Miksi amk kokeet on niin helppoja?
Pelkkää monivalintaa, muutaman lauseen vastaukset riittää, ei esseitä XD
Kommentit (15)
Reilumpi koe (ei voi saada eri pistetiä jos eri tarkistaja mm. mielipide susta ei vaikuta)
ja helpompi tarkistaa koneellisesti
Meillä ei ollut kokeita ollenkaan, arvosanat annettiin tehtävien perusteella. Tietojenkäsittelyn tradenomi.
Sosionomikoulutuksessa ainakin on esseetä esseen perään. Insinööripuolella ei niinkään, ne ei varmaankaan kykene sellaiseen kirjalliseen ilmaisuun.
Jotta kaikki pääsee läpi. Vain valmistuneista maksetaan.
Sitä samaa minäkin olen ihmetellyt. Minulla aiempi AMK tutkinto ja hain linjalle, jolle sisään pääsi 3,5 % hakijoista. Ja tietysti kun minulla aiempi korkeakoulututkinto, niin pisteitä piti olla huomattavasti enemmän. Olin kokeessa kipeänä ja väsynyt ja lopussa kiire jo vessaan, joten tein aika vauhdilla loppuosan. Sain kuitenkin vastoin oletuksiani paikan ihan hyvin pistein. Ongelma on vaan siinä, että pidän itseäni vähän tyhmänä ja niin pitävät myös muut, etenkin sellaiset jotka eivät minua tunne ollenkaan, olettavat selvästi joskus että olen vähän yksinkertainen. Olen lapsesta asti ajatellut että kaikki muut ovat aina viisaampia ja taitavampia ja keskittynyt elämässäni lähinnä vain häpeämään itseäni.
Eipä tämä minua sen fiksummaksi tee, mutta nyt ymmärrän että aika moni muu on vielä vähemmän fiksu. Ihan iloinen olen tästä kokemuksesta siis :)
Tylsistyn amk:ssa. Taso on peruskoulumaista. Ei vaadi kovin paljon, että saa kursseista 5. Suurimman osan kursseista olen tehnyt muutamassa päivässä per jakso, jos on voinut tehdä yksin ilman ryhmätyötä. Ihan kiva harrastus töiden ohella. Ala on inssi.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomikoulutuksessa ainakin on esseetä esseen perään. Insinööripuolella ei niinkään, ne ei varmaankaan kykene sellaiseen kirjalliseen ilmaisuun.
Ihan kuten sosionomit ei kykene matemaattisiin suorituksiin.
Kyllä aikoinaan ainakin sairaanhoitajien piti kirjoittaa essee vastauksia, esim. pakollisissa anatomian&fysiologian kokeissa. En tosin tiedä, miten tänä päivänä on. Ei se ihan helppoa aina ollut selostaa osin latinaksi ihmisen fysiologiaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Tylsistyn amk:ssa. Taso on peruskoulumaista. Ei vaadi kovin paljon, että saa kursseista 5. Suurimman osan kursseista olen tehnyt muutamassa päivässä per jakso, jos on voinut tehdä yksin ilman ryhmätyötä. Ihan kiva harrastus töiden ohella. Ala on inssi.
No nyt on kyllä ihan oma syy, jos odotit amkin tarjoavan haasteita. Sehän on tarkoitettu niille, jotka eivät oikein pärjänneet lukiossa.
Se on sen verran raskasta vetää kaikenmaailman pilipaliryhmätöissä perässä lusmuja ja "mulla on ma,ti,ke,to ja pe harkat ja 5 lasta niin sen mukaan pitää mennä"-tyyppejä että pitäähän sitä vähän kompensoida. Amk oli kyllä aivan hirveä järkytys jo 12 vuotta sitten.
Kokeet ovat kieltämättä helpohkoja jopa kaltaiselleni idiootille, mutta kyllä meillä on aika paljon kursseja, joissa pitää sitten lisäksi kirjoitella kymmenien sivujen artikkeleja ja raportteja. Niihin ainakin itselläni menee paljon aikaa.
Ei se minusta huonolta kuulosta, että ei ihan hulluna tarvitse pinnistellä ja saa käytännönläheisen korkeakoulututkinnon alalta joka kiinnostaa (oletan, jos on opintojen pariin hakeutunut). Voihan sitä helppoudesta huolimatta ahkeroida ja syventyä niin paljon kuin haluaa.
Insinööripuolelle pärjää periaatteessa peruskoulun matematiikalla, mutta näennäishelpoissa tehtävissä on olennaista osata poimia alkutiedoista oleelliset ja päätyä mahdollisimman yksinkertaiseen ratkaisuun. Moni alkaa säätämään aivan liian vaikeita kuvioita eikä tarkoitus ole esitellä teknistä osaamista matematiikassa/fysiikassa vaan "hoksaa olennainen ja todista se laskemalla".