Huomasin kuuluvani parhaiten tienaavaan 10%:iin.
Vaikka ei tuo työ niin ihmeellistä ole, eikä todella ulospäin näe, että olisin muka jotenkin hyvätuloinen.
Kommentit (57)
KVG kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eniten tienaavaan kymmenykseen pääsi, jos veronalaiset tulot olivat 60 696 euroa tai yli."
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/ae9d3e0b-c5b7-4e44-ad31-24fbb2f32ae6
Ei helvetti... tämä on mahdollista vain Suomessa. 60k/v pääsee kuka tahansa, sairaanhoitajatkin jos tekee hieman viikonloppuja tienaa ton verran :D
Enemmistössä Euroopankin maista palkat ovat pienempiä kuin Suomessa. Ihme, miten hyvätuloisella voi olla faktat kateissa.
Ehkä Puolassa ja Latviassa? Sulla on tosiaan faktat kateissa.
Tosi alhaiset tulorajat. Pidän itseäni keskiluokkaisena, mutta kuulunkin siihen 9. desiiliin. Mut ehkä olen sielultani ihan tavallinen peruskeskiluokkainen ja tyytyväinen siihen.
Parhaitentienaava 2% maksaa 20% välittömistä veroista.
No, ihan kaikki suomalaiset on planeetan rikkaimman 10% joukossa.
Katsokaa miten hyvät edut YLE:llä!
-Lounasetu & välipalat toimistolla
-6-7 viikon kesälomat ensimmäisen Yle-vuoden jälkeen
-Sijainti Pasilassa, lämpimät pysäköintitilat & suihkut pyöräilijöille
-Oma kuntosali ja uima-allas sekä Ylen sponsoroimat harrastekerhot
-Joustavat työajat, etätyömahdollisuus & tunteja ei tarvitse kirjata
-Valitsemasi työvälineet
-Ihmisistä välittävä kulttuuri & matala hierarkia
-Lomamökit & Ylen oma saari
-Kattava työterveys sisältäen hammashuollon
-Valitsemasi koulutukset & seminaarit, työnkierto sekä osaavat kollegat
https://workaline.com/listing/5b889d16
https://rjoin.com/company/1487/Yleisradio Oy
Tienaan vuodessa 72 000. Ihan perus keskituloinen mielestäni olen. Ei tässä herroiksi elele ainakaan Helsingissä 😂
Olen työeläkkeellä ja kuulun näköjään 6 desiiliin.
Pitänee olla tyytyväinen.
Tuo on minimi, jos haluaa asua Vantaan seurakunnan tontilla sijaitsevassa asunnossa...
Mun tulot on nousseet n. 4000e 10v aikana ja olen nyt siis toki myös top 10%. En ole muuttanut elintavoissani juuri mitään. Kulut nousseet, koska lasten myötä isompi asunto ja inflaatio, korot jne. Mutta tavallaan koen edelleen elintasoni hyvin samanlaiseksi kuin silloin pienemmän palkan aikaan. Silloinkin oli varaa matkustella, mutta ei asua missään miljoonakämpässä tai törsäillä kalliisiin autoihin tms. (perusauto oli silloin pienemmälläkin palkalla), niin kuin ei ole nytkään.
Suomessa aivan sama mitä tienaat. Elämä on ihan samanlaista. Siis jos keskiluokasta puhutaan. Toki oikeasti köyhät on asia erikseen. Mutta Sari Sairaanhoitajan ja Liisa Lääkärin elämä on loppujen lopuksi aika samanlaista. Lääkärillä on isommat lainat ja nyt korot jne., mut on sillä Sarillakin varaa laittaa säästöön ja lähteä lomareissuun, jos haluaa. Aika sairas progressio. Motivaatio työelämän etenemiseen on löydyttävä jostain muusta kuin nettopalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun tulot on nousseet n. 4000e 10v aikana ja olen nyt siis toki myös top 10%. En ole muuttanut elintavoissani juuri mitään. Kulut nousseet, koska lasten myötä isompi asunto ja inflaatio, korot jne. Mutta tavallaan koen edelleen elintasoni hyvin samanlaiseksi kuin silloin pienemmän palkan aikaan. Silloinkin oli varaa matkustella, mutta ei asua missään miljoonakämpässä tai törsäillä kalliisiin autoihin tms. (perusauto oli silloin pienemmälläkin palkalla), niin kuin ei ole nytkään.
Suomessa aivan sama mitä tienaat. Elämä on ihan samanlaista. Siis jos keskiluokasta puhutaan. Toki oikeasti köyhät on asia erikseen. Mutta Sari Sairaanhoitajan ja Liisa Lääkärin elämä on loppujen lopuksi aika samanlaista. Lääkärillä on isommat lainat ja nyt korot jne., mut on sillä Sarillakin varaa laittaa säästöön ja lähteä lomareissuun, jos haluaa. Aika sairas progressio. Motivaatio työelämän etenemiseen on löydyttävä jostain muusta kuin nettopalkasta.
Tuo kai on myös se syy, miksi täällä on (tähän asti) ollut niin turvallista, kun kaikilla on aika samanlaista. Niitä sikarikkaita muurien taakse eristäytyviä on vain kourallinen.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa miten hyvät edut YLE:llä!
-Lounasetu & välipalat toimistolla
-6-7 viikon kesälomat ensimmäisen Yle-vuoden jälkeen
-Sijainti Pasilassa, lämpimät pysäköintitilat & suihkut pyöräilijöille
-Oma kuntosali ja uima-allas sekä Ylen sponsoroimat harrastekerhot
-Joustavat työajat, etätyömahdollisuus & tunteja ei tarvitse kirjata
-Valitsemasi työvälineet
-Ihmisistä välittävä kulttuuri & matala hierarkia
-Lomamökit & Ylen oma saari
-Kattava työterveys sisältäen hammashuollon
-Valitsemasi koulutukset & seminaarit, työnkierto sekä osaavat kollegathttps://workaline.com/listing/5b889d16
https://rjoin.com/company/1487/Yleisradio Oy
Tunteja ei tarvitse kirjata: ei työajanseurantaa = ilmaista ylityötä saa tehdä niin paljon kuin huvittaa, mutta flexivapaita ei sitten pidetä, koska flexejä ei merkata mihinkään. Red flag.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tiedoksi, että ostan punalaputettuja! :O
t. ap
Ja sit ne oikeasti köyhät joutuu ostaa kalliilla kun saita rikas vie halvat ruoat.
En tiedä erehtyisikö edes Kambodzalainen luonnehtimaan 60k bruttona Suomessa tienaavaa rikkaaksi. Mutta sivistymätön Suomalainen kyllä. Terppalerppa vaan.
Ikävä kyllä hän on suomalaisittain rikas, katso itse nuo tulotaulukot. Kivaahan se ois jos 60 000 tienaava ois keskituloinen eli joka toinen täällä sais sen verran, mutta ei se niin ole.
Vierailija kirjoitti:
Tosi alhaiset tulorajat. Pidän itseäni keskiluokkaisena, mutta kuulunkin siihen 9. desiiliin. Mut ehkä olen sielultani ihan tavallinen peruskeskiluokkainen ja tyytyväinen siihen.
Suomi on yllättävän köyhä. Paitsi toki silloin kun pitää jakaa muille maille avustuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kai on myös se syy, miksi täällä on (tähän asti) ollut niin turvallista, kun kaikilla on aika samanlaista. Niitä sikarikkaita muurien taakse eristäytyviä on vain kourallinen.
Tää on totta ja kannatankin tätä hyvin pitkälle. Siis että kaikilla mahdollisuus hyvätasoiseen koulutukseen (tämä toteutui itselleni ysärillä, toteutuuko enää nykykouluissa?), jos tulee työttömyyttä, sairautta jne., niin yhteiskunta huolehtii.
Nyt kuitenkin uskon, että on saavutettu se raja, että liian moni jättää ottamatta vastaan vaativampaa työtä, koska siitä ei jää käteen kuin stressi ja enemmän työtunteja. Olen nähnyt useita tapauksia mm. KTM ja DI, ketkä jää mieluummin pienemmille palkoille, kun isomman palkan työt vaatii paljon, mutta elintasoaan ei pysty siltikään nostamaan.
No onpa järkytys, että 60 tonnia riittää tuohon. Todella surullista Suomen kannalta. Ajattelin, että edes se 80 tuhatta pitäisi olla.
No eipä sillä. Pääsenpähän elvistelmään kuuluvani tuohon parhaiten tienaavien joukkoon. Vaikka ei se paljon lämmitä, kun pakkasaamuna raaputtaa jäässä olevaa 10 vuotta vanhaa Mazdaa, että pääsee toimistolle tienaamaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on totta ja kannatankin tätä hyvin pitkälle. Siis että kaikilla mahdollisuus hyvätasoiseen koulutukseen (tämä toteutui itselleni ysärillä, toteutuuko enää nykykouluissa?), jos tulee työttömyyttä, sairautta jne., niin yhteiskunta huolehtii.
Nyt kuitenkin uskon, että on saavutettu se raja, että liian moni jättää ottamatta vastaan vaativampaa työtä, koska siitä ei jää käteen kuin stressi ja enemmän työtunteja. Olen nähnyt useita tapauksia mm. KTM ja DI, ketkä jää mieluummin pienemmille palkoille, kun isomman palkan työt vaatii paljon, mutta elintasoaan ei pysty siltikään nostamaan.
No itse kuulun luettelemasi tutkinnon omaaviin, joka keikkuu tuossa ylimmän kymmenyksen rajalla, niin tosiaan teen aika leppoisaa ei-niin-kunnianhimoista hommaa ja aina välillä mietin, että pitäisiköhän kuitenkin lähteä enemmän ikää ja koulutusta vastaaviin hommiin, mutta karu fakta on se, että niissä pitäisi sätkiä moninkertaisesti nykyiseen verrattuna ja lopulta käteen ei jäisi juurikaan enempää.
Olen varhaiskasvatuksen hoitaja ja olen näköjään 6. desiilissä. Kyllä on suomalaisilla pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Tilastonikkari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sai tajuamaan että minullakin on täysin vääristynyt kuva ihmisten tuloista.
2022 tienestit tulevat olemaan n. 54 000 eur, ja koen olevani just ja just keskituloinen.
Jostain syystä moni muukin keskituloinen kuvittelee olevansa pienituloinen.
Johtuu siitä että verottaja pitää tehokkaasti huolen siitä ettei mihinkään ylimääräiseen jää rahaa.
Verottaja pitää huolen istuvan hallituksen politiikasta. Neljässä vuodessa hallitus ei ehdi montaa asiaa korjaamaan, mutta rikkomaan kyllä.
Toisaalta hallitus, verottaja taikka puolue on ehkä huono ilmaisu, sillä kaikelle toiminnalle löytyy ihan nimellä varustettu henkilö, jokamuiden nimellisten kanssa ajaa agendaansa.
Huonon verosuunnittelun tulosta joutua noin paljon maksamaan veroja.
Ja sit ne oikeasti köyhät joutuu ostaa kalliilla kun saita rikas vie halvat ruoat.