Mikä minua vaivaa? Makaan ja torkun koko ajan
Olen opettaja, joten aktiivinen työaika on periaatteessa kohtuullinen. Kotona on tietysti sitten tuntien jälkeen paljon tekemistä, mutta se ei ole yhtä kuormittavaa kuin oppitunnit.
Ongelmani on, että työn lisäksi en jaksa tehdä yhtään mitään muuta. Makaan vain peiton alla puhelimen kanssa, surffailen netissä ja torkun välillä. Tämä ei ole normaalia, mitä voin tehdä? Tuntuisi typerältä lääkäriinkään mennä tällaisen vaivan takia, kun muita oireita ei ole. Olen siis oikeastaan aina ollut tällainen, vaikka parempiakin kausia on ollut.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Korona aiheuttaa tuon. Itselläni aivan sama. Töiden jälkeen saatan ottaa 17-19:30 välillä "päikkärit" jonka jälkeen syön jotain ja nukun 21-06. Sama voi jatkua kaikki arkipäivät. Viikonloppuna saaran sitten valvoa jopa 23 saakka.
Eli milloin sairastit koronan. Itselläni oli se toukokuussa.
Keski-ikä ja kaamosmasennus. Ihan normisettiä.
Itselläni on ollut korona kolme kertaa, mutta viime kerrastakin on jo puoli vuotta. Jälkioireita tosin on kyllä myös ainakin hiusten lähteminen, eli voisi tuo väsymyskin ehkä liittyä siihen. Toisaalta taas alkusyksystä (eli koronan jälkeen) mulla oli kyllä parin kuukauden reipas kausi, eli ei kuulosta loogiselta että väsymys iskisi noin viipeellä.
Ap
Ihan normaaliahan se on. Työ on kuormittavaa, etenkin jos on ihmisten kanssa tekemisissä.
Syötkö säännöllisin väliajoin,entä ruokavaliosi. Entä suolan käyttö? Liian vähäinen suola voi tuottaa uupumusta. Kuorsaatko ja onko hengityskatkoja yöllä. Nämä vaikuttavat vireyteen myös.
Long covid se on. Väillä on parempua kausia, mutta enemmistö aika on tuota ylitsepääsemätöntä "laiskuuden" tunnetta jolloin ei saa mitään aikaiseksi.
Syön säännöllisesti ja menen todella aikaisin nukkumaan, koska herätys on joka aamu 5.30. Kuorsaan kyllä, mutta asia on tutkittu eikä kyseessä ole uniapnea. Suolaa syön varsin paljon, mutta verenpaine on silti oikein hyvä. Rauta-arvot on joskus olleet matalalla, eli rautakuuria voisin kyllä taas kokeilla.
Keski-ikä tietysti kyllä väsyttää :)
Moni on sanonut, että ihan normaalia. Väitättekö siis, että teillä muilla on samanlaista?
Ap
Olisiko anemia? Tiedätkö ferritiiniarvosi, ellet niin mittauta. Itselläni oireili raudanpuuteanemia noin.
Onko kilpirauhaskokeet otettu?
Itselläni Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheutti samanlaiset oireet.
Juu, tosiaan voisi kyllä olla anemiaa. Kiitos että ehdotit sitä vaihtoehtoa.
Ap
Kilpirauhasarvoja ei ole mitattu, en jotenkin edes uskalla lähteä siihen rumbaan, mieluummin vaikka sitten nukun ja kärsin... :(
Vaikka itse asiassa myös tuo hiustenlähtö kai voisi liittyä siihen, vai voisiko?
Ap
Vaikutat olevan ihan tyypillinen pikkuhiljaa lihova ja laiskistuva nainen.
Dokaat ja parut seuraavaksi. Sairaus etenee pikkuhiljaa.
Hiustenlähtö voi liittyä moneen asiaan. Itselläni se liittyy matalaan ferritiiniarvoon. Kilpirauhasarvot kannattaa tarkistuttaa, vaikka se jännitäisikin. Suosittelen käyntiä työterveyshuollossa, jossa tsekataan tarpeelliset arvot.
Vierailija kirjoitti:
Juu, tosiaan voisi kyllä olla anemiaa. Kiitos että ehdotit sitä vaihtoehtoa.
Ap
Ei ole anemiaa jos syöt normaalisti. Itsekin arvelen koronan jälkioireita. Oliko yhtään rokotetta pohjalla kun kolme koronaa olet sairastanut noin alkuvaiheessa epidemiaa. Yrititkö edes vältellä tautia mitenkään vai miten sait nuo taudit?
Kilppariarvot, rauta-arvot, mitä näitä nyt on. Aistiyliherkkyys kuormittavassa ympäristössä saa jatkuvasti väsyneeksi myös... tai sitten voi olla mentaalipuolen juttuja, esim. onko susta elämässäsi tarkoituksellisuutta, tavoitteita, unelmia, jotain mikä ylipäätään saa haluamaan tehdä asioita muuten kuin olla kotona ja maata.
Korona aiheuttaa tuon. Itselläni aivan sama. Töiden jälkeen saatan ottaa 17-19:30 välillä "päikkärit" jonka jälkeen syön jotain ja nukun 21-06. Sama voi jatkua kaikki arkipäivät. Viikonloppuna saaran sitten valvoa jopa 23 saakka.