Rahat ei tule riittämään. Mitä järkeä tässä elämässä on?
En ole koskaan ollut työtön ja tehnyt toimistotyötä yli 20 vuotta pitkissä työsuhteissa. Nyt nousee lainan korot, sähkölaskut, veden hinta, ruoka jne.
Laskin etten tule enää palkallani toimeen. En haluaisi muuttaa vuokralle, koska olen omalla työlläni eli palkallani maksanut omaa asuntoa. Olen siis itse ansainnut oman asunnon.
Mitä ihmettä tässä voi tehdä? En matkustele, en shoppaile, en käy parturissa, kasvohoidossa ym. En käy baareissa, en harrasta mitään (käyn lenkillä). Minulla on omat ripset, kynnet.
En käy ravintoloissa syömässä tai kahviloissa.
Alkaa olla epätoivoinen olo. Lapset lähes täysi-ikäisiä ja heidän takia sinnittelen tässä elämässä.
Miten te muut yksin elävät selviätte reilun 2000 € paljalla tässä nykymaailmassa? Ja miten te jaksatte?
Kommentit (67)
Minä en voi ymmärtää pakkoa asua Helsingissä? Tai pk-seudulla ylipäätään, pahimmillaan vielä ihan hirveissä lähiöissä.
Laskekaa hyvät ihmiset varanne ja pelastakaa elämänlaatunne muuttamalla!
Meillä:
- Otimme kiinteäkorkoisen asuntolainan, jossa korko marginaalin kanssa on alle 1 %
- Teimme kiinteän sähkösopimuksen kahdeksi vuodeksi melko edullisesti, lämmitysmuoto on kaukolämpö + varaava takka
- Omassa omakotitalossa säästämme verrattuna vuokralla asumiseen, emmekä vastaa velkaantuneiden naapureiden maksukyvyttömyyden seurauksista, niinkuin asunto-osakeyhtiössä voi joutua vastaamaan
- Omistuksemme arvo saattaa laskea, mutta niin laskee muillakin samaan aikaan. Jos emme myy halvalla, niin ehkä ostamme lisää halvalla, mikäli varaa on.
Voitko hankkia lisätuloja esim. vuokraamalla osan asunnostasi? Onko asuinpaikkasi mieluinen? Kannattaisiko muuttaa edullisempaan? Hallitus lupasi tukea sähkön hintaa. Paljonko sähkölaskusi on? Voitko hankkia lisätuloja jostain? Onko taloutesi ollut aina tiukilla?
Ymmärrän että palkalla on saatava jotakin ostetuksi tms. Toisaalta nykyisessä tilanteessa ja varmaan tulevassakin korostuu meillä kaikilla ne elämän perusasiat: ruoka, katto päänpäällä, puhdas vesi, sähkö jne. Ne on niitä elämän perustarpeita joita yleensä pidämme jotenkin itsestään selvinä. Ulkomaanmatkat, uudet vaatteet jatkuvasti ostettuna jne eivät ole elämän peruspilareita.
Eli kertakulutus vähenee, mikä on hyvä asia.
Opimme tässä tilanteessa sen mikä oikeasti on tärkeää ja mikä ei. Ihmissuhteet lisätään vielä tärkeiden elämän asioiden joukkoon.
Onhan sulla mies joka maksaa puolet talouden menoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuules kakkonen. Koska elämä ei ole mikään ennalta arvattava jatkumo ( niinku sinä visssiin ajattelet), niin
elämää eletään hyvin pitkälti sen mukaan, mikä tilanne on sillä hetkellä ja mitkä mahdollisuudet on rahallisesti.
Ei kannata elää "sit jos joskus tapahtuu " asenteella ja jättää sen vuoksi elämättä.
Voi tulla ero, voi sairastua ym , Ja sitten huomaatkin, että tilanne ei olekkaan enää yhtä hyvä ja sulla onkin vaikka velkaa siitä hyvästä. Ja palkka ei nouse. KAIKKI ei pysty SÄÄSTÄMÄÄN noin pienestä palkasta.
En minä ainakaan.
Terveisin
En kadu elettyä elämää vaikka tiukkaa nyt onkin
Juuri sinulle kerrottiin miten helpottaa elämää. Ikävä tosiasia on että jatkat ikuista valittamista kuolemaan saakka jos et tee tarvittavia säästöjä.
Lisäisin vielä että älä aviudu, älä hanki lapsia, pysy mieluiten sinkkuna, sairastuminenkaan ei kaada taloutta jos olet elänyt tulojen mukaan ja säästöön jää rahaa.
Kaikki elämän valinnat pitäisi tehdä raha edellä? Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Kuules kakkonen. Koska elämä ei ole mikään ennalta arvattava jatkumo ( niinku sinä visssiin ajattelet), niin
elämää eletään hyvin pitkälti sen mukaan, mikä tilanne on sillä hetkellä ja mitkä mahdollisuudet on rahallisesti.
Ei kannata elää "sit jos joskus tapahtuu " asenteella ja jättää sen vuoksi elämättä.
Voi tulla ero, voi sairastua ym , Ja sitten huomaatkin, että tilanne ei olekkaan enää yhtä hyvä ja sulla onkin vaikka velkaa siitä hyvästä. Ja palkka ei nouse. KAIKKI ei pysty SÄÄSTÄMÄÄN noin pienestä palkasta.
En minä ainakaan.
Terveisin
En kadu elettyä elämää vaikka tiukkaa nyt onkin
Fiksut laittaa hyvänä päivänä jotain sukanvarteen mutta valintansa kullakin. Jos ei ole säästänyt mitään, on turha itkeä sitten kun menee huonosti
Elämä on täynnä valintoja ja lähes jokainen meistä on oman onnensa seppä. Hyvin pärjään yksin 1600e netto tk eläkkeelläni. Koskaan en ole asumistukea kuittaillut. Itse olen autoni ostanut ilman rahoitusyhtiöitä, asuntolainan korko oli 10% kahta puolen.
Aloittajalle tekisi hyvää kokeilla tulorajojen alapuolella elävien yksinhuoltajien/omaishoitajien/sairaseläkeläisten yms. asemaa edes muutaman viikon ajan-loppuisi se turha ininä. Täysin todellisuudesta irrallaan olevia, ennen hyvin toimeen tulleita, nykyisin pienestä elintason laskusta itkeviä, on maa täynnä. Mene aloittaja leipäjonoon ja diakonille, jos kuvittelet, että sinulla on jokin todellinen hätä(mistä ei kohdallasi todellakaan ole kysymys).
Minä asun kuusen alla eikä ole toista jalkaakaan polvesta alaspäin että älä valita.
Olet paremmassa asemassa kuin 90% maailman ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi ymmärtää pakkoa asua Helsingissä? Tai pk-seudulla ylipäätään, pahimmillaan vielä ihan hirveissä lähiöissä.
Laskekaa hyvät ihmiset varanne ja pelastakaa elämänlaatunne muuttamalla!
Työttömäksi korpeen yhteiskunnan elätettäväksi. Sitäkö tarkoitat.
jos vielä muutaman vuoden sinnittelee niin lapset ruokkivat itse itsensä? Sitten helpottaa jonkin verran. Onko korot asuntolainan korkoja? Jos olet pitkään jo maksellut sitä niin varmasti voit neuvotella aikataulun pankin kanssa uudestaan että pääset pari vuotta helpommalla. Lisää maksuaikaa? Lyhennysvapaa?
Nuorille on paljon osa-aikatöitä tarjolla, niitä kannattaa kysellä vaikkei vielä täysi-ikäinen olisikaan.
Kyllä täysi-ikäistyvät nuoret kovasti tarvitsevat äitiään. Joten heidän takiaan jaksaa. Ulkoilu luonnossa laskee stressitasoja, tutkitusti, ja on ilmaista. Tänään taittuu pimeyden selkä ja mennään kohti valoa. Jää seuraamaan talven ja kevään tuloa. Pidä luontopäiväkirjaa. Kirjoita omaa päiväkirjaa. Järjestele lasten lapsuusvalokuvat, piirustukset heidän kanssaan yhdessä. Nauti heistä kun vielä ovat siinä lähellä, arjessa. Kohta lennähtävät pesästä ja huomaat että kova ikävä tulee. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskekaa hyvät ihmiset varanne ja pelastakaa elämänlaatunne muuttamalla!Työttömäksi korpeen yhteiskunnan elätettäväksi. Sitäkö tarkoitat.
Mikä nyt sitten on korpi? Mullakin lähikauppa 17km päässä. Töitä tehnyt ikäni, työmatkaa 16-27km.
Myn palkka vain noin 1400 nettona, pärjäisin hyvin 2 tonnilla. Mutta en asu Helsingissä.
Tienaan nettona noin 1700€/kk, teen yhdeksäntuntista työpäivää. Raha riittää, koska asuntolaina on lopuillaan ja maksuerät sopivat omaan budjettiin, asun keskikokoisessa kaupungissa kerrostalossa hyvällä alueella. Elän säästeliäästi, en käytä päihteitä ja harrastan edullisia, lähinnä kotoisia puuhia sekä tapaan ystäviä ja perhettä. Tiukempaahan tässä on kuin aiemmin, mutta pärjään.
Järjestele elämääsi, jos ei meinaa millään riittää. Pankista saa maksuvapaata lainan lyhennykseen, jolloin maksat pelkkiä korkoja. Mieti, voitko myydä jotain tavaraa tai tehdä jotakin, esim. hoitaa lapsia tai siivota korvausta vastaan? Näillä olen itse pärjännyt niukempina aikoina. Omasta asunnosta olen kuitenkin pitänyt kiinni, sillä asuminen on halvempaa näin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä:
- Otimme kiinteäkorkoisen asuntolainan, jossa korko marginaalin kanssa on alle 1 %
- Teimme kiinteän sähkösopimuksen kahdeksi vuodeksi melko edullisesti, lämmitysmuoto on kaukolämpö + varaava takka
- Omassa omakotitalossa säästämme verrattuna vuokralla asumiseen, emmekä vastaa velkaantuneiden naapureiden maksukyvyttömyyden seurauksista, niinkuin asunto-osakeyhtiössä voi joutua vastaamaan
- Omistuksemme arvo saattaa laskea, mutta niin laskee muillakin samaan aikaan. Jos emme myy halvalla, niin ehkä ostamme lisää halvalla, mikäli varaa on.
Voitko hankkia lisätuloja esim. vuokraamalla osan asunnostasi? Onko asuinpaikkasi mieluinen? Kannattaisiko muuttaa edullisempaan? Hallitus lupasi tukea sähkön hintaa. Paljonko sähkölaskusi on? Voitko hankkia lisätuloja jostain? Onko taloutesi ollut aina tiukilla?
TEITÄ on 2 joten tulot eri planeetalta kuin sinkun.
Ap olen velaton ja tienaan 2200 mutta elätän yksin 17-vuotiasta. Säästöön jää noin 300 mutta tarkkana saa olla talouden kanssa. Ymmärrän sinua hyvin.
Tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
Jos Sannaa äänestää niin Sannaa saa, valittajille tiedoksi.
Meinaat että on olemassa joku poliitikko tai puolue jota vaan kun ään3stää niin sitten kaikki menee omassa elämässä hyvin?
Kouluttaudu, erikoistu, luo enemmän arvoa ja tienaa enemmän. Selvitä mikä voisi olla muille arvokasta ja mistä voisit pitää. Opiskele ja ratkaise muiden ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö! Tienaan jota kuinkin samanverran ja säästöön jää joka kuukausi 300-600 euroa. Nyt on korkea aika ruveta elämään tulojen mukaan.
Jos asut kalliissa asuinaluessa -> muuta halvempaan paikkaan
Jos auto -> luovu autosta, säästät oikeasti merkittävän summan
Jos käytät päihteitä -> luovu, aivan päättömän hintaisia Suomessa
Älä tuhlaa rahaa kuluttamiseen. Säästä ja investoi, investoiminen tosin nykyisessä markkinatilassa on normaalia
riskialttiimpaa.Osta vain mitä tarvitset, osta tarvittaessa käytettynä.
Rahat riittää kun tämän tekee mutta vaatii valmiutta oikeasti tehdä asioille jotain eikä ikuista valittamista.
Kuinka monta lasta sulla on elätettävänä?
Älkää tehkö niitä lapsia jos ei ole varaa. Tuolla palkalla kasvattaa lapsen mutta kurjalla elämällä. Jos haluaa antaa lapselle hyvän lapsuuden palkan oltava alk. 4000 e. Kahdelle lapselle alk. 6000e.
Tyhmät sikiää eivätkä ajattele että asiat täytyy tehdä aina talouden mukaan. Elä tulojen mukaan!
Jos tuolla ajatusmaailmalla pitää sänkyhommat tehdä, niin kohta ei suomalaisia oliskaan. :D
Höpöheinähoureissa kirjoitellaan höpövastauksia.