En jaksa viettää joulua
Olen luvannut että mennään koko perhe äidin luo parin tunnin ajomatkan päähän jouluksi. Nyt kuitenkin tuntuu ihan ylivoimaiselta. Olen raskaana enkä ole saanut nukuttua kunnolla. Pitäisi pakata koko perhe ja jaksaa sitä joulukohkausta monta päivää. Pakko olla monta yötä, kun aatto pitää viettää ja sovittu että nähdään veljen perhettä tapaninpäivänä. Minä ja puoliso ei kumpikaan olla yhtään jouluihmisiä. Äiti, sisarukset ja lapsi kuitenkin odottaa joulua kovasti. Olen ihan loppu jo tässä vaiheessa joulua.
Kommentit (8)
Kerro äidillesi voinnistasi. Hän ymmärtää varmasti, että nyt et pysty matkustamaan.
Ei ole pakko tehdä niin tai näin. Sinä itse valitset. Tässä muutamia vaihtoehtoja: ette mene ollenkaan, sinä jäät kotiin ja muu perhe lähtee jouluksi äitisi luo, lyhennätte vierailua ja olette vain joko aaton tai tapaninpäivän, menette äitisi luo koko jouluksi mutta sinä ilmoitat jo etukäteen että aiot lähinnä levätä ja loikoilla etkä osallistu joulunviettoon. Nyt vaan rohkeasti oma sanainen arkku auki - kerro tilanteesta puolisollesi ja äidillesi.
Lapsi ei varmaan sitten näe joulupukkia, jos ei mennä, ja jouluruoat on tehty meillekin ja niin edelleen.
No miten tuo joulu meni, jos kirjoittelija vielä sattuu palstailemaan .
Vanha ketju, mutta en koskaan ole ymmärtänyt tätä vouhotusta, miten kamalaa on kun joutuu, nimenomaan joutuu ajamaan ympäri Suomea jouluna ja ihan kamalaa byäääää. On meitäkin vinguttu ympäri ämpäri sukulaisiin joulua viettämään, mutta kun ensimmäinen lapsi syntyi, ilmoitettiin että ei tulla, aletaan nyt rakentamaan oman näköistä joulua ja perinteitä, joihin kuuluu joulu kotona rauhassa. Meille saa kyllä tulla aikaisintaan joulupäivänä, kello x alkaen. Vielä ei kukaan ole halunnut tulla, kun on niin pitkä matka.
Jännä juttu, miten heidän mielestään ei ole meille pitkä matka eikä hankalaa lähteä heitä tapaamaan, kun pitää hankkia eläimille hoitajat, sovittaa työt, koulut ja päiväkotien aikojen kanssa, pakata lapset ja tavarat ja pysähdellä lasten kanssa matkalla muutaman kerran, juosta siellä päässä kaikki sukulaiset kiireellä läpi ja joka paikassa valitetaan kun ei olla pidempää aikaa, mutta kun ei ehdi. Ei ole mahdolllista, eikä tahtoa jäädä yön yli vierailemaan. Ja joka kerta ennen kuin edes lähdemme kotoa, varmistamme että onko nyt sitten ymmärretty, ettei oikeasti ehditä olla pitkää aikaa siellä, täällä ja tuolla ja juujuu, aina on ymmärretty eikä haittaa. Silti joka paikassa sitten kauhea kitinä päällä ja vinkuminen että jos nyt vielä vähän aikaa olisitte, ei sen x:n luo tarvitse mennä tai olette siellä sitten vähemmän aikaa. Eikä puhettakaan, että sukulaiset suostuisivat kokoontumaan yhteen paikkaan tai jonkun luokse, koska se olisi niin kovin vaivalloista, asuvat sentään saman kaupungin sisällä, mutta aivan eri päädyissä.
Mutta siis heille, ihmisille joilla ei ole mitään harrastuksia, työtä ym. on ylitsepääsemättömän vaikeaa tulla tänne ja kun kysytään että miten se on muka meille helpompi sinne tulla kaiken säätämisen, pakkaamisen ja lasten kanssa ym, kaikkien perustelu on että "se on eri asia". Vielä ei ole selvinnyt, että miten.
:'D
Joulu on joka vuosi ja formulakisat vain 16 kertaa vuodessa. Noin sanoi matti kyllönen silloin kun formulakista vielä olivat kiinostavia.
No miksi ette mene vasta tapaninpäivänä ihan päiväseltään käymään, kun veljesikin on siellä? Kannattaa ihan rohkeasti sanoa miten haluaa joulun viettää, aaton saa olla kotona! Tai viekää lapsi sinne aattona, palaatte kotiinne lepäämään ja tapaninpäivänä käytte hakemassa.