Masennus ja harventuneet kuukautiset ? Tunnistaako kukaan itseään?
Luin juuri Lääkäri-lehdessä julkaistusta mielenkiintoisesta tutkimuksesta jossa tutkittiin synnytyksenjälkeiseen masennukseen hoitona estrogeenihoitoa. Itse olen helposti masentuvaa tyyppiä ja minulla on ollut myös synnytyksen jälkeinen masennus jota hoidettiin lääkityksellä. Aloin pohtimaan että johtuuko masennukseni kuitenkin matalasta estrogeenitasosta sillä kiertonikin on normaalia harvempi, kuukautiset kerran 1,5-2kk. Pitkä kierto ei hoitoa vaadi (kysyin kerran gyneltä) mutta voisiko muut oireet vaatia? Tunnistan itsessäni monia vaihdevuosivaivojakin, onneksi en sentään kuumia aaltoja tai kuivuutta tms.
Tässä vaihdevuosioireita:
lämmöntunne (kuumat aallot - hikoilu, yöhikoilu)
uniongelmat (heräily yön aikana tai "liian" aikaisin)
voimattomuudentunne
tarkkuuden, muistin ja keskittymisen heikkeneminen
huimaus- ja tasapaino-ongelmat
ärtyneisyys ja väsymys
takaraivopäänsärky
sydämentykytys
kuivat limakalvot (emättimen kostumisongelmat -
kutina, kirvely ja yhdyntäkivut)
virtsanpidätyskyvyttömyys
Onko täällä muita jotka epäilevät masennuksen johtuvan matalasta estrogeenitasosta?
Tässä vielä linkki artikkeliin josta alussa puhuin (suomenkielinen)
http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto18_3.pdf
Kommentit (6)
Viitearvot ovat Suomessa liian väljät, alarajoilla olevilla arvoilla voi olla jo aivan oikea vajaatoiminta. Alaraja on laskussa, nyt jo osa lääkäreistä tunnustaa arvon TSH 2,5.
Kuvailemasi oireet ovat myös kilpirauhasoireita. Itse sain lääkityksen arvoilla 3.48 (viite 0,5 - 5) ja T4V 11 (viite 10-20). Olin siis viitearvoissa, mutta myös alarajoilla. Lääkitys on pelastanut elämäni.
http://www.kilpirauhas.info
ja kun luin tuon oirelistasi, niin kehottaisin kehottaisin kääntymään asiantuntevan sisätautilääkärin puoleen, varsinkin jos arvot ovat olleet "alarajoilla". Kärsit luultavasti lievästä vajaatoiminnasta ja Thyroxin-lääkitys luultavasti auttaisi sinua. Synnytyksen jälkeen voi tulla kilpparin tulehdus, joka myöhemmin pahenee vajaatoiminnaksi. Voi käydä siinä akuutissa vaiheessa liikatoiminnan puolellakin. Komppaan myös edellistä kirjoittajaa siinä, että TSH pitäisi olla alle 2,5 ja t4V mieluiten yli 16. Silloin paras jaksaminen!
Joten olisi vaikea uskoa että kyse olisi vielä vaihdevuosista, etenkin kun vaivat ovat jatkuneet jo yli 5 vuotta.
ap
mutta verikokein on testattu että olen viitearvojen sisäpuolella vaikkakin alarajoilla.
uniongelmat (heräily yön aikana tai "liian" aikaisin)
voimattomuudentunne
tarkkuuden, muistin ja keskittymisen heikkeneminen
huimaus- ja tasapaino-ongelmat
ärtyneisyys ja väsymys
sydämentykytys
ap
Olen kyllä miettinyt, jos mulla onkin vaihdevuodet tulossa (diabetes kun aikaistaa niitä).... Täytän kohta 36v.