Super korkean täytekakun leikkaaminen? Miten?
Tilasin juhliin sellaisen näyttävän täytekakun, jolla on korkeutta about kolmen normaalin täytekakun verran. Sellainen tornimainen, mitä näkee leipureiden Instagramissa. Päälystetty pastellinsävyisellä kuorrutteella jota "valuu" (ei oikeasti) pitkin kakun sivuja, ja päällä marenkirusetteja. Mutta nyt aloin miettiä, että miten jengi saa siitä otettua paloja? Kondiittori ilmoitti, että riittää x henkilölle, mutta miten tää käytännössä menee... Halkaisija on kuitenkin tosi pieni eli jokaisen pitäisi ottaa hyvin ohut siivu. Niin tuskin osaan itsekään kakkulapiolla siitä ottaa ohutta siivua, saati joku suvun raavas setä. Itse asiassa en enää voi edes kuvitella, että kakkulapiolla pärjää, kai siihen tarvii veitsen? Että saa siistin ja ohuen viipaleen. Siis yksi viipale tulee olemaan mun logiikalla jotain sentti kertaa torni?! Miten se torni pysyy pystyssä siinä kun korkeus pysyy hurjana ja halkaisija pienenee... Apua, nään silmissäni ettö siinä se huojuu pöydällä eikä kukaan uskalla enää siihen koskea. Oliko tää nyt emämunaus tilata sellainen korkea kakku, vai enkö mä nyt vaan tajua jotain?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset haluavat ison palan tai kaksi. Minipala ei ole monellakaan mielessä, ellei ole närpivä.
Minusta taas täytekakut eivät ole kovinkaan suuressa suosiossa juhlissa, suolaista menee aina enemmän.
Tarpeeksi terävällä miekalla kova lyönti ettei kakku kerkeä lässähtää miekan voimasta. Alla olevan pöydän pitäisi tietysti olla jotain grafeeni-titaaniterästä ettei miekka mene siitäkin läpi..
Vierailija kirjoitti:
Siis se on tän mallinen mitä tässä esimerkkikuvassa:
https://www.edibleperfections.com/wp-content/uploads/2022/02/DSC_8580.j…
Muistuttaa "norsunjalkaa", eli niitä jakkaroita millä voi kaupassa kurkottaa ylähyllylle. Kaunishan tuollainen arkkitehtoninen lieriö nimittöin ei ole. Ja voin kuvitella että tuosta ei tule kaunista tarjottavaa.
Vaikeita ne on leikata. Kannattaa suosia ihan normaali korkuisia kakkuja. Jos haluaa korkean niin sitten hääkakun tyyliin useampi kakku päällekkäin, omalle vadille
Luultavasti purkaisin kakun kerroksiinsa leikkaamisen helpottamiseksi.
Korkeasta kakusta ei saa leikattua kovinkaan ehjänä pysyvää palaa. Siitä tulee lähinnä kasa lautaselle. Mutta väliäkös tuo, toivottavasti on hyvän makuinen
Vierailija kirjoitti:
Otat kakkulapion ja leikkaat.. ihan hyvin onnistuu. Jos on tarpeeksi kiinteä kakku, niin voi tehdä myös niin että leikkaa vain vaikka puoleen väliin ja seuraava leikkaa siitä sitten alaosan omalle lautaselleen.
Sittenhän se kakku kaatuu.
No, mitä pienistä. Siitähän tulee hyvä ja tunnelmaa vapauttava ohjelmanumero kun kisataan kuka saa nörkittyä rumimman näköisen palan itselleen!
Vierailija kirjoitti:
Korkeasta kakusta ei saa leikattua kovinkaan ehjänä pysyvää palaa. Siitä tulee lähinnä kasa lautaselle. Mutta väliäkös tuo, toivottavasti on hyvän makuinen
Kyllä siitä itse asiassa saa. Kerrokset puretaan erilliselle vadille ja leikataan normaalin kakun tapaan. Tämä on ongelma vain jos siitä haluaa sellaisen tehdä.
Haistan kakkukateutta tässä ketjussa. "Mikä tuokin luulee olevansa korkean kakkunsa kanssa, meitä parempiko??"
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt otettavan ne kerrokset erilleen leikattaessa. Eli poistetaan pystytuet kakun sisältä, leikataan ylempi kerros eroon ja nostetaan se toiselle vadille, jossa se leikataan paloiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitäisi varmaan leikata silleen, että jokainen ei ota itse siivuaan, vaan kakusta leikataan (terävällä, lämpimällä) veitsellä pala (ei siis sellaista kakkupalan muotoista, vaan sopivan paksu "suoraan kakun yli") mikä sitten pystysuunnassa jaetaan annospaloihin.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSsyXRY8q02bXDHTVU…
Ei jumal.. Auta
Onko tää totta! Apua! Hirveää.
On. Nää kakut on Suomeen rantautuneet Amerikasta, oletan. Ei amerikkalainen kakku ole mitään suomalaista täytekakkua, vaan siellä on kakkukerrosten välissä tiukka voikreemi eikä muuta. Ja oon kiertänyt lähinnä lasten juhlia, mutta ei amerikkalaiset itse leikkaa kakkuaan, vaan emäntä viipaloi sen niin kuin tuossa kuvassa ja jakaa valmiiksi lautasille. Kyllä sellaisen suomalaisen kermakakkuleikkauksen voi tosiaan unohtaa, jollei sitten jotenkin pilko kakkua ensin pystysuunnassa ja jaa sitä useammalle kakkulautaselle vieraiden itse otettavaksi.
Rakenna kakkuleikkuri, kuten kananmunaleikkuri, mutta isompi.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti purkaisin kakun kerroksiinsa leikkaamisen helpottamiseksi.
Miten tuollainen suora kakku "puretaan kerroksiinsa"? Ihan siis tietämättömyyttäni kyselen. Mä olisin kuvitellut, että se on samaa kakkua pohjalta pintaan asti, mutta ehkä painon takia täytyy olla jotain tukirakenteita? Mistä sen tietää, missä ja millaiset ne on? Tarviiko leipomosta pyytää kaaviokuva?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se selviä sitten kun vieraat alkaa ottamaan kakkua. En kyllä missään nimessä ala halkaisee ja paloittelemaan kakkua johonkin ihmeen valmiisiin annospaloihin. Ei sen kakkupalan tarvitse olla täydellisen kakkupalan muotoinen siinä lautasella. Huh!
Joo, kyllä minäkin mieluummin antaisin viiden ensimmäisen ihmisen rääpiä kakun ruman näköiseksi, kun yrittävät leikata sitä ylhäältä alas asti, sen sijaan, että leikkaisin siitä kauniita suorakaiteen muotoisia paloja.
Ei kun sittenkin...
Jos tämä on oikeasti ongelma, erilaisia tapoja leikata kakku löytyy netistä noin viisi miljoonaa. Ja kakun leiponutkin tosiaan osaa neuvoa.