taaperon jatkuva vahtiminen yms. Kotitöitäkin on sitä enemmän mitä useampi suu on ruokittavana. Toisaalta tässä jo odotan sitä aikaa että lapset kasvaa ja päästään taas miehen kanssa enemmän yhdessä tekemään asioita..me aika vähän saadaan nytkään järjestymään kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa niin luultavasti vaan vaikeutuisi se jos perhe tästä vielä kasvaisi.

Mutta sitten toisaalta kun on pienimmällä niin iso ikäero isoimpiin lapsiin, niin mietityttää jääkö nuorin ihan ulkopuolelle isompien touhuista ja etenkin se aika kun isommat lähtee opiskelemaan yms. Että olisiko siksi hänellekin hyvä olla se oma kaveri kotona 🙈

Vierailija
13/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuttavan perheessä rahat aina tiukassa neljän kanssa. Lapset eivät harrasta mitään, ovat paljon kotona.

Miksei kotona muka voi harrastaa mitään? Ja eikö lapsilla ole polkupyöriä millä pääsisi kauemmas kotoa?

Vierailija
14/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kotona muka voi harrastaa mitään?

Ei ole varaa palkata lapselle omaa valmentajaa kotiin.

Vierailija
15/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä mihin omat rahat ja rahkeet riittää..

Vierailija
16/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa kehitysmaissa keskimääräinen lapsiluku on 5-6. Aika kumma ajatus, että vauraassa Suomessa rahkeet eivät riittäisi neljään lapseen.

Vierailija
17/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kotona muka voi harrastaa mitään? Ja eikö lapsilla ole polkupyöriä millä pääsisi kauemmas kotoa?

Kun minä olin lapsi kasarmin/ysärin taitteessa niin uimarannoilla käytiin, palloa pelattiin, kiekkoilemassa, sählyharkoissa jne ihan itsenäisesti polkupyörällä tai kävellen tai potkukelkalla. Jos ei muuta ollut niin pyöräiltiin pyöräilemisen vuoksi. Omatoimisesti ja itsenäisesti kaveriporukalla tai yksin. Ei ollut nettiä eikä somea eikä kännyköitä yhteydenpitoon eikä vanhemmat kuskanneet ovelta ovelle.

M40

Vierailija
18/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa kehitysmaissa keskimääräinen lapsiluku on 5-6. Aika kumma ajatus, että vauraassa Suomessa rahkeet eivät riittäisi neljään lapseen.

Wikipedia: Kehitysmaa ei ole saavuttanut tiettyä yhteiskunnallista ja taloudellista kehitystasoa, joka olisi tuonut mukanaan materiaalisesti korkean elintason. Tunnusomaisia piirteitä ovat alhainen bruttokansantuote, kansalaisten enemmistön vähäinen varallisuus, puutteellinen koulutustaso, etenkin heikko lukutaito, ja terveydenhuollon pulmat, erityisesti korkea lapsi- ja tautikuolleisuus sekä matala elinajanodote, ja siitä seuraava suuri syntyvyys. Demokratiaa sekä siihen liittyvää vakaata poliittista ja oikeudellista yksilönoikeuksien, vapauden, tasa-arvon ja yhteiskuntaluottamuksen ilmapiiriä ei usein ole, tai se on varsin vakiintumatonta.

Vierailija
19/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni 3 sisarusta, ja ikäeroa 12v, 9v ja 2v muihin. En ole tuon nuorimmaisen kanssa läheinen , ja mua vanhempien kanssa vielä vähemmän tekemisissä. Olen varmaan juuri se, joka hankittiin kaveriksi tuolle toisiksi pienimmälle. sellaisia meistä ei tullut...

Vierailija
20/70 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on sanonut, että sit on sopiva määrä lapsia , kun tuntuisi, että vielä menee yksi.

Muistatko vauva-ajan? Se on myös ihanaa, mutta alun imetys vie paljon aikaa. Katkonaiset, unettomat yöt.... Se on muutakin, kuin ihanaa pehmeää hattaraa...

Nauti isommistasikin välillä.

Itse sain pikkusisaren ollessani 10-vuotias ja muistan, miten vielä siinäkin iässä ahdistuin kun vauva vei kaiken huomion. Olisipa minulla ollut välittävät vanhemmat silloin ilman vauvavuotta. En saanut apua esim. Läksyissä ja koen, että jouduin itsenäistymään todella aikaisin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme