Vaimon pihin mummon joulusuunnitelmat...
Meinaa kuulemma tehdä ruoat saunassa. Kun saunassa on kunnon hiillos niin sinne menee laatikot. Kinkun "paistaa" lauteilla ja perunat keittää kattilassa löylykivien päällä. 🤣 Ei se sähkölasku niin iso ole ettei voisi uunia käyttää. 😂
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Jos mummo ei ole sattumoisin Porvoosta, niin sitten sinne vaan herkulliselle jouluaterialle koko suku. Laittakaahan kakkapaperia joulupakettiin.
Sellanen trolli sieltä.
Jos mummolla on palvisauna sieltä tulee melkoset herkut. Taitaa mummo savustaa kalatkin itse.
Minä olen kotoisin maalaistalosta ja ja vanha kuin synti. Meillä oli lapsuudessani jatkuvalämmitteinen- ja savusauna. Talvisin savusaunaa, joka oli hieman kauempana kaivolta, ei juurikaan lämmitetty, mutta teurastusten jälkeen, lihaa suolattiin ja esim, kinkku tai paistia ripustettiin riippumaan savusaunan kattoon ja saunaa lämmitettiin useampi päivä niin, että lihat kypsyivät ja savustuivat samalla. Saunan katossa riippui varmaankin satoja kiloja lihaa ja lämmittäminen oli tarkkaa työtä.
Jos mummo ei ole sattumoisin Porvoosta, niin sitten sinne vaan herkulliselle jouluaterialle koko suku. Laittakaahan kakkapaperia joulupakettiin.