Miten niin laatikoiden tekeminen tulee itse halvemmaksi?
No ei tule. Maku on tietysti asia erikseen. Mutta jos kotoa ei löydy valmiiksi ainesosia, ei kyllä saa 5 eurolla kahta 400 gramman pakettia, sillä mausteita, riisiä yms. ei myydä minipakkauksissa ja jos myydään, pieni pakkaus on se kallein. Meillä ollaan vaan perheen kesken eikä kukaan mätä ruokaa määräänsä enempää edes jouluna, joten ei meillä niitä tarvita kuin se 400 gramman laatikko kutakin.
Kommentit (19)
No mihin minä sen hiton riisipaketin laitan? EN syö ruualla ja kun on yksin niin se kestäisikin ikuisuuden. tai se maustepussi? ja ne lootat, niitähän on kuusi vissiin siinä paketissa...
Mua naurattaa nämä itsetehdyt joululaatikot. Olen itsekin näitä joskus tehnyt ja laatikoita on löytynyt pakastimesta vielä seuraavana kesänä pakastimen sulatuksen yhteydessä. Sitäpaitsi ovathan ne joululaatikot aikamoista rasvaista vauvanruokamoskaa. Joku ruokalusikallinen menee muiden jouluruokien kanssa, mutta ei enempää.
Kun on tottunut tekemään kaiken ruokansa alusta asti itse, on harvinaista että joutuu ostamaan muuta kuin juurekset laatikoita varten. Jos nyt joku yksittäinen mauste puuttuu, niin ei ole paha rasti.
N31
Vierailija kirjoitti:
No mihin minä sen hiton riisipaketin laitan? EN syö ruualla ja kun on yksin niin se kestäisikin ikuisuuden. tai se maustepussi? ja ne lootat, niitähän on kuusi vissiin siinä paketissa...
No riisistä voit tehdä vaikka riisipuuroa...
Tein yhden posliinivuoallisen bataattilaatikkoa. Siihen meni kaksi pötköä bataattisosetta, kuohukerma, kananmuna, mannasuurimoita, siirappia ja mausteita. Saarioisten äitien laatikko olisi maksanut murto-osan, mutta onpahan suoritettu tämä joulu. Lanttulaatikon ja porkkanalaatikon ostin paikalliselta leipomoyrittäjältä. Rosollin teen itse, koska valmiista puuttuu omena. Taloudellisesti rosollin tekokaan ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Ja nirinari.
Vierailija kirjoitti:
Tein yhden posliinivuoallisen bataattilaatikkoa. Siihen meni kaksi pötköä bataattisosetta, kuohukerma, kananmuna, mannasuurimoita, siirappia ja mausteita. Saarioisten äitien laatikko olisi maksanut murto-osan, mutta onpahan suoritettu tämä joulu. Lanttulaatikon ja porkkanalaatikon ostin paikalliselta leipomoyrittäjältä. Rosollin teen itse, koska valmiista puuttuu omena. Taloudellisesti rosollin tekokaan ei kannata.
Eipä ole mikään joululaatikko.
Riippuu, syökö laatikoita pääruokana vai sivupalana. Minä syön pelkästään kasviksia ja maitotuotteita, joten rosolli ja laatikot tulevat halvemmaksi itsetehtyinä. Lihansyöjät voivat olla toista mieltä.
Tarjouksessa noi valmiit laatikot näyttää jo nyt useassa kaupassa olevan ja varmasti tulee silloin samalla hinnalla kuin että itse tekisi ja ilman vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole mikään joululaatikko.
Meillä on ja nykyisin ihan saarioisen jouluvalikoimissa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, syökö laatikoita pääruokana vai sivupalana. Minä syön pelkästään kasviksia ja maitotuotteita, joten rosolli ja laatikot tulevat halvemmaksi itsetehtyinä. Lihansyöjät voivat olla toista mieltä.
Silloin sä tuskin käytät esim. kuohukermaa valmistuksessa, mikä ehkä on yks kallein aines noissa.
2.5 kg lanttua , 1 kerma, neljä munaa, mausteet kotona. Tosi edullista jos ei lasketa mukaan sähköä.
Vierailija kirjoitti:
2.5 kg lanttua , 1 kerma, neljä munaa, mausteet kotona. Tosi edullista jos ei lasketa mukaan sähköä.
Miksi ei laskettaisi?
Tulee se halvemmaksi jos käyttää niitä aineita muussakin ruuanlaitossa. Ja jos pöydässä on 3 päivää 10 syöjää.
En mäkään laita niitä ite kun syöjiä on vain 3. Vaikka kaikki yli jääneet aineet tulis ruokiin nakata.
Todellakin näillä sähkön hinnoilla sähkö lasketaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei laskettaisi?
Tein yösähköllä lanttu ja porkkanalaatikot.Nyt teen Janssonin kiusaukset kymmenen jälkeen. Tu1.5 tuntia yösähköllä. Tuskin niin kalliiksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinkahan monta äitien laatikkoa mahtuu posliinivuokaasi? Murto-osasta tulee helposti tuplat.
Mä ostin porkkanoita (2 kg maksoi 1,49 e, tästä meni reilu puolet) Porkkanalaatikkoon meni lisäksi litra kulutusmaitoa (1,19 e), pari munaa (0,4 e), puuroriisiå (0,1 e?) ja siirappia ja mausteita (jäljellä edellisiltä jouluista). Jättipadallinen porkkanalaatikkoa maksoi ehkä 3 euroa sähköineen päivineen, ei tuolla hinnalla saa kun sen pienen 700 gramman rasian. Kyllä itse tehden tulee aina halvimmaksi. Lanttulaatikko ei maksa kanssa kun pari euroa itse tehden.
Kai nyt jokaisella jotain mausteita, munia ym kotona on?
Minusta laatikoita on kiva tehdä itse. Tänään tein porkkana- ja lanttulaatikon töiden jälkeen. Perunalaatikon ostan valmiina kun en osaa itse tehdä. Samoin rosollin, kun kaupasta ostettu on niin hyvää.
Mutta juu, saahan kaiken kaupasta valmiina mutta turha väittää että olisi halvinta niin.
Laskese niin, että se riisipaketti ei kulu kokonaan ja mauseitakin jää varastoon. Mitä sulla jää valmiista laatikoista? alumiinivuoat!