Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkahan hyvin ihmiset yleensä tiedostaa toisten mikroilmeitä?

Vierailija
24.12.2022 |

Itse en ennen edes tiennytkään mistään mikroilmeistä ja en muiden kasvoilta niitä pystynyt lukemaan. En siis oikeastaan tajunnut ollenkaan mitään sanatonta viestintää. Nyt kun on ikää tullut lisää, niin olenkin alkanut huomaamaan näitä mikroilmeitä ja lukemaan mitä ajatuksia toisen päässä liikkuu. Jotenkin ahdistaa, että kuinka tarkkaan ihmiset huomaa mikroilmeitä ja muuta sanatonta viestintää. Tuntuu, että moni osaa lukea minua kuin avointa kirjaa.. Ja miksi joistain ihmisistä ei erota tällaisia mikroilmeitä? Eikö heillä ole tunteita vai ovatko kivikasvoja?
Kuinka hyvin te huomaatte muiden mikroilmeitä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikroilmeitä ei oikeastaan tulkita tietoisesti vaan ne kuuluvat juurikin alitajuisesti huomioitaviin. Sitten on toki helpommin huomattava kehonkieli esim. torjuvat eleet tai avoimet eleet. Peilisolut peilaavat eleitä ja ilmeitä, joten hymyilevän kanssa keskustellessa hymyilee ja kivikasvoisen kanssa luultavimmin omakin ilmeikkyys vaimenee.

Kyllä ne tulkitaan tietoisesti. Esimerkiksi Clintonin näkee hymyilevän. Se että joku ei näe Clintonin hymyilevän, on kyse vain siitä ettei henkilön aivot suodata nähtyä niin nopeasti, vaan hyppäävät sen mikrosekunnin yli.

Jos kyse ei olisi tietoisesta tulkinnasta, vaan ihminen vain "vaistoaisi" jotain, silloin mikroilmeitä näkevät eivät voisi sanoa että Clinton hymyilee. Tuota havaitsemista ei voi myöskään treenata mitenkään. Se taito joko on, tai sitä ei ole.

Lähinnä siis viittasin siihen, että mikroilmeiden havaitsemista ei opetella, mutta ne huomataan. Kuinka tietoinen taas omasta reaktiostaan mikroilmeisiin on? Osa kommunikaatiota on peilaaminen. Meihin on rakennettu sisään mekanismi, joka saa tuntemaan olomme viihtyisäksi ja myös pitämään henkilöstä, joka peilaa eleitämme. Usein tämä tapahtuu tiedostamatta.  Hymyily sinällään ei ole mikroilme. Osittain eleisiin ja ilmeisiin reagoiminen on vaistomaista vai käydäänkö mielessä jatkuvaa monologia vuorovaikutustilanteissa: "Nyt hän hymyili- minäkin hymyilen"? Kehossaanhan tuntee toisen eleiden ja ilmeiden vaikutuksen. Samalla tunteet muodostuvat näihin reaktioihin. 

Vierailija
22/32 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni luulee lukevansa mikroilmeitä, mutta menee täysillä metsään tulkintoineen. Mutta he kuvittelevat olevansa tosiosaajia tässä taidossa hämmentyen täysin, kun eivät erota tahallisia reaktioita mikroilmeistä.

Tulkinta menee harhaan siinä kohtaa, kun ei tiedä mihin henkilö reagoi ilmeellään. Ja kyllä tahallisen silmien vihamielisesti siristämisen erottaa tahattomasta. Samoin silmien laajoiksi avaamisen sekunnin murto-osaksi, aidosta pelkoreaktiosta. Myös aidot naururypyt silmäkulmissa eroavat väkisin silmien siristämisestä hymyn yhteydessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika harppaus olettaa, että mikään ilme (olkoonkin sitten mikroilme) kertoisi oikeastaan mitään yhtään mistään.

Vierailija
24/32 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset eivät lainkaan, eivät edes selvimpiä merkkejä, eikä pelkästään kasvon ilmeet vaan kehonkieli ylipäätään.  Toiset taas erittäinkin hyvin, ja harjaantuminen auttaa.  Siksi, yhtenä syynä, toiset ovat hyviä pokerissa, toiset ovat "fisuja".  Ihmisten kehonkielen lukeminen, ja toisaalta feikkisignaalien antaminen.

https://tinyurl.com/5px6abvr

Vierailija
25/32 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika harppaus olettaa, että mikään ilme (olkoonkin sitten mikroilme) kertoisi oikeastaan mitään yhtään mistään.

Mihin non-verbaalinen kommunikaatio mielestäsi sitten perustuu ellei mikroilmeillä ole merkitystä? tai ilmeillä ja eleillä noin ylipäänsä?

Vierailija
26/32 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Ihmiset on rakennettu huomaamaan ne. Eikä niitä oikeastaan ole tarkoitus edes "tajuten huomata".

Vierailija
27/32 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihminen on ihan avoin kirja. Tosin jotkut näkevät ja tulkitsevat nämä mikroilmeet helpommin kuin toiset. Hieman kuin jotkut kuulevat laajemmalla asteikolla.

Vierailija
28/32 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas juttu jota jotkut eivät vaan tajua eivätkä halua tajuta ja raivostuvat sitten.

Vierailija
29/32 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan lukea ja oikeastaan siitä on haittaa, sillä usein kiinnitän pieniin ilmeisiin ja eleisiin huomiota enemmän kuin siihen mitä toinen sanoo.

30/32 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha asia uudella nimellä. Itse ainakin huomaan hyvin herkästi ihmisten suhtautumiset mielipiteisiini ja puheisiini. Toiset paremmin, toiset heikommin. Huomiokykyiset ihmiset tietenkin joutuvat ottamaan enemmän takkiinsa, kun näkevät toisten negatiivisetkin suhtautumiset.

Vierailija
31/32 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Itse esimerkiksi reagoin negatiivisesti kaikkiin yllättäviin tilanteisiin, mutta sulateltuani asiaa olen iloinen. Eli joku mikroilme ei minun kohdallani välttämättä kerro yhtään mistään muusta, kuin että en pidä yllätyksistä.

Vierailija
32/32 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on huonompia peittämään niitä, kuten esim. itse jolla menee heti naama mutrulle jostain huonosta jutusta.

Taisi olla Joonas Konstigin Vuosi herrasmiehenä -kirja, jossa sanottiin jotenkin, että sivistynyt ja hyväkäytöksinen ihminen ei anna ilmeidensä paljastaa todellista mielentilaansa. Kirjan luettuani olen tuntenut itseni hyvin juntiksi, sillä olen huomannut ilmehtiväni koko ajan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä