Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen joululahjatilanne miten kannattaisi toimia?

Vierailija
21.12.2022 |

Lapsemme täyttää pian 2 v. Joululahjojen suhteen oli lapsuudessani tapana, että ne sukulaiset, jotka halusivat muistaa lasta, antoivat lahjan vanhemmille ennen joulua. Vanhemmat sitten huolehtivat lahjat joulupukille, joka jakoi lahjat jouluaattona. Lahjoja saatiin jouluna ja synttäreinä, ei pitkin vuotta.

Lapsen saatuamme on vastaan tullut uusi tilanne: sukulaiset haluavat antaa lahjoja, mutta eivät jouluaattona avattavaksi. Lahja on ojennettu lapselle jo ennen joulua ja haluttu lapsen avaavan lahjan siinä lahjan antajan edessä. Osa taas on sanonut, että laittaa lapselle lahjan postissa reilusti joulun jälkeen tai antaa sen myöhemmin talvella/keväällä, kun nähdään. Meillä on käytännössä tilanne, että lapsi saa lähes kaikki lahjat ennen joulua tai joulun jälkeen. Jouluaatoksi on pari pakettia, jotka olemme itse hankkineet. Arvostamme muiden antamia lahjoja, kyse on nyt vain siitä, miten tämä tilanne kannattaisi selittää lapselle, joka alkaa puhumaan asiasta ikätovereiden kanssa.

Olen vähän pyörälläni päästäni, miten tämän tilanteen kanssa kannattaisi toimia? Lapsi saa joululahjoja pitkin vuotta. Minulle olisi ok, että lapselle ei puhuttaisi joulupukista mitään ja sanottaisiin ihan suoraan, että sukulaiset ostavat nämä joululahjat ja antavat ne itse, kun heille sopii. En kuitenkaan haluaisi olla ilkeä vanhempi, jonka lapsi toitottaa päiväkodissa muille lapsille, että joulupukkia ei ole. Jos jotkut haluavat pitää lapsellaan joulupukin ilon, niin mielelläni soisin sen heille, enkä pilaisi iloa.

Miten tässä tilanteessa kannattaisi toimia? Onko muilla vastaavaa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukki tuo lahjoja, mutta ihmiset antavat myös toisilleen lahjoja. Aika helppo ymmärtää lapsenkin.

Sehän on vaan hyvä, ettei lapsi huku lahjavuoreen pelkästään silloin aattona, vaan pystyy ehkä paremmin keskittymään ja iloitsemaan erilaisista lahjoista, kun kaikki ei tule kerralla.

miten selität lapselle, että lapsi saa jouluaattona 3 pakettia ja muut lapset saavat moninkertaisesti enemmän? miksi pukki "unohtaa" tuoda lapselle jouluna lahjat ja niitä saa sitten sukulaisilta joskus huhtikuussa?

Jos on enemmän kuin kolme pakettia, se on jo liikaa.

Ja sinä vanhempana voit päättää jos siis lapsen sisarukset ovat saaneet kummeiltaan ja mummoiltaan ( useinhan perheissä on monella sukunimellä lapsia) enemmän jättää niitä syrjään myöhemmin annettavaksi. Vaikka sitten kun se lahjaton lapsi saa lahjoja, ai niin, sullehan tuli myös paketti ( jonka pukki oli unohtanut). Se ei estä vanhempia kiittämästä paketista heti kun he ovat saaneet sen haltuunsa.

Vierailija
22/30 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä lapsille on sanottu jos joku tuo lahjan kotiin ja lapset näkee, että kummit ja muut auttavat vähän joulupukkia kun sillä on niin kiire kaikkien maailman lasten kanssa. Ja ennen joulua saadut lahjat avataan aattona. Jos ei sukulaiset sitä ymmärrä niin ei tarvitse sitten antaa mitään.

Jos sukulainen tyrkkää lahjan lapsen käteen ja käskee avata, niin ei sitä oikein voi kieltääkään enää. Vahinko on jo tapahtunut.

Sukulaisille sanotaan tietenkin ettei tuollainen käy. Lahja tuodaan ja annetaan vanhemmalle odottamaan joulua. Jos eivät ymmärrä niin sanotaan ettei tarvitse tuoda mitään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä lapsille on sanottu jos joku tuo lahjan kotiin ja lapset näkee, että kummit ja muut auttavat vähän joulupukkia kun sillä on niin kiire kaikkien maailman lasten kanssa. Ja ennen joulua saadut lahjat avataan aattona. Jos ei sukulaiset sitä ymmärrä niin ei tarvitse sitten antaa mitään.

Jos sukulainen tyrkkää lahjan lapsen käteen ja käskee avata, niin ei sitä oikein voi kieltääkään enää. Vahinko on jo tapahtunut.

Ookko jäänyt vähän lapseksi? Joululahja on joululahja vaikka sen saa kahta viikkoa ennen. Lapsikin , jos ei ole vauva, tajuaa, nyt hän sai joululahjan kummilta/ mummilta. Aattona tulee jotain paketteja.

Vierailija
24/30 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisillä nykyään ongelmat :D

Vierailija
25/30 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme kerro lapsellemme joulupukkitarinaa, emmekä ole ainoita, joten kuulee varmasti monta versiota joulusta ja lahjoista ikätovereiltaan muutenkin.

Vierailija
26/30 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä tuollaiseen pelleilyyn lähtisi. Taitaa olla suvun ensimmäinen lapsi tätä polvea, kun sukulaisilla mopo keulii?

En kyllä voisi kuvitellakaan vieväni joululahjan sukulaiselle ja vaativani avaamaan sen edessäni. En edes aikuiselle. Joululahja on joululahja ja jos haluatte joulupukki perinteen niin onhan tuo nyt vaan törppöä käytöstä.

Minä sanoisin näille, jotka tuovat lahjoja etukäteen, viestillä tai puhelimella, että meillä tulee sitten pukki käymään niin anna lahja salaa. Otan sitten kuvia sinulle kun avaa lahjaa. Sitten näille jotka haluavat lahjat antaa joskus kuukausia joulun jälkeen sanoisin, että säästä synttärilahjaksi.

Kauheaa säätämistä ja pelleilyä aikuisilla ihmisillä.

Vierailija
27/30 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut, että kukaan vaatisi joululahjaa avattavaksi ennen joulua. Ei se mikään joululahja silloin ole.

Vierailija
28/30 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤣🤣🤣

Vierailija
29/30 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olla ikinä varsinaisesti uskoteltu että pukkia on olemassa.

Viisivuotiaalleni olen sanonut että se pukki on sellaista joulun satua johon voi jouluna uskoa jos haluaa. Hän ei oikein usko pukkiin ja tonttuihin, tai ainakin epäilee niiden olemassaoloa niin en ala valehtelemaan.

Mutta siis paketeista eli meillä ei olla ikinä piiloteltu lahjoja ja on kerrottu kuka minkäkin lahjan on ostanut jos lahja tullut sukulaisilta tai ystäviltä.

Tontut sitten tuovat lahjat kuusen alle tai joulupukki tulee ne jakamaan.

Teillä on vielä tosi pieni lapsi eli ei hän mitään lahjaröykkiötä edes osaa jouluna kaivata. Ne kaksi lahjaa riittää varmasti oikein hyvin.

Tulevaisuudessa voitte itse hankkia lahjoja enemmän jos haluatte että lapsi saa paljon paketteja ja jos sukulaiset haluaa antaa omat lahjat ennen joulua.

Vierailija
30/30 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei olla ikinä varsinaisesti uskoteltu että pukkia on olemassa.

Viisivuotiaalleni olen sanonut että se pukki on sellaista joulun satua johon voi jouluna uskoa jos haluaa. Hän ei oikein usko pukkiin ja tonttuihin, tai ainakin epäilee niiden olemassaoloa niin en ala valehtelemaan.

Mutta siis paketeista eli meillä ei olla ikinä piiloteltu lahjoja ja on kerrottu kuka minkäkin lahjan on ostanut jos lahja tullut sukulaisilta tai ystäviltä.

Tontut sitten tuovat lahjat kuusen alle tai joulupukki tulee ne jakamaan.

Teillä on vielä tosi pieni lapsi eli ei hän mitään lahjaröykkiötä edes osaa jouluna kaivata. Ne kaksi lahjaa riittää varmasti oikein hyvin.

Tulevaisuudessa voitte itse hankkia lahjoja enemmän jos haluatte että lapsi saa paljon paketteja ja jos sukulaiset haluaa antaa omat lahjat ennen joulua.

Näin teillä ja toisin ap:lla. Jokaisella perheellä omat perinteet.

Joulupukkia on odottaneet miljardit lapset joka vuosi ja lahjat tulleet pukin mukana, eikä tästä mitään haittaa ja joukkotraumaa ole lapsille seurannut. Kuten ei teidänkään tavasta. Omassa lapsuudessa oli aivan normaalia esimerkiksi salata nuoremmilta sisaruksilta lahjat ja tämä oli perheen yhteinen hauska juttu ja nuoremmat sisarukset sitten itse jossain vaiheessa alkoivat tämän hoksaamaan ja salapoliisi työnä selvittivät, että pukkia ei ole olemassa. Se ei ollut mitään ikävää, vaan heille isoksi kasvamisen riitti, jossa ikään kuin voittivat muut kun todistivat, ettei pukkia ole olemassa. Mistään elämää tärkeimmästä ei kuitenkaan jäädä paitsi, jos tuo rituaali ei omaan jouluun kuuluu.

Talossa talon tavalla pätee siis myös joululahjojen suhteen. Ihan normaalit hyvät käytöstavat ratkaisevat tämänkin ongelman. Se oman joululahjan aukomisen vaatiminen nyt vaan on huonoa käytöstä, jos vanhemmat opettavat eri perinteeseen. Ei se ole mikään mielipidekysymys. Käytöstapojen puutetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän