Kun olin lapsi, näin saunassa äidin vatsassa leikkausarven
Arpi oli pystysuunnassa navasta alaspäin. Voiko tuollainen arpi olla mistään muusta kuin hätäsektiosta? Minulla on kaksi vanhempaa sisarusta, ja olen aika varma äidin kertomusten perusteella, että meistä kukaan ei ole syntynyt sektiolla. Onkohan minulla kuollut sisarus? Tämä asia jotenkin muistui mieleeni vasta näin aikuisena, ja äiti on jo kuollut joten en voi kysyä mikä se arpi oli.
Kommentit (13)
Voihan joku teistä olla hätäsektiolla syntynyt ja äitisi ei vaan ole halunnut muistella asiaa. Ei tuollaisilla lopulta ole merkitystä, lopputulos tärkein.
Itselläni oli suunniteltu sektio ja leikkausarpi toisin päin
Mun mummolla oli tollanen arpi sappikivileikkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Voihan joku teistä olla hätäsektiolla syntynyt ja äitisi ei vaan ole halunnut muistella asiaa. Ei tuollaisilla lopulta ole merkitystä, lopputulos tärkein.
Tämä. Pääset kyllä silti kuolemaan ja maatumaan saattohoidon ja kipujen jälkeen.
Mun äidillä on sellainen kohdun ja munasarjojen poistosta.
Onkohan minulla kuollut sisarus?
Kaikki ne siittiöt ja kuukautiset olisivat voineet olla joku - persoona
Minun äidillä on pystysuunnassa oleva arpi suunnitellusta sektiosta. Jostain syystä 70-luvulla se tehtiin pystyyn. Itselläni on vaakaan.
Minunkin äidillä on. Veli oli jalat edellä syntymässä 60-luvulla. Tehtiin leikkaus.
Hei, sama muisto minulla. Tiedän vielä pikkusisarukseni syntyneen normaalisti ja muistan arven tuoreena siltä ajalta.
Äiti sitä ikäpolvea että näistä asioista ei puhuttu eikä puhuta, mutta on käynyt mielessä mihin se liittyi.
Vierailija kirjoitti:
Niin toki voi olla. Isosiskoni lapsi syntyi sektiolla, ja äiti oli vielä elossa silloin. Ajattelisi että olisi siinä vaiheessa voinut ottaa asian puheeksi jos on kokenut saman, mutta äiti ei ollut koskaan hyvä puhumaan tällaisista asioista. Hänelle ehkä kipeä asia, mitä ikinä olikaan tapahtunut. Olisinpa saanut tietää. Ap
Ennen kaikki leikkaukset tehtiin avona. Kohtu on voitu poistaa, sappileikkaus..
Ennen tekivät pystyviillon sektiossa ja jossain vaiheessa alettiin tekemään poikkiviiva ns bikiniviilto, joka ei näy pikkupöksyjä pitäessä.
Mä ja veli synnytty sektiolla 70- ja 80-luvun vaihteessa. Äidin sektioarpi on pystysuuntainen.
Mulla suunniteltu sektio 2017 ja arpi vaakaan. Kun muistelen äidin arpea ja omaani niin tämä mun ei edes ole mikään arpi, ei näy paljo mihinkään.
No voi tulla, vaikka mistä. Eikö muita sukulaisia ole elossa?