Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuonna 2020 kotitaloudet kulutti 21 % Suomen kaikesta sähköstä - miksi meitä nyt uhataan sähkökatkoilla??

Vierailija
14.12.2022 |

Jos joku muu kuluttaa 80 prosenttia Suomen sähköstä, niin voisko se kuluttaa vähemmän??

https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/energian_loppuk…

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuutta ei missään nimessä voi pyytää sähkönsäästötalkoisiin.

Vierailija
2/8 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teollisuutta ei missään nimessä voi pyytää sähkönsäästötalkoisiin.

T. Kokoomus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin hetkellä kulutus on noin 2000 MWh isompaa kuin tuotanto. Jos puuttuvaa sähköä ei saataisi, tietäisi se sähkökatkoja, jos ei ole varavoimaloita, joita voisi käynnistää.

Vierailija
4/8 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teollisuus pysähtyy pysähtyy myös palkkojen maksu. Sopiiko?

Vierailija
5/8 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teollisuus pysähtyy pysähtyy myös palkkojen maksu. Sopiiko?

Ei palkanmaksu mihinkään lakkaa.

Vierailija
6/8 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuus ei monesti voi vain keskeyttää toimia pariksi tunniksi, vaan koko toiminta pitää ajaa alas ja siinä voi mennä päiviä. Siitä tulee tappiota ja lopulta irtisanomisten aalto. Moni yritys on kuitenkin siirtänyt mahdollisuuksien mukaan toimintaa yöaikaan, mikä vähentää kulutusta kulutuspiikkien kohdalla. 

Vierailija
7/8 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se oli etätöiden aikakautena, nyt kotitalouksien sähkönkulutus on varmasti oleellisesti pienempää kun ainakin osa etätyöläisistä on joutunut takaisin työmaalle ja kotona ei ole ketään kuluttamassa sähköä!

Vierailija
8/8 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot teollisuuden pelurit taitaa ostaa sähkönsä itse suoraan sähköpörssistä, joten jotain markkinaehtoista joustoa voi näkyä. Toisaalta voi olla että on ostettu futuureja halvalla etukäteen, joten samanlaista painetta joustoihin ei ole (vrt. kuluttaja-asiakas halvalla kiinteällä sopparilla, palstahan on näitä lällättelijöitä pullollaan että säästäkööt muut kun minä saan halvalla). Prosessit saattavat myös olla sellaisia että sähkönkulutuksen säätäminen ei välttämättä ole kovin lyhyessä aikaikkunassa mahdollista. Muistan kyllä että aiempina vuosina on joskus korkean sähkön hinnan takia ajettu paperitehtaita kokonaankin alas, kun ei ole kannattanut niin kallilla tuottaa.

Itse olen kyllä vähän sitä mieltä, että mieluummin kärsin satunnaisia suunniteltuja parin tunnin sähkökatkoja jotka eivät elämänlaatuani edes sanottavasti heikennä, jos vaihtoehto on pahimmillaan se että joiltain muilta menee tilapäisesti tai jopa pysyvästi työt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi