Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolaina lähtee jo takaisinmaksuun - mitä tehdä?

Vierailija
24.12.2022 |

En saanutkaan valmistumisen jälkeen töitä, toistaiseksi 50 paikkaa haettu kuten aiheesta kirjoitin tänne aiemmin.
Ensi vuonna lähtee kuulemma opintolaina lyhennykseen.
Korkojahan ne on lyhentänyt suoraveloituksena tililtäni. Mites takaisinmaksu toimii? Kysyykö ne edes sopisiko tämä sinulle vai alkaako ne vaan vetämään rahaa pois tililtä?

Entä miten työtön maksaa opintovelat takaisin? Kela sanoi että toimeentulotuessa asuntolainan korko katsotaan oikeaksi menoksi, mutta ei opintolainan korko. Mitä ihmeen syrjintää tämäkin on? Eihän asuntolainaa ole kuin hyväosaisilla ja rikkailla.
Veikkaan ettei Kelaa kiinnosta sitten kun opintolainan takaisinmaksut rysähtävät päälle.

Minä olen aina vastustanut opintolainaa. Se oli käytännössä pakko ottaa, koska missään vanhemmilla en tosiaan asunut. Opintotuki oli ennen yli 400e ja se pienennettiin puoleen 2010-luvulla että ihmiset joutuisivat ottamaan enemmän velkaa.
Kaikki sanoivat minulle kuinka se on "ilmaista rahaa jonka maksat sitten pois kun työllistyt". No eipä ollut, nyt sanotaankin että itseppäs otit velkaa ja nyt se maksetaan korkojen kanssa pois vaikka työnäkymät ovat todella synkät tässä ajassa ja tässä maassa.
Ja toi että se on "valtion takaama". Mitä toikin muka tarkoittaa kun se lähtee suoraveloitukseen melkein heti koulun päättymisen jälkeen?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa on ilmaista opiskella"

No sen verran ilmaista oli että nyt on 18 000 euron velka maksettavana. Moni sanoo että Amerikassa on vielä huonommin asiat mutta on siinä sekin että siellä saa todella helposti töitä koska se on valtava maanosa, löytyy firmaa ja kysyntää joka lähtöön. 5 miljoonan ihmisen maassa firmoja on vähän ja suurin osa firmoista on yhden tai kahden työntekijän firmoja. Eikä kukaan toisaalta väitäkkään että USAssa olisi ilmainen opiskelu. Suomessa on ilmainen opiskelu siinä mielessä jos pystyt itse rahoittamaan elämäsi opintojen ulkopuolella esim. vakituisella työllä. Tosin yliopistossa on silti jonkinlainen pakollinen lukukausimaksu + terveydenhuoltomaksu mikä on n. 150 euroa joka syksy.

Vierailija
2/4 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta muu kuin hakea töitä oman alasi ulkopuolelta esim kaupoista tai siivouksesta. Paljonko on lyhennykset? Jos ne ovat vain alle 100 e kuussa niin varmasti jo ihan vain keikkatyötkin auttaa tilannettasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa on ilmaista opiskella"

No sen verran ilmaista oli että nyt on 18 000 euron velka maksettavana. Moni sanoo että Amerikassa on vielä huonommin asiat mutta on siinä sekin että siellä saa todella helposti töitä koska se on valtava maanosa, löytyy firmaa ja kysyntää joka lähtöön. 5 miljoonan ihmisen maassa firmoja on vähän ja suurin osa firmoista on yhden tai kahden työntekijän firmoja. Eikä kukaan toisaalta väitäkkään että USAssa olisi ilmainen opiskelu. Suomessa on ilmainen opiskelu siinä mielessä jos pystyt itse rahoittamaan elämäsi opintojen ulkopuolella esim. vakituisella työllä. Tosin yliopistossa on silti jonkinlainen pakollinen lukukausimaksu + terveydenhuoltomaksu mikä on n. 150 euroa joka syksy.

Niin. Opiskelu ei ole Suomessa ilmaista vaikka niin väitetään.

Vierailija
4/4 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kelaa sinun opintolainan takaisinmaksut kiinnosta toimeentulotuessa, eikä kuulukaan kiinnostaa, kun ei ole toimeentulotuessa huomioitava meno. Korkoavustusta voi yrittää hakea ja siihen on ohjeenaa Kela.fissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan