Mikä minua vaivaa? Makaan ja torkun koko ajan
Olen opettaja, joten aktiivinen työaika on periaatteessa kohtuullinen. Kotona on tietysti sitten tuntien jälkeen paljon tekemistä, mutta se ei ole yhtä kuormittavaa kuin oppitunnit.
Ongelmani on, että työn lisäksi en jaksa tehdä yhtään mitään muuta. Makaan vain peiton alla puhelimen kanssa, surffailen netissä ja torkun välillä. Tämä ei ole normaalia, mitä voin tehdä? Tuntuisi typerältä lääkäriinkään mennä tällaisen vaivan takia, kun muita oireita ei ole. Olen siis oikeastaan aina ollut tällainen, vaikka parempiakin kausia on ollut.
Kommentit (26)
Tykkäätkö työstäsi? No joo, harva oikeasti tykkää, että rahan takia sitä tehdään, mutta onko se täysin kauheaa? Itse olin hoitajana samanlainen. Työpäivän jälkeen aivan rikki ja poikki. Itkin ja no... sellaista. Olin vain niin onneton. Ei siihen olisi auttanut kuin alan vaihto. Teilläkin varmasti omat ongelmanne, mitkä ovat olleet iät ja ajat. Isommissa kouluissa varsinkin voi olla varsin hurja meininki.
Tässä syy:
Makaan vain peiton alla puhelimen kanssa, surffailen netissä ja torkun välillä.
Et tee mitään energisoivaa. Et ulkoile, et edes liiku. Tarkasta veriarvot (esim puhti) ja ala liikkua. Älypuhelin vie tajuttomasti energiaa, ei tuo sitä. Kuuntele musiikkia ja tanssi. Turhat herkut ja sokerit pois. Laadukasta tasapainoista ruokaa. Lepää yöllä. Muista unihygienia.
Kokeilepa viikon täydellistä älypuhelinpaastoa! Yllätyt kun huomaat, että jaksatkin vaikka mitä.
- Hemoglobiini
-Ferritiini
-D- vitamiini
-B-12
- Verensokeri
- Kilpirauhastutkimukset
- mahdollinen Uniapneatutkimus
jne.
Talvella kannattaa syödä varsinkin D- vitamiinia, sen puute on hyvin yleistä, jos et syö D- vitamiinilisää. Hiustenlähtö on yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, voi toki liittyä myös koronaan.
Voit googletella em. tutkimuksia, jos näistä olisi jotain hyötyä.
Torkkuja minäkin. Korona ollut monta kertaa jo. Viimeksi marraskuussa. Ensimmäinen korona oli 2020 ja siitä toipumiseen meni kuukausia, keuhkot vihloi ajoittain pari vuotta. Yhä kuuluu rahiseva ääni kun kierrän vartaloa vaikka en hengitä sisään enkä ulos. Keuhkot vain itsekseen tyhjenee äänekkäästi rohisten. En tiedä liittyykö sitten koronaan vai keski-ikään mutta väsyttää ja on jatkuvasti uupunut olo. Harrastukset on jääneet sinne aikaan ennen 2020.