Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloyhtiön pyykkituvassa osalla niin voimakkaasti hajustetut huuhteluaineen käytössä että kukan, omenan tai vaniljan esanssi tarttuu seuraavaksi pestessä

Vierailija
18.12.2022 |

Miten eroon ilmiöstä? Todella imelä haju lakanoissa ja vaatteissa inhottava.

En ymmärrä miten voi tarttua niin voimakkaasti vaikka itse ei käytä. Jääkö se koneen pesuainelokeroon tai kuivausrumpuun se haju?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin talon pesutuvassa on kielletty huuhteluaineen käyttö.

Toivottavasti tämä kielto tulisi muihinkin taloyhtiöiden pesutupiin.

Homealtistus voi aiheuttaa monikemikaaliyliherkkyyden ja silloin elämästä tuleekin hankalaa kun kaikki hajut häiritsee. Mulla on kokemusta tästä mutta onneksi vuosien saatossa lieventynyt enkä saa oireita.

Hajuaisti on jäänyt supertarkaksi mikä on riesa sinänsä koska haistan ihmisistä ihan liikaa.

Vierailija
42/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on käytettävä talon pesukonetta, pitää laittaa 90 asteen pesu ja myös pestävä pesuainelokerikko.

Sillä voi välttää pahimmat hajusteet, mutta ei sekään aina auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jos on itse koko ajan tietyssä hajussa niin ei sen jälkeen itse enää erota sitä.

Vierailija
44/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etikkakun haisee ihan kamalalta pyykissä ja koneessa. Erehdyin kerran ostamaan sellaisen hajuttoman pyykkietikan, kokeilin kerran ja roskiin meni. Ei ole hajutonta, haisee etikalta eli suunnilleen vanhalta hieltä.

Laitan tavallista väkiviinaetikkaa.

Ei tuoksu kuivassa pyykissä, vaikka saattaa koneesta otettaessa tuoksahtaa lievästi.

En tosin laita paljon enkä aina.

Poistaa puuvillapaitojen kainaloihin niiden ikääntyessä iskostuvan hien hajun, joka ei normipesussa lähde. Käytän pesuun, en huuhteluun.

Vierailija
45/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveämpää hajua en keksi kuin etikat. Toinen paha haju on sellainen tuoksuttomilla luomupesuaineella pesty, joka haisee ummehtuneelta märältä koiralta.

Vierailija
46/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveämpää hajua en keksi kuin etikat. Toinen paha haju on sellainen tuoksuttomilla luomupesuaineella pesty, joka haisee ummehtuneelta märältä koiralta.

Etikka ei muuten tuoksu enää pyykkien kuivuttua.

Vierailija
47/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttämässäni talopesulan koneessa voi valita, että kone ei ota huuhteluainetta tai huuhteluainetta ja nestemäistä pyykinpesuainetta lokerosta.

Vierailija
48/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuolta haisee pyykit, tarkoittaa se sitä että käyttää jatkuvasti liian alhaisia pesulämpötiloja eikä pyykit puhdistu kunnolla.

Vierailija
49/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jos on itse koko ajan tietyssä hajussa niin ei sen jälkeen itse enää erota sitä.

Siksipä vaihtelenkin huuhteluaineita. Mulla on aina vähintään kaksi eri pulloa huuhteluainetta ja laitan niitä sen mukaan, mikä sattuu juuri silloin tuoksumaan nenääni parhaalta. 

Vierailija
50/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omat pyykit on jääneet pahanhajuisiksi niin siihen ei esanssin kaataminen päälle auta.

Se ei ole mikään hajunpoistaja se huuhteluaine vaan tulee siihen pohjahajun päälle lisähajuksi.

Vierailija
51/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti ongelma! Pesin lakanoita ja vein ne kuivaushuoneeseen kuivumaan. Joku oli tuonut samaan aikaan voimakkaasti hajustettuja pyykkejä kuivumaan ja aivan karmea imelä hajusteiden haju tarttui omiin lakanoihin. Ei auttanut muu kuin viedä pesulaan, koska itse en enää vaivaudu lakanoita pesemään, koska ei ole oikein paikkaa missä kuivata. Yhden kerran kuivatettiin niin, että mies otti tuolin ja ristikkolehden ja meni kuivaushuoneen oven viereen istumaan ja odottamaan lakanoiden kuivumista. Oli kuulemma ihan rattoisaa ristikoita täyttää ja lakanatkin kuivuivat kohtuullisessa ajassa.

Vierailija
52/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikassa on aika pistävä haju mutta ei ole enää kuivumisen jälkeen.

Vierailija
53/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käytä huuhteluaineita, mutta sain töistä työvaatteiden pesemiseen jotain Omo Coloria, hyi helvetti sitä hajua, koko kämppä haisi siltä, kun makuuhuoneessa (ainoa mahdollinen paikka pyykkitelineelle) kuivatin, jouduin nukkumaan olohuoneen sohvalla. Jopa kuivat vaatteet haisivat esanssipaskalta.

Onneksi oli lyhyt pesti ja loput pesuaineet lens helvettiin.

Aikaisemmin olen aina paheksuen katsonut ihmisiä, jotka avaavat ja haistelevat nestemäisten pyykinpesuaineiden purnukoita, nyt teen itse samoin, koska jotain HYVÄÄ tuoksua haluan vaatteisiini.

Vierailija
54/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep siihen oma nenä tosiaan turtuu.

Vierailija
55/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkääkö joku siitä tuoksusta? Turtuuko siihen kotona?

Turtuu. Jos lähellä on joku joka käyttää haisevia pesuaineita niin sen huomaa. En usko että kukaan haluaisi tuoksua siltä miltä pesuaine tuoksuu meille joilla on hyvä hajuaisti. Ei tarvitse olla edes hajuherkkä, jos haistaa tarkasti ja nopeasti asioita, epämukavat tuoksut vaativat jonkin verran sietokykyä. Jos joku haluaa tuoksua vaikka miedosti ruusulta tai raikkaalta deodorantilta, sen ymmärrän. Hajuvedetkin voin käsittää. Sitä en käsitä miksi joku haluaa tuoksua esim tunkkaiselta vaniljalta niin että jokainen vaate ja tekstiili haisee siltä. Huuhteluaineen tuoksu ei ole milloinkaan laadukas tai raikas. Ymmärrän kyllä senkin että hän joka ei haista näitä ei hahmota asiaa.

Itse haistelen ennemmin vaikka jauhelihaa ja kananmunaa syöneen tahatonta pierua kuin pesuaineen löyhkää. Pieru on sentään jotenkin järkevä ja funktionaalinen asia ja haju haihtuu.

Vierailija
56/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei turru, oikein annosteltu etikka ei haise kun pyykki on kuivunut. :)

Vierailija
57/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti ongelma! Pesin lakanoita ja vein ne kuivaushuoneeseen kuivumaan. Joku oli tuonut samaan aikaan voimakkaasti hajustettuja pyykkejä kuivumaan ja aivan karmea imelä hajusteiden haju tarttui omiin lakanoihin. Ei auttanut muu kuin viedä pesulaan, koska itse en enää vaivaudu lakanoita pesemään, koska ei ole oikein paikkaa missä kuivata. Yhden kerran kuivatettiin niin, että mies otti tuolin ja ristikkolehden ja meni kuivaushuoneen oven viereen istumaan ja odottamaan lakanoiden kuivumista. Oli kuulemma ihan rattoisaa ristikoita täyttää ja lakanatkin kuivuivat kohtuullisessa ajassa.

Hieno idea! Tuossa on vaan se ongelma että kukaan ei voi kieltää muita viemästä pyykkiään sinne huoneeseen jos siellä on tilaa. Vaikka siellä joku istuu vahdissa ovelle niin huonetta saa silti muutkin käyttää samaan aikaan.

Meidän talossa tosin on sellainen systeemi että kuivaushuone pitää varata. Juuri tänään jouduin keräämään omien pyykkieni tieltä jonkun varsin pierulta ja pesuaineelta (alhainen pesulämpötila, likainen huonosti ja harvoin pesty vaate ja haisulipesuaine tekevät tuon yhdistelmän) haisevat pyykit sivuun. Vituttaa kyllä käyttää noita tiloja. Jatkossa taidan laittaa lakanat pesutuvan kuivuriin jota yleensä vältän koska se on sähkösyöppö.

Vierailija
58/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei turru, oikein annosteltu etikka ei haise kun pyykki on kuivunut. :)

Uskon, että et enää itse haista.

Vierailija
59/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä on hyviä hajusteettomia aineita?

Toimivatko samalla tavalla?

Vierailija
60/105 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika. Kaikkein pahin on eräs naapuri, joka ennen valitti muiden pesu- ja huuhteluaineista, että hän tukehtuu niihin astmansa vuoksi. Sitten hän yhtäkkiä löysi "kivan miedontuoksuisen pesuaineen, joka ei ota henkeen yhtään". Se haju vain on ainakin minun nenääni aivan älyttömän voimakas...

Joskus en ehdi hakea pyykkejä kuivaushuoneesta aivan heti ja hän ehtii sillä välin ripustaa omansa sekaan, ja sitten lemuaa samalta sulotuoksulta myös minun vaatekaappini. Ärsyttää.