Miten ihmiset ehtii ennen joulua käydä arkisin joulukonserteissa?
Itsellä tuntuu ettei mikään määrä tunteja vuorokaudessa riitä, kun pitää hoitaa työt ja jouluvalmistelut.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Miten tää hiekoittaminen nyt nousee suurimmaksi möröksi? Sinänsä ihan virkistävää, kun yleensä näissä stressiketjuissa puhutaan kaappien kuuraamisesta ja joululahjojen hankkimisen jättämisestä viime tippaan.
Ne lapset on voi patistaa hiekoittamaan jos ei ihan taaperoita ole. Ylipäätään hiekoitus ei vie montaa minuuttia jos ei ole 200m pihatietä. Ihmeellisiä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsen töistä klo 14. Aikaa on hyvin. En ymmärrä miten joillekin joulu on niin työllistävä
Riippuu varmaan paljon siitä keille kaikille sitä joulua laittaa. Meille tulee kaikki 4 isovanhempaa, veljen perhe ja omiakin lapsia on. Osa vieraista jää myös yöksi. Pihaakin pitää hiekottaa ym.
Joku pariskuntajoulu kahdestaan kerrostalossa ei paljon työllistäisi.
Lapset on ympäri vuoden ja pihakin hiekoitetaan läpi talven. Ei ole mikään bonustehtävä. Jouluruoat on kyllä vähän aikaa vieviä. Siivotakaan ei tarvitse sen kummemmin, siistiä aina.
Kun ei ymmärrä että kaikkialla ei ole samoin kuin just sen oman navan ympärillä. Täällä lumet suli NYT ja alta paljastui jääkenttä. Ei tosiaan ole mikään normaali tilanne. En muista että ikinä olisi tarvinnut yhtä paljon hiekkaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun teitä on näitä superihmisiä kun jouluvalmistelutkin hoituu vaikka koko suvulle ilman ylimääräistä kiirettä. Kruunu teille! Noin. 👑
Päin vastoin. Ei tarvii olla superihminen. Lakkaa stressaamisen. Monta asiaa saa valmiina. Perussiivous riittää. Moni ottaa kauheat kierrokset muutamasta päivästä. Vieraiden kanssa voi myös sopia kuka tuo mitäkin. Ei tarvitse olla uhrautuva yli-ihminen. Laittaa kinkun uuniin ja menee konserttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää hiekoittaminen nyt nousee suurimmaksi möröksi? Sinänsä ihan virkistävää, kun yleensä näissä stressiketjuissa puhutaan kaappien kuuraamisesta ja joululahjojen hankkimisen jättämisestä viime tippaan.
Ne lapset on voi patistaa hiekoittamaan jos ei ihan taaperoita ole. Ylipäätään hiekoitus ei vie montaa minuuttia jos ei ole 200m pihatietä. Ihmeellisiä ongelmia.
Itse asiassa on 400 m mutta siitä suurimman osan hiekotti naapurin traktori 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa on 400 m mutta siitä suurimman osan hiekotti naapurin traktori 😅
Sitten ei ongelmaa. Lähde hyvillä mielin konserttiin hakemaan joulufiilistä.
Valinta kysymys, työ ja kärvistely tai työtön ja aikaa kaikelle kivalle.
Hyvin kerkeää. En tee itse jouluruokia. Paistan kinkun. Teen torttuja. Lapsi on aikuinen. En paljo koristele kotia.
Omat jouluvalmisteluni ovat kahden illan leipominen ja ruokien valmistelu. Kyllä siinä on aikaa 22 päivää joulukuussa ennen joulua tehdä muutakin.
Siis kuinka paljon sitä joulua pitää valmistella jos ei yhtä iltaa irtoa konserttiin?
Itse opiskelen AMK:ssa ja olen työharjoittelussa 15.12 asti, pitää alkaa tekemään opinnäytetyötä ja samalla teen keikkaa vakityössäni. Silti ehdin valmistella joulun ja mennä Raskasta joulua-konserttiin.
En ehdi käymään, vaikka olen eläkkeellä kun menee kaikki aika kaljaa juodessa.
Meillä saa upean tunnelmallisen joulun valmiiksi viikonlopun aikana. Pikkujouluksi laitetaan joulukuusi, valoketjut ulos ja kaikki koristelut, joita meillä on paljon. Hyvin jää aikaa joulunalusajan tapahtumille.
En käy joulukonserteissa koska inhoan joulua ja myös joululauluja. Minulle pahin aika vuodessa kaikkien elämänkokemusten vuoksi. Jouluni vietän yksin ja pidän radion ja television kiinni. Lueskelen jotain kevyttä. Mutta nauttikaa jotka voitte ja joille se on ilon juhla. Ei muiden juhlamieli ole minulta pois.
No minä ehdin käydä joulukonserteissa siksi, että niissä käyminen on työtäni. Ei kyllä muutenkaan voi sanoa, että muusikon työajat olisi aivan mahdottoman pitkiä, kuin silloin tällöin.
En ymmärrä miksen ehtisi. Taloudenhoitajamme hoitaa kaikki jouluvalmistelut, ruoat ja leipomukset, myös lahjojen haut liikkeistä ja niiden lähettämiset saajilleen. Minulle ja miehelleni jää lahjojen valinta nettikuvista. Hän tietenkin pyörittää talouttamme ympäri vuoden lomakuukauttaan lukuunottamatta. Meillä olisi lastenhoitajakin jos lapsia olisi. Emme tiedä miten pärjäisimme jos kokopäivätyön lisäksi pitäisi hoitaa kotitalouskin. Emme ymmärrä mikseivät ihmiset palkkaa useammin talouden/lastenhoitajia.
Rouva Töölöstä
No ei mulla esimerkiksi ikinä ole erikseen mitään joulusiivouksia, pidän kodin siistinä ympäri vuoden, joten jouluna on normaali viikkosiivous mihin menee pari tuntia.
Suunnittele etukäteen: Laadi suunnitelma siitä, mitä haluat tehdä ja milloin. Listaa tärkeimmät tehtävät ja aikatauluta ne niin, että voit jakaa valmistelut usealle päivälle tai viikolle.
Yksinkertaista jouluruokia: Valitse helposti valmistettavia reseptejä ja vähennä valmistelua vaativia ruokia. Joulupöytään voi sisällyttää myös valmiita tai puolivalmiita tuotteita, jotka säästävät aikaa.
Jaa vastuu: Jos perheessäsi on muita aikuisia, jaa tehtäviä ja vastuuta niin, että kaikki voivat osallistua joulun valmisteluihin. Lapsetkin voivat auttaa omien kykyjensä mukaan.
Tee ostokset ajoissa: Vältä viime hetken kiireitä tekemällä jouluostokset hyvissä ajoin ennen joulua. Voit myös harkita verkkokauppojen käyttämistä, jotta voit välttää ruuhkia kaupoissa.
Lahjojen antaminen: Mieti lahjoja etukäteen ja hanki ne ajoissa. Voit myös harkita lahjakorttien antamista, jotta lahjojen valitseminen on helpompaa.
Ota aikaa rentoutumiselle: Muista pitää taukoja ja rentoutua joulun valmistelujen keskellä. Tämä auttaa välttämään stressiä.
Vähennä koristelua: Ei ole tarpeen koristella jokaista nurkkaa kodissasi. Valitse muutama suosikkijoulukoriste ja keskity niihin.
Joulusiivous: Älä yritä siivota koko kotia perusteellisesti. Siivoa vain ne tilat, joissa vieraat viettävät eniten aikaa.
Aseta realistiset odotukset: Älä aseta liian korkeita odotuksia joululta. Jokaisen perheen joulu on erilainen, ja tärkeintä on viettää aikaa yhdessä rakastavassa ilmapiirissä.
Käytä valmiita ratkaisuja: Jos aikasi on todella rajallinen, harkitse valmiiden jouluruokien, leivonnaisten ja koristeiden käyttämistä. Monet kaupat tarjoavat valmiita jouluaterioita ja muita joulutuotteita.
Tärkeintä on muistaa, että joulu on aikaa perheen ja ystävien kanssa nauttimiseen, ei suorittamiseen. Voit tehdä joulusta helpomman ja stressittömämmän valitsemalla itsellesi sopivimmat keinot ja keskittymällä siihen, mikä tuo sinulle iloa ja onnea.
Moni ei taida tuntea sanaa organisointi.
Hyvin ehtisi. Kaikki ostetaan valmiina, kinkkukin. Aikuisten kesken ei tarvitse lahjoja vaihdella. Kenellekkään ei nykyään enää kelpaisikaan muu kuin lahjakortti jolla saa mieleistään valita, jotenka ei tarvitse mitään krääsää käydä ruuhkissa haalimassa.
Ylläpitosiivouksen takia ei tarvita suursiivoo jonkun parin pyhäpäivän takia ja kesälomilla tehty suursiivot. Koristeet ripustelee hetkessä. Sitten kotona vaan oman väen rauhassa.
Pieniä talouksia on varmaankin vähän yli puolet eikä ole suursakin joulun viettoja kaikilla. Ei kannata alkaa niin vähäisiä määriä ruokaakaan itse väsäämään tai sitten sitä menee hävikkiin vaan turhaan.
Joulun juhla perinne ruoka saa olla ja kelpaa vain aattona ja sen jälkeen pitää olla muuta kevyempää lajia. Liika ahnehtimista ja hävikkiä on pitänyt opetella ja varsinkin nyt siitä taidosta on hyötyä kun ruoka on kallista. Lasketaan tarkkaan ettei biojätteisiin menisi mitään.
Kenenkään ei tarvitse suorittaa eikä tehdä mitään urotekoja muutaman pyhäpäivän takia.