Mitä tarkoittaa ns Vaativa asiantuntijatyö
Kommentit (45)
Suomessa se tarkoittaa pitkiä päiviä, yksinäistä vastuuta ilman kunnon tiimiä, mahahappolääkkeitä ja huonoa palkkaa. Länsimaissa se tarkoittaa arvostettua asemaa, pitkiä päiviä, kovaa vastuuta hyvän tiimin tuella, palkkaetuja ja hyvää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on joku alemmuudentuntoinen elämänkoululainen: "Yliopisto-opinnoissa tarvitaan vain perslihaksia!"
Niitähän siihen nimenomaan tarvitaan. Näin minulle jo aikoinaan sanoi lääkäri-isäni, ja nyttemmin juuri väitelleenä allekirjoitan tämän. Ei yliopisto-opinnoissa ole mitään normaalin ihmisen pääkopalle ylivoimaista vaan hankalinta on se että pitää jaksaa istua päivät pitkät lukemassa. Onnekkaat pääsee tietysti aineesta riippuen välillä kenttähommiin, mutta istumista se niidenkin opiskelu lähinnä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on joku alemmuudentuntoinen elämänkoululainen: "Yliopisto-opinnoissa tarvitaan vain perslihaksia!"
Niitähän siihen nimenomaan tarvitaan. Näin minulle jo aikoinaan sanoi lääkäri-isäni, ja nyttemmin juuri väitelleenä allekirjoitan tämän. Ei yliopisto-opinnoissa ole mitään normaalin ihmisen pääkopalle ylivoimaista vaan hankalinta on se että pitää jaksaa istua päivät pitkät lukemassa. Onnekkaat pääsee tietysti aineesta riippuen välillä kenttähommiin, mutta istumista se niidenkin opiskelu lähinnä on.
Komppaan. Yliopisto-opiskelu on todella tasapaksua puurtamista. Pänttäät tasan tarkkaan, mitä vaaditaan, ja siinä se. Kurssit ovat läpi. Sama maisteritöissäkin: helppo nakki, kunhan tajuaa sen, että kyseessä on hyvin rajattu opinnäytetyö, jonne voi luritella ainakin kolmanneksen peruskurssitasoista teoriaa ja loput "tutkia" muka jotain täysin itsestäänselvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ovat "normaalille ihmiselle" eli keskivertoälykkäälle usein ylivoimaisia ja tiedät sen ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ovat "normaalille ihmiselle" eli keskivertoälykkäälle usein ylivoimaisia ja tiedät sen ;)
Ns. "normaalilla ihmisellä" ei ole niitä istumalihaksia. Istumalihakset integroivat, eli jos niitä ei ole käyttänyt tasaisesti vuosia, niin huonoilla lihaksilla on todella paljon kiinniotettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei ainostaan eikä ensisijaisesti niitä. Miksi ruokitte tätä amisten harhaa?
Vanha ketju samasta aiheesta:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3870811/mita-vaativa-asiantuntijatyo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei ainostaan eikä ensisijaisesti niitä. Miksi ruokitte tätä amisten harhaa?
Mitä niissä sitten sinun mielestäsi ensisijaisesti tarvitaan?
Kokemusasiantuntijat. Vähintään 10 vuoden rankan syrjäytymis- ja päihdekierteen läpikäyneet.
Lähinnä mainosmiehenä olemista.
Tekninen tuki on vastakohtana.
Vaikeaa duunia jossa pitää tietää asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusasiantuntijat. Vähintään 10 vuoden rankan syrjäytymis- ja päihdekierteen läpikäyneet.
Ullanlinnan arvostettu psykiatri.
Valtiosihteerit tai ministerien avustajat sekä aluevaltuustojen jäsenet, erikoissuunnittelijat, vanhemmat hallitussihteeri
Jotkut ihmiset puhuvat enemmän käsillään, erityisesti ekstrovertit ja ulkomailla asuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju samasta aiheesta:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3870811/mita-vaativa-asiantuntijatyo
Kai ilmiannoit tämän ketjun koska AsiA oN kÄsiTeLtY jO aIeMmIN😩
Tyypillinen julkisen sektorin kukkis joka pyörittelee papereita jostain nuorison sopeutumistoimipaskasta ja osallistuu palavereihin sosiaalilässytyksestä joka on täysin vastoin kansalaisten normaalia tajua ja toiveita asiasta.
Sitä, että et tarvitse kysyä muilta neuvoa, vaan muut kysyvät sinulta neuvoa.
Työ on sellaista, joissa joudut ottamaan itse vastuun asioista. Kukaan ei ole neuvomassa eikä kertomassa.
Joudut itse ottamaan selvää, käyttämään omaa tietotaitoasi. Esim. suunnittelutyössä pienikin virhe voi olla kohtalokas. Luonnollisesti kun asiantuntija on lomalla, ei niitä töitä tee kukaan muu. Ei ole mitään toista työvuoroa, joka aloittaa.
Jos työ on vaativaa, siihen liittyy kovat aikataulupaineet tai tulosvaatimukset ja työ edellyttää melkoista joustamista ja paineensietoa yms, jota tavallinen asiantuntijatyö ei yhtä paljon edellytä. Toki sitten palkkakin on eri tasolla.