Oletko lisännyt puunpolttoa? Onko se vaikuttanut sisäilmaan?
Mulla tämä tilanne. Poltan puuta ainakin kaksi kertaa enemmän kuin aiemmin. Koska pörssisähkö. Nyt alan kyllä olla sitä mieltä että se on vaikuttanut sisäilmaan merkittävästi. Ainakin mun nenässä haisee ja keuhkoissa tuntuu koko ajan. Vai kuvittelenko vain?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäilma kunnossa, kun tietää mitä tekee, vaikka poltan aamulla pesällisen ja illalla pesällisen.
No voisitko valistaa muitakin?
No voi että. Luukut auki, odotat et on kunnon veto, takan ovi raollaan kunnes vetää kunnolla. Et avaa takan ovea nopeasti. Riittikö?
Vierailija kirjoitti:
Puun poltto parantaa sisäilmaa tehostamalla ilmanvaihtoa.
Kilo puita tarvitsee kymmenen kuutiota palamisilmaa.
PS. VOC-päästöillä ei ole mitään tekemistä pienhiukkasten kanssa.
Tämä kyllä kuulostaa loogiselta. Onkohan oireeni siis kuviteltuja vai tuleeko tänne sitten ilmanvaihdon mukana naapurin katkuja? Itse olen polttanut pari pesällistä aamuvarhain. Tulin kotiin tunti sitten ja nyt silmiä tosiaan kirvelee ja keuhkoja polttelee. Ehkä laitankin itse takkaan tulen jos se helpottaisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäilma kunnossa, kun tietää mitä tekee, vaikka poltan aamulla pesällisen ja illalla pesällisen.
No voi että. Luukut auki, odotat et on kunnon veto, takan ovi raollaan kunnes vetää kunnolla. Et avaa takan ovea nopeasti. Riittikö?
No ei kyllä. Jos tuo on se taika niin ei ole sitten minun taidoistani kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä. Jos tuo on se taika niin ei ole sitten minun taidoistani kiinni.
Tuo taika riittää, että keuhkot ja silmät kiittää.
Millainen takka teillä on jos sisälle tulee savua? Ei meille tule savua ja pienhiukkasia sisälle vaan ne menevät piipusta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Millainen takka teillä on jos sisälle tulee savua? Ei meille tule savua ja pienhiukkasia sisälle vaan ne menevät piipusta ulos.
Varaava vuolukivitakka. Joka vuosi nuohottu, siinä ei pitäisi mitään ongelmaa olla.
Ehkä ne tosiaan on sitten naapuruston katkuja. Minäkin asun suht tiheään rakennetulla pientaloalueella ja kyllä täällä paljon puuta poltetaan.
Ap
Olen lisännyt. Saattanut hieman parantaa sisäilman laatua! Pesällisen puuta kun polttaa niin tunkkaista sisäilmaa menee savupiipun kautta pihalle kymmeniä kuutiometrejä.
Asutko sinä jossain savupirtissä tai lappilaiskodassa missä avotulen savu leviää suoraan huoneilmaan? Meinaan yleensä on tapana rakentaa taloon savupiippu jos on tarkoitus tulta pitää.
Vaikuttaa se herkkiin keuhkoihini aiheuttamalla köhää aina talvella ja kuivattaa sisä ilmaa niin että alan kutisemaan. Mutta ei se mitään haittaa jos en elä liian pitkään sillä sieltä loppupäästä sen elämisen kituminen siellä lopussa ei ole kenelläkään ollut mitään hääppöistä kuitenkaan kun ihan kaikesta joutuu luopumaan ja odotella vaan sitä kuolemaa.
Olen asunut suur kaupungin keskustassa ja varmaan saanut pahimmat saasteet siellä jo niin etten pelkää saasteita. Minua vaan vituttaa ihan turhaan saastuttavat ihmiset joita on ihan joka puolella.
Taas uuden vuoden jälkeen kerätään ilotulitusjätteitä talon katolta ja tontiltamme varmaankin ämpärillinen.
Mitään syötävää ei enää voi kasvattaa ja kamalasti ihmisiä kuolee tai sairastuu syöpiin näiden saasteiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa se herkkiin keuhkoihini aiheuttamalla köhää aina talvella ja kuivattaa sisä ilmaa niin että alan kutisemaan. Mutta ei se mitään haittaa jos en elä liian pitkään sillä sieltä loppupäästä sen elämisen kituminen siellä lopussa ei ole kenelläkään ollut mitään hääppöistä kuitenkaan kun ihan kaikesta joutuu luopumaan ja odotella vaan sitä kuolemaa.
Olen asunut suur kaupungin keskustassa ja varmaan saanut pahimmat saasteet siellä jo niin etten pelkää saasteita. Minua vaan vituttaa ihan turhaan saastuttavat ihmiset joita on ihan joka puolella.
Taas uuden vuoden jälkeen kerätään ilotulitusjätteitä talon katolta ja tontiltamme varmaankin ämpärillinen.
Mitään syötävää ei enää voi kasvattaa ja kamalasti ihmisiä kuolee tai sairastuu syöpiin näiden saasteiden takia.
a) Mitä ne ilotulitteiden puiset tikut ja paperiset kuoret haittaa lumisella katolla ja pihalla? Ne ehtii jo mastua suurimmaksi osaksi kevääseen mennessä ja niitä raketin keppejä voi käyttää kasvuen tukikeppeinä.
b) Missäpäin Suomea on niin saasteista ettei voi kasvattaa omalla pihalla kasviksia. Kyllähän noilla ituhipeillä on Kalliossa Vaasankadun varrella puulaatikoissa kasvamassa vaikka mitä.
Tuli on ollut takassa nyt reilun tunnin ja sisäilma on kyllä parantunut huomattavasti. En ollut aiemmin tajunnut tätä ollenkaan. Onko siis taloni ilmanvaihto puutteellinen/pielessä jos naapureiden savut tulee sisälle ja aiheuttaa oireita? Koneellinen ilmanvaihto mulla on ja on teholla 2/4 normaalisti.
Ap
Nostan vielä jos joku osaisi vinkata ilmanvaihdon suhteen. Onko ilmanvaihdossa jokin asetus pielessä jos naapureiden savut pilaa oman sisäilman?
Meilläkin koneellinen ilmanvaihto vetää sisään naapurin savut. En tiedä onko olemassa jotain suodattimia, jotka pysäyttäisivät käryt. Meidän oli pakko hankkia kotiin ilmanpuhdistimet hepa-suodattimilla, koska silmiä kirveli ja keuhkoja pisteli. Meillä hurisee nyt sähköllä putsarit kun naapuri säästää sähköä polttamalla (märkää) puuta. Hölmöläisten hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pesällinen palaa joka toinen päivä. Enkä ole huomannut mitään eroa sisäilmassa.
20 vuoden päästä sinä ja pentusi huomaavat eron keuhkojenne laadussa. Kuole keuhkosyöpään saastuttaja. Ja lapsesi myös.
Luulempa että kyseessä on nyt APn kohdalla se, että kun takassa on tulet, korvausilmaa vetäytyy huoneilmaan lattianraoista sun muista paikoista jossa eri mikrobeja. Korvausilmaventtiilit ikkunoihin, tai vaikka reikä seinään jos asuu kaupunkialueen ulkopuolella. Tulee raikasta ilmaa sisään.
Minulla on painovoimainen ilmanvaihto, takan käyttäminen nimenomaan parantaa sisäilmaa ja tällaisen vanhan talon ilmanvaihto perustuu sille, että tulisija on ns. talon keuhkot.
Toki jos veto on pienellä ja menee avaamaan takan luukun heittääkseen lisää puita sisään, pöllähtää savut sisätilojen puolelle. Aina pitää huolehtia, että avatessa tulipesän luukun veto on säädetty niin isolle kun sen voi säätää (käytännössä yleensä siis koko vetoluukku auki).
Meillä mies polttaa roskat ja vauvan vaipat yöllä kun kukaan ei näe mustaa savua.
Vierailija kirjoitti:
Luulempa että kyseessä on nyt APn kohdalla se, että kun takassa on tulet, korvausilmaa vetäytyy huoneilmaan lattianraoista sun muista paikoista jossa eri mikrobeja. Korvausilmaventtiilit ikkunoihin, tai vaikka reikä seinään jos asuu kaupunkialueen ulkopuolella. Tulee raikasta ilmaa sisään.
Siis mulla on koneellinen ilmanvaihto. Siinä ei tosin ole takkatoimintoa. Pitäisikö se jotenkin huomioida? Nyt se on koko ajan tasaisesti noin puolella teholla täydestä tehosta. Vain suihkujen jälkeen nostan tehoa noin tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapuri helvet.....
Polttavat hajusta päätellen jotain muovia eli roskia. Savupiippu on liian lyhyt ja veto heikko, savu jää naapurustoon leijumaan ja ilmavaihto tuo köryt/partikkelit sisälle.
Kukaan ei kehtaa/uskalla mennä vahuksille valistamaan, joten aina, kun kerkiää sammuttamaan ilmanvaihdon, niin pärjäilee, mutta ihan kamalaa...
Voisiko soittaa 112?
Ei, mutta voit soittaa tai laittaa viestiä kuntasi ympäristöviranomaiselle.
Puun poltto parantaa sisäilmaa tehostamalla ilmanvaihtoa.
Kilo puita tarvitsee kymmenen kuutiota palamisilmaa.
PS. VOC-päästöillä ei ole mitään tekemistä pienhiukkasten kanssa.