Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tikit pitää poistaa terveysasemalla kun ne voi aivan hyvin napsaista itse kynsisaksilla?

Vierailija
14.12.2022 |

Voisiko joku hoitsu vastata tähän

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle antovat semmosen setin mukaan TK:sta että  voin ottaa ite tikit pois. Ei se ole mitään rakettitiedettä.

Oisko menny 10sec ja kaikki 3 tikkiä oli pois.

Vierailija
22/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkien poistelu omin päin jollain paskaisilla kynsileikkureilla kuulostaa tosi järkevältä touhulta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on poistettu useita luomua, joihin on jouduttu laittamaan muutamia tikkejä. Ne olen poistanut itse saamieni ohjeiden mukaan. Sektiohaavan kanssa ei kyllä käynyt mielessäkään, että ottaisin itse tikit pois. Kiva jos siellä olisi ollut joku parantumisvaihe vielä kesken ja koko vatsa olisi revennyt auki.

Vierailija
24/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla halutaan varmistaa, että haava on parantunut ja tehdä siitä potilastietoihin asianmukaiset merkinnät. Haavoja on myös monenlaisia. Jos on pieni haava, niin riittää kun lähihoitaja poistaa tikit ja kirjaa että kaikki ok, mutta jos on jokin iso ja tulehtunut haava, niin parempi kun haavahoitaja katsoo haavan. 

Voi ne tikit kyllä joissakin tapauksissa itsekin poistaa, jos osaa. Kannattaa katsoa että katkaisee langan niin, ettei joudu vetämään ihon päällä kulkenutta likaista lankaa tai varsinkaan solmua läpi tikinreiästä, koska se voi tuoda ihon alle bakteereita tai repiä uuden haavan. Kun on valmis, kannattaa laittaa vaikka sähköiseen asiointiin viesti siitä, että on poistanut tikit ja haava on kunnossa. 

Sähköiseen asiointiin? Annas kun arvaan, oletat Maisan olevan koko maan laajuinen?

Vierailija
25/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, missä tilanteessa se haava on tullut, ja kuinka syvä se oli. Esim. ison leikkauksen jälkeen sitä haavan kuntoa on ehkä syytä tarkastella vähän paremminkin. Kun taas joku pintahaava on eri asia, jos siinä ei ole tavanomaista suurempaa tulehdusriskiä tai olemassa olevia viitteitä siitä, että kaikki ei olisikaan hyvin.

Olen telonut itseni tikkeihin vain kerran enkä osannut kyseenalaistaa koko asiaa. No en ihmettele, kun meillä on löysää aikaa jo muutenkin.

Vierailija
26/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso sitten ettet vedä kontaminoitunutta tikkilankaa reiän läpi.

Sitä varten kaapissa on ylihintaista Betadinea.

Vierailija
27/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta kuormitat terveydenhuoltoa entistä pahemmin, kun alat leikkimään hoitajaa ja saat jonkun lihansyöjäbakteerin aiheuttaman tulehduksen ja verenmyrkytyksen.

Kommenttini uudelleen:

Koska jos Tyyne 78 v ei vapisevin käsin pysty siihen, niin kukaan muukaan ei pysty.

Huoh!

Vierailija
28/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hampaatkin voi paikata itse. Apteekista saa pienissä putkiloissa massaa joka kovettuu. Jos paikka irtoaa tai hammas lohkeaa, voi laittaa tätä ja varata ajan omalle hammaslääkärille. Ei tarvi kuormittaa päivystystä. He laittaisivat samaa ainetta.

Vierailija
29/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle laitettiin viimeksi tikkien sijaan liimaa, siis haava suljettiin lääketieteellisellä pikaliimalla. Oli niin hyvä kokemus, että aion vastaisuudessa pyytää ensisijassa liimaa tikkien sijaan, jos haava on sellainen, että liimaa siihen voi käyttää. Ei tullut edes arpea. Ihan pienen pieni on ja sen näkee kirkkaassa valossa, jos osaa etsiä, mutta ei muuten

Vierailija
30/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tikit voi poistaa itsekin kun osaa. Ei se rakettitiedettä ole, mutta kyllä osan metodit täällä kuulosti aika riskialttiilta. Olen itse poistanut tikkejä itseltäni ja muiltakin, mutta en millään paskasilla kynsileikkureilla lähtisi tekemään sitä.

Vierailija
31/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hampaatkin voi paikata itse. Apteekista saa pienissä putkiloissa massaa joka kovettuu. Jos paikka irtoaa tai hammas lohkeaa, voi laittaa tätä ja varata ajan omalle hammaslääkärille. Ei tarvi kuormittaa päivystystä. He laittaisivat samaa ainetta.

tein niin kerran ja sitten parin päivän päästä päivystysaika. hammaslääkäri sanoi, että ei noita oikeastaan kannata käyttää

Vierailija
32/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä tikit voi poistaa itsekin kun osaa. Ei se rakettitiedettä ole, mutta kyllä osan metodit täällä kuulosti aika riskialttiilta. Olen itse poistanut tikkejä itseltäni ja muiltakin, mutta en millään paskasilla kynsileikkureilla lähtisi tekemään sitä.

se pitää osata tehdä hygieenisesti, sillä pahimmillaan siitä voi tosiaan mennä ikäviä bakteereita haavaan sisään ja siitä taas voi aiheutua vielä suurempia ongelmia. Netistä tosin löytyy ohjeet miten ne poistetaan hygineenisesti ja oikeaoppisesti, mutta en aio itse niitä tähän etsiä tai kertoa.

Vierailija
33/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu teki noin ja sitten ne ihon sisään jääneet tikinpalaset vähitellen märkivät pois. Siinä meni 4 antibioottikuuria ja 3 kuukautta.

Sitten on vielä niitä jotka sen jälkeen syyttää huonoa hoitoa kun itse sössivät tilanteen.

Vierailija
34/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitsu katsoo että haava on oikein parantunut

Mutta mitään ei tehdä, vaikka ei olisi.

Vierailija
35/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on, kun teette itse. Seppäkin voi poistaa hampaan vähän halvemmalla. Ihan kuin ennen vanhaan.

Vierailija
36/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tulehtuneen umpisuolen pitää leikata sairaalassa, kun voi itse leikata sen pois mattoveitsellä.🤔

Vierailija
37/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus laitettiin itsestään sulavat tikit ja ne olivat kätevät. Sen jälkeen niitä ei saanut, piti ravata terkkarilla. Syynä oli muka että tavallisesta tikistä jää vähemmän arpia, mutta en huomannut sellaista eroa olevan. Tiedä sitten.

Tätäkö kysyttiin?

Off topic. Naurattaa ihan oikeasti tuo "tätäkö kysyttiin".  En nyt arvioi oliko kovin kohtelias kommentti mutta tuota sanontaa pitää ruveta käyttämään. 

Voin kuvitella tuon kommentoijan lakonisen äänen ja ilmeettömät kasvot. 

Vierailija
38/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenkunta kertaa olen ommeltavana ollut ja vain ylähuulesta en itse poistanut kun oli peilin kanssa liian vaikeaa. Ei mitään jälkitauteja ole koskaan tullut, kunhan kiehauttaa kynsileikkurit ja pinsetit ensin.

T. Työukko

Vierailija
39/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös ompeleista kannattaako niitä lähteä itse poistamaan. Onko kyseessä siis millainen haava, leikkaus vai tapaturma? Myöskään tulehtuneen haavan ompeleita ei kannata lähteä itse poistelemaan.

Vierailija
40/42 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se pitää osata tehdä hygieenisesti, sillä pahimmillaan siitä voi tosiaan mennä ikäviä bakteereita haavaan sisään ja siitä taas voi aiheutua vielä suurempia ongelmia. Netistä tosin löytyy ohjeet miten ne poistetaan hygineenisesti ja oikeaoppisesti, mutta en aio itse niitä tähän etsiä tai kertoa.

Osaankin poistaa juurikin hygieenisesti.  Elukoiltanikin olen niitä poistellut oikeaoppisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi