Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun sairauskertomuksessa oli lapsuusajalla pari tapaturmaa. Äitini väittää ettei sellaisia ole sattunut.

Vierailija
15.12.2022 |

Onko teillä muilla tapahtunut tällaista?
Oletteko joskus lukeneet mitä teistä on lapsena kirjattu?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko tai älä, mutta mä en muista kaikkia kertoja, kun mun lapset teloi itseään vuoron perään. Tuntuu, että aina istuttiin päivystyksessä. No ehkä, jos kysyttäis, että onko murtunut käsi. Joo toiselta kaksi kertaa, toiselta kerran. Missä? Koulussa, treeneissä, kolmatta en muista. Lapset nyt nelikymppisiä, korkeakoulutettuja, täyspäisiä aikuisia. Toki kannattaa selvitellä, jos joku muistaisi.

Vierailija
22/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitko siis paperiset versiot? Minulla löytyy tiedot vain n. 6 vuoden takaa. Ei ole lapsuus tietoja - 80 luvulta.

Joo, paperiset versiot luin. Koko kansion.

Ap

Oho, mistä sä ne käsiisi sait?

Kyllä ne saa kun pyytää. Omasta lähisairaalasta ne sain.

Okei, käyn huomenna Jorvin päivystyksestä pyytämässä.

Olen viestin 16 kirjoittaja. Tilasin mainitsemani paperit läheiselleni. Ja ne tulivat ihan helposti. Ei mitään lääkäreiden lupia. Arkistosta lähettivät.

Sen sijaan pyysin päivystyskäynnin paperia lähetettäväksi itselleni joskus 8 vuotta sitten. Se oli omituinen show. Siinä oli sitten pyydetty oikein ylilääkäriltä lupa siellä sairaalassa, että sen saa lähettää. Kauan kesti myös. (Lääkäri oli täysin asiaton ja siksi ne tilasin. Syykin sitten ne luettuani selvisi. Hän piti minua huu meenkäyttäjänå, joka tuli hakemaan huu maa via kipulääkkeitä. En tosiaan ole huu meenkäyttäjä. Mulla oli jokin kamala kipukohtaus vatsassa. Lääkäri kyllä sanoi, että valkosolut ovat hyvin korkeat ja sanoi sen johtuvan varmaan ihan kivusta. Silti se kirjasi kummallisia asenteita.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä oli sairaalassa 60-luvun alussa. Saatiin tilattua kopiot asiakirjoista, olikohan jostain kansallisarkiston kautta tms. Pieni maksu, ehkä 20€ tuli..

Vierailija
24/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitko siis paperiset versiot? Minulla löytyy tiedot vain n. 6 vuoden takaa. Ei ole lapsuus tietoja - 80 luvulta.

Ap

Vanhoja potilastietoja ei voi ainakaan luovuttaa Potilastiedon arkiston kautta eikä tietoja näytetä Omakanta-palvelussa. Kiinnostaa kanssa mistä ap on paperit käsiinsä saanut.

Jos on esim ollut lasunasiakas, ne tiedot kyllä saa?

Ihan on jokaisella oikeus pyytää ne. Arkistoituna ne on. Itse näin ne yliopistosairaalassa. Vanhimmat paperit oli 70-luvulta.

Oliko niissä muutakin kuin neuvolan käsin tehdyt merkinnät? Multa ei ainakaan löydy mitään ajalta ennen potilastietojärjestelmiä.

Pitäisi olla siellä missä sua on hoidettu. Laki velvoittaa.

Nykyinen laki niin, 80-luvun pikkusairaalan kirjauksia ei ihan hirveästi laki velvoittanut.

Vierailija
25/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkosolut joo.

Vähän ohis joskus 80-luvulla näytettiin esim. Mel Brooks: to be or not to be musiikkivideo tv:ssä. Käykää kurkkaa.

Vierailija
26/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Varmaan pilailet?

Kirjallinen pyyntö HUS:n kirjaamoon. Ei päivystykseen.

Vierailija
27/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä itsestäänselvyys, mutta hae sieltä missä vietit ne vuodet, joista tietoa haluat. Ne eivät välttämättä ole vaeltaneet perässäsi. Tai ainakin pitäisi löytyä tieto, mihin ne on siirretty.

Vierailija
28/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei käy HUS:n alueella. Pitää lomakkeen kautta pyytää.

https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/potilasasiakirjat#potilas…

Eiköhän tuo Jorvin päivystys juttu ollut vitsi. Eihän ne edes päästä sinne sisään, vaikka anelisi. Saati, että heiltä voisi pyytää yhtään mitään.

Vierailija
29/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit oisin huolissaan siitä äidistä. Jos sulla siinä kansio on ja mustaa valkosella, nii onko äidillä alzhaimeri tai joku muu alkava vanhuusvaiva?

Tai sitten äidin elämä on ollut tuolloin hyvin stressaavaa ja vaikeaa. Itse en valitettavasti muista juuri mitään omien lasten lapsuudesta, vaikka todellakin haluaisin. Eikä ole kyse siitä, että oisin ollut jostain päihteistä sekaisin tai että mulla ois joku päävika. Mun elämä oli vain tuolloin todella raskasta henkisesti, olin useamman pienen lapsen totaali yh, päälle omat opiskelut ja työnteot ja sitten vielä pikkulapsiperheen pyörittäminen plus kaikki muu traumatisoivat tapahtumat joita en ala tässä sen enempää avaamaan. 

Enkä mä edes ole vanha. Armoa vähän näihin juttuihin. 

Vierailija
30/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vanhoja potilastietoja ei voi ainakaan luovuttaa Potilastiedon arkiston kautta eikä tietoja näytetä Omakanta-palvelussa. Kiinnostaa kanssa mistä ap on paperit käsiinsä saanut.

Jos on esim ollut lasunasiakas, ne tiedot kyllä saa?

Ihan on jokaisella oikeus pyytää ne. Arkistoituna ne on. Itse näin ne yliopistosairaalassa. Vanhimmat paperit oli 70-luvulta.

Oliko niissä muutakin kuin neuvolan käsin tehdyt merkinnät? Multa ei ainakaan löydy mitään ajalta ennen potilastietojärjestelmiä.

Pitäisi olla siellä missä sua on hoidettu. Laki velvoittaa.

Nykyinen laki niin, 80-luvun pikkusairaalan kirjauksia ei ihan hirveästi laki velvoittanut.

Juu ei, meidän hampaat hoiti eläinlääkäri. 😅 Mutta hyvä että isoissa kaupungeissa on tiedot tallessa.

Vierailija
31/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Milloin ne sait? Ainakaan nyt hoitajapulan takia ei ehdi turhanpäiväisiä tietoja etsimään, ellei sitten ole valmis odottelemaan puolivuotta tai yli. Sihteereilläkin riittää paperitöitä.

Vierailija
32/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kirjallinen pyyntö sairaalan / terveyskeskuksen arkistoon.

Vierailija
33/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat järkyttyivät kun kerroin aloittaneeni tehdä sukututkimusta. Myöhemmin vielä enemmän kun kerroin tekeväni geenitestejä. En oikeasti ymmärrä mitä ne pelkää.

Vierailija
34/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä oli sairaalassa 60-luvun alussa. Saatiin tilattua kopiot asiakirjoista, olikohan jostain kansallisarkiston kautta tms. Pieni maksu, ehkä 20€ tuli..

Onko isäsi edelleen elossa vai saitteko tilattua kuolleen isänne tiedot? Jos isä on kuollut, niin ihmettelen vaitiolovelvollisuutta, jonka pitäisi säilyä kuoleman jälkeenkin. Kuolintodistuksesta omaiset voivat saada kopion ylilääkäriltä kirjallisella pyynnöllä ja hyvin perustellen (esim. henkivakuutusta varten).

Vierailija
35/35 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla väärä kirjaus tai oletko ollut hoidossa ilman että vanhemmat mukana eli tehty jotain, vanhemmat ei tiedä eivätkä saaneet papereita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi