YEL lakiuudistus hyväksyttiin
Miksei tästä ole puhuttu lehdissä? Itselläni ainakin varsin todennäköisesti tarkoittaa yrityksen konkkaan joutumista, kun tulot ovat paljon alan mediaania alempia (mutta ylempi korkeakoulututkinto)...En ymmärrä minkä takia mediaanitulo tai yrittäjän pätevyys tai edes käytetyt työtunnitkaan otetaan huomioon laskelmissa, eihän näin tehdä tavallisille työläisillekään.
Joillakin aloilla on todella paljon vaihtelua ansioissa - miksi nimenomaan köyhiä yrittäjiä halutaan rankaista? Ei tällä lakiuudistuksella juurikaan ole vaikutusta hyvin toimeentulevien yrittäjien elintasoon.
Kommentit (41)
Joo, eipä tuosta ole mitään mediassa mainittu. Työeläkeyhtiö laittoi viestin että laki muuttuu heti 1.1.2023.
Tulkitsin tuon lakimuutoksen niin että YELin määrittely on jatkossa monimutkaisempaa ja maksut myös nousee.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, siellä on edelleen porrastus ja itse ilmoitat tulosi.
Jos todelliset tulot ovat alle puolet alan mediaanipalkasta, niin YEL nousee pakostikin roimasti (mutta tulot valitettavasti eivät). En ymmärrä miksi mediaanipalkkaa edes huomioidaan millään lailla. Tämä vaikuttanee myös asumistukeen, jos Kela tekee päätöksensä YELin, eikä oikeiden tulojen mukaan
Siitä saat kiittää ainoastaa epärehellisiä yrittäjä kollegoita jotka valehtelevat ja huijaavat maksujen minimoinnin ja pikavoittojen takia
Vierailija kirjoitti:
Joo, eipä tuosta ole mitään mediassa mainittu. Työeläkeyhtiö laittoi viestin että laki muuttuu heti 1.1.2023.
Tulkitsin tuon lakimuutoksen niin että YELin määrittely on jatkossa monimutkaisempaa ja maksut myös nousee.
Itseasiassa se on yksinkertaisempaa. Maksut vähän nousevat kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkitsin tuon lakimuutoksen niin että YELin määrittely on jatkossa monimutkaisempaa ja maksut myös nousee.Itseasiassa se on yksinkertaisempaa. Maksut vähän nousevat kyllä.
Ja kaikki laittaa sen nousun hintoihinsa tietenkin. Mä olen jo aiemmin eritellyt laskuun YELin maksajallekin tiedoksi, nyt vaan sen merkkaan sit korkeammaksi, jos nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos todelliset tulot ovat alle puolet alan mediaanipalkasta, niin YEL nousee pakostikin roimasti (mutta tulot valitettavasti eivät). En ymmärrä miksi mediaanipalkkaa edes huomioidaan millään lailla. Tämä vaikuttanee myös asumistukeen, jos Kela tekee päätöksensä YELin, eikä oikeiden tulojen mukaan
Se mediaani on baseline, joka oli pakko asettaa kun niin moni on maksanut liian vähän YELiä. Edelleem, jos sä ilmoitat tulosi oikein, YEL määritellään yksilöllisesti, ei mediaanin mukaan.
Olisitte yrittäjät maksaneet asianmukaista YEL-maksua, niin tähän ei olisi tarvinnut mennä. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkitsin tuon lakimuutoksen niin että YELin määrittely on jatkossa monimutkaisempaa ja maksut myös nousee.Itseasiassa se on yksinkertaisempaa. Maksut vähän nousevat kyllä.
Ja kaikki laittaa sen nousun hintoihinsa tietenkin. Mä olen jo aiemmin eritellyt laskuun YELin maksajallekin tiedoksi, nyt vaan sen merkkaan sit korkeammaksi, jos nousee.
Omalla alallani kilpailu on niin kovaa, ettei hintoja pysty nostamaan, jos ei halua menettää asiakkaita. YELin lisääminen laskuun kuulostaa absurdilta, etenkin kun suuri osa asiakkaistani on ulkomaisia yrityksiä. Mutta varmasti herättelee joitakin asiakkaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mediaani on baseline, joka oli pakko asettaa kun niin moni on maksanut liian vähän YELiä. Edelleem, jos sä ilmoitat tulosi oikein, YEL määritellään yksilöllisesti, ei mediaanin mukaan.
Juurikin näin.
Yrittäjän työtulolla tarkoitetaan lakiuudistuksen jälkeenkin edelleen palkkaa, joka olisi kohtuudella maksettava, jos yrittäjä palkkaisi yrittäjätyötään tekemään henkilön, jolla on vastaava ammattitaito. Työtulon määrittelyn yhtenä pohjatietona käytetään kyseisen toimialan palkansaajien mediaanipalkkaa.
Työtulo ei kuitenkaan määräydy suoraan mediaanipalkasta, vaan yrittäjää kuullaan edelleen, eli työtulo määritellään yksilöllisesti. Kun eläkeyhtiö vahvistaa yrittäjän työtulon, määrittelyssä otetaan huomioon myös muut yrittäjän työpanoksen arvoon liittyvät tiedot, kuten esimerkiksi työn määrä, yrittäjän ammattitaito ja yritystoiminnan laajuus.
Suurin muutos YEL-uudistuksessa koskee eläkeyhtiöiden velvollisuutta tarkistaa yrittäjän työtulot säännöllisesti. Tähän asti yrittäjien työtuloja on päivitetty yleensä kahdessa tilanteessa: kun yrittäjä on hakenut muutosta työtuloon ja kun eläkeyhtiö tarkistaa työtulon palkkakertoimella aina vuoden alussa. Ensi vuonna palkkakerroin nostaa YEL-työtuloa 3,79 prosentilla.
Kun uudistus tulee vuoden 2023 alussa voimaan, eläkeyhtiöt alkavat tarkistaa yrittäjän työtulon tason säännöllisesti joka kolmas vuosi. Eläkeyhtiö tekee yrittäjälle tarkistuksen jälkeen kirjallisen ehdotuksen työtulon tasosta. Yrittäjä voi täydentää ehdotusta antamalla täydentäviä tietoja.
Eipä ole seksi- ja ahdistelulaistakaan kunnolla ollut puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmariselta:
Yrittäjä kirjautuu verkkopalveluumme, missä hän saa apua työtulon arviointiin. Hän ilmoittaa hakemuksella toimialansa ja liikevaihtoarvion. Laskemme näiden ensitietojen avulla uudelle yrittäjälle työtulosuosituksen sekä sen liikkumavaran (+/-30 %) eläkealan yhteiskäyttöisellä laskurilla. Työtulosuositus löytyy jo YEL-hakemuksilta ja tulee loppuvuonna työtulon muutoshakemuksiin.
Kuulostaa kyllä siltä että vaikuttaa, 30 % liikkumavara ei riittävä monelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla alallani kilpailu on niin kovaa, ettei hintoja pysty nostamaan, jos ei halua menettää asiakkaita. YELin lisääminen laskuun kuulostaa absurdilta, etenkin kun suuri osa asiakkaistani on ulkomaisia yrityksiä. Mutta varmasti herättelee joitakin asiakkaita
Luulisi sun sit maksaneen sen YELin oikein tähänkin asti.
Uskomatonta, ettei ole tästä uutisoitu mitenkään. Onko sitten parempi, että ihminen on kortistossa, kun että jonkin verran työtuloa saisi jos ei pysty tuohon mediaaniin? Eikö osapäiväyrittäjyys ole sallittua? Pienyrittäjille ei ole tiedossa mitään tukijakaan niin kuin Korona-aikanakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmariselta:
Yrittäjä kirjautuu verkkopalveluumme, missä hän saa apua työtulon arviointiin. Hän ilmoittaa hakemuksella toimialansa ja liikevaihtoarvion. Laskemme näiden ensitietojen avulla uudelle yrittäjälle työtulosuosituksen sekä sen liikkumavaran (+/-30 %) eläkealan yhteiskäyttöisellä laskurilla. Työtulosuositus löytyy jo YEL-hakemuksilta ja tulee loppuvuonna työtulon muutoshakemuksiin.
Kuulostaa kyllä siltä että vaikuttaa, 30 % liikkumavara ei riittävä monelle
Jos ei riitä, on YELiä maksanut ihan minimaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mediaanitulolla on minkäänlaista vaikutusta YELiin, niin maksut tulevat nousemaan huomattavasti. Ilmarisen jutuista päätellen sillä on, mutta en tiedä kuinka paljoa. Jos yrittäjän "pätevyys" tai tosialliset työtunnit otetaan myös huomioon, niin sekin tietää YELin nousua kohdallani. Toki maksaisin mielelläni itselleni enemmän ns palkkaa, mutta valitettavasti asiakkaat eivät ole asiasta samaa mieltä.
Moni pienyrittäjä joutuu laittamaan lapun luukulle. Eikö siellä kortistossa ole jo porukkaa ihan tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mediaanitulolla on minkäänlaista vaikutusta YELiin, niin maksut tulevat nousemaan huomattavasti. Ilmarisen jutuista päätellen sillä on, mutta en tiedä kuinka paljoa. Jos yrittäjän "pätevyys" tai tosialliset työtunnit otetaan myös huomioon, niin sekin tietää YELin nousua kohdallani. Toki maksaisin mielelläni itselleni enemmän ns palkkaa, mutta valitettavasti asiakkaat eivät ole asiasta samaa mieltä.
Eihän ne asiakkaat sitä päätä vaan sinä.
Puolisoni on just sen tyylinen yrittäjä, että olemme tyytyväisiä jos ei tarvi enää työkkärin orjuudessa olla. Hänen yrityksensä on nyt pakollisen tauon jälkeen ollut reilun vuoden toiminnassa, eikä yrityksestä voi vieläkään nostaa itselleen mitään "keskimääräistä 2500 euron tuloa." Kuukaudet vaihtelevat todella paljon. Joulukuussa moni taho kilpailee ihmisten rahoista ja yleensä tällä alalla tammi- ja helmikuukin ovat tavallista hiljaisempia. Olemme tyytyväisiä jos puoliso saa itselleen nostettua vaikka 700-800 euroa, joka on tässä vähitellen alkanut toteutua.
Aloittavan yrittäjän YEL-ale on vielä kesään asti voimassa (ellei sitä nyt poistettu?). Toivottavasti YELiin voi itsekin vaikuttaa. Kohta selviää vuoden 2022 kirjanpito kokonaisuudessaan, minkä verran on oikeasti voitolla ja siitä pitää sitten verotkin maksaa.
Olet pienyrittäjä ja siten käytännössä rikollinen. Mene pois kilpailemasta ison rahan kanssa.