Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihaliemikuutiosta

11.11.2006 |

Käytättekö sitä paljon maustamiseen? Siinä on suolaa vissiin jonkin verran, mutta.. Itellä pian 1v poika.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaan E621 arominvahvenne sekä hiivauute arveluttavat. En itse käytä tuotteita lapselle joissa noita löytyy. Suolan määrähän jää aika pieneksi jos esim 5 l kattilaan laittaa yhden kuution.

Muita " korvaavia" tuotteita esim. keittoihin on LIDL:stä saatavat (ja muualtakin) kuivatut keittovihannekset, josta tulee makua paljon. Lihalientä voi keittää myös itse. Jotkut fondit on melko lisäaineettomia. Lisäaineita ehtii saamaan sitten myöhemminkin, ei vielä vuoden iässä kannata noita pahimpia myrkkyjä (arominvahventeet) tunkea.

Vierailija
2/5 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastikkeisiin ja keittoihin, oon käyttäny aina eikä kyl oo tullu mieleenkää et se olis jotenni haitallista, muuten en kyllä suolalla ruokia mausta, muita mausteita käytän kyllä ja poika syökin mielummin mausteista ruokaa kun maustamatonta! neuvolassakin kun kysyttii millä maustan ruoat, kerroin että käytän paljo mausteita ja lihalientä, ei siitä oltu huolissaan lain kun en eriksee suolaa käytä!! pilttiruoat on pitäny kans maustaa että ne uppoaa pojalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä meidän marketista saa A. Vogelin Herbamare-kuutioita, jotka mielestäni sopivat myös lapsille. Hiivauutetta niissä on, joitakin aromeja ja happamuudensäätöainetta, mutta muuten ovat ymmärtääkseni lisäaineettomia (ei esim. tuota arominvahvennetta, jota pyrin välttämään). Lisättyä suolaakaan niissä ei ole. Joitakin muitakin kuutioita olen joskus käyttänyt, mutta luen tuoteselosteet tarkkaan ennen kuin noita kotiin kannan.

Vierailija
4/5 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen toki pähkäilee nämä asiat itsekseen, mutta itse päätin aikanaan korvata lihaliemikuutiot muutenkin ennemmin E621:stä sisältämättömillä tuotteilla. Esim. Reformin Luomu kasvisliemijauhe sopii mainiosti korvikkeeksi :) Tosin siinäkin on suolaa, siksi en sitä käytä vielä 10-kuisemme ruokiin.

Lihaliemikuutioissa on muuten yllättävän paljon suolaa ja lisäaineita, samoin monissa valmiissa mausteseoksissa. Ei kai olisi pitänyt lukea pakettien kylkiä esikoisen ruokajuttuja aikanaan pohdiskellessa, kun vaikeaksi meni ;) Toisaalta aika pienellä vaivalla lihaliemen pystyi vaihtamaan, ja esim. yrtit, sipuli, paprika, pippuri yms. pelkälläänkin antavat hyvin makua ruokiin.

Vierailija
5/5 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikkapa (jauhe)lihakeittoon saa ihan lihaliemen makua, kun heittää heti kättelyssä keitinveteen kourallisen maustepippureita (siis kokonaisia). Makunautinto kaipaa kyllä myös suolaa.. Itse en käytä paljonkaan liemikuutioita, mutta siihen on meillä enempi syynä allergiat kuin lisäaineiden tai suolan pelko.