Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä siitä, että syrjäseudulle muuttamisesta saisi opintolainoja anteeksi?

Vierailija
14.12.2022 |

2600e vuodessa, ainakin tuossa kokeilussa maksimissaan 8800 euroon asti. Tietyt kuolevat kunnat mukana kokeilussa, Itä-Suomesta ja Lapista muutama. Kokeilun pitäisi alkaa ensi vuonna, mutta onkohan asia edennyt? Esim tässä juttua, lisää löytää googlaamalla, mutta aika niukasti. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e1f98310-7c30-4244-9755-391557f0a…

Sitä vaan mietin tässä, että itse olen valmistunut ja korot nousee, nyt 12kk euribor 2,88 %, että kannattaako lainaa hillota tuon asian takia vai maksaa pois minkä kerkeää? Korothan tämän edun saajan on maksettava itse. Minua ei haittaisi muuttaa syrjäseudulle asumaan jos sieltä töitä saisi, mutta koskeeko tuo käytännössä vain lääkäreitä ja hoitajia? Mitä työtä esim. humanistille, aineenopettajalle jne on. Ei taida olla töitä tarjolla, kun kylillä on vain pari potkukelkkaa lykäävää mummoa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa ainakin näin on. Työskentelin tänne muutettuani Finnmarkissa, pohjois-Norjassa Jäämeren rannalla terveyskeskuksessa, ja sinne tuli etelästä määräaikais työntekijöitä juuri tuon opintolainahelpotuksen takia.

Muistaakseni oli niin että kaksi vuotta piti olla, niin sai sen helpotuksen.

Nyt asun etelässä mutta uskon että tuo sama jatkuu edelleen. Pohjoiseen on vaikea saada koulutettua väkeä, ja siellä asuvat lähtevät etelään töihin valmistuttuaan.

Vierailija
2/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan hyvä uudistus. Niitähän sinne houkutellaan, joista alueella pula... eli tehty palvelemaan ko. alueen tarpeita, ei työllistämään ihmisiä, joiden vaikea työllistyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö halvempi asuminen riitä ? kerrostalo kämpät on puoli ilmaisia pikkukunnissa.

Vierailija
4/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea, mutta monilla ei ole opintolainoja

Jos siis tarkoitus asuttaa syrjäseutuja

Paljonko se laina yleensä edes on

3000 e? Eihän se oo mitään

Saako se nyt ketään muuttaan?

Ehkä mukana mutta kyllä jotain tehokkaampaa etua tarvitaan tuohon

Vierailija
5/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulu/yliopisto-opiskelija ehtii nostamaan yli 20 000e lainaa. Tuossa kokeilussa anteeksi saisi 2600 euroa vuodessa.

Vierailija
6/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni erittäin hyvä ehdotus. Lääkäripula on syrjäseuduilla aivan hirvittävä jokin ratkaisu siihen on löydyttävä.

Omalla kotipaikkakunnallani oli taannoin myös kampanja, että kuntaan muuttava ja sinne työllistyvä saa 3 kk vuokrat ilmaiseksi, kun asuu tietyn aikaa. Varhaiskasvatus on myös ilmaista. Kyllä näitä täkyjä pienemmillä paikkakunnilla on, mutta en todellisuudessa tiedä, houkuttelevatko ne lopulta ketään.

Valtaosa opettajistakin asuu lähimmässä kaupungissa noin 50 kilometrin päässä ja maksaa myös veronsa sinne.

Vierailija
7/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tästä hyötyisivät ne, joiden on vaikea työllistyä ja maksaa opintolainaa takaisin, mutta heille ei myöskään siellä syrjäseuduilla ole töitä. Sitten taas jos esim. sote-alalla, niin töitä on tarjolla ihan missä tahansa, eikä opintolaina välttämättä ole niin iso menoerä, että haluaa uhrata muun elämän pienen hyvityksen takia. Mutta voihan kaikkea aina kokeilla, tämä tuskin tulee isoa ihmisjoukkoa lopulta koskemaan.

Vierailija
8/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus markkinataloutta tuo on ja hyvä ehdotus. Norjassakin ilmeisesti toimii hyvin.

Vähemmän "kivasta" työstä tietenkin pitää maksaa enemmän jotta löytyy tekijöitä. Markkinataloutta.

Turha kasvukeskuksissa asuvien on itkeä asiasta, he tietävät itsekin että monelle on epämukavaa muuttaa syrjäseudulle joten tietenkin siitä pitää maksaa enemmän silloin.

Eihän se niin mene että "kivoimmista" ja helpimmista töistä maksetaan eniten, vaan päinvastoin.

Vierailija
9/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurella paikkakunnalla asumista voi hyvin pitää työsuhde-etuna. Vaikka asuminen on kalliimpaa, silti hakijoita liikaakin eli todistaa että tuo työsuhde-etu on todella tärkeä monelle. Siksi syrjäseuduillekin pitää tarjota jonkunalista "työsuhde-etua", tässä tapauksessa opintolainat anteeksi jotten sinne huokuteltaisiin porukkaa.

Vierailija
10/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän hallituksen tyhmimpiä ideoita sukupuolineutraalien liikennemerkkien ohella.

Vierailija
11/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kun lainaa saa lostaa sen 30k E. 4 vuotta saa asua työttömänä maalla, että saa neljäsosan anteeksi.

Hyvä diili

Vierailija
12/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni erittäin hyvä ehdotus. Lääkäripula on syrjäseuduilla aivan hirvittävä jokin ratkaisu siihen on löydyttävä.

Omalla kotipaikkakunnallani oli taannoin myös kampanja, että kuntaan muuttava ja sinne työllistyvä saa 3 kk vuokrat ilmaiseksi, kun asuu tietyn aikaa. Varhaiskasvatus on myös ilmaista. Kyllä näitä täkyjä pienemmillä paikkakunnilla on, mutta en todellisuudessa tiedä, houkuttelevatko ne lopulta ketään.

Valtaosa opettajistakin asuu lähimmässä kaupungissa noin 50 kilometrin päässä ja maksaa myös veronsa sinne.

Mahdollisuus ylitöihin voisi olla ratkaisu. Syrjäseudulla vapaalla ei voi oikein tehdä muuta kuin pelata pleikkaria ja juoda kaljaa, joten pitäisi olla mahdollisuus tehdä pidempää päivää.

Vierailija
13/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten tästä hyötyisivät ne, joiden on vaikea työllistyä ja maksaa opintolainaa takaisin, mutta heille ei myöskään siellä syrjäseuduilla ole töitä. Sitten taas jos esim. sote-alalla, niin töitä on tarjolla ihan missä tahansa, eikä opintolaina välttämättä ole niin iso menoerä, että haluaa uhrata muun elämän pienen hyvityksen takia. Mutta voihan kaikkea aina kokeilla, tämä tuskin tulee isoa ihmisjoukkoa lopulta koskemaan.

Aikalailla samoilla linjoilla. Olen valmistunut yliopistosta ja minun on vaikea saada muita kuin määräaikaispätkiä ja sijaisuuksia. Työttömänäkin olen joutunut olemaan. Muuttaisin syrjäseuduille, jos siellä olisi minulle töitä. Mietin vain sitä, että jos tuolla tavalla halutaan houkutella lähinnä hoitajia ja lääkäreitä, niin eikö heille voisi keksiä jotain muuta kannustinta? Akavahan tuota ehdotusta kritisoi, koska se eriarvoistaa opiskelijoita. Ja joku voisi sanoa, että oma vika, kun opiskellut huonosti työllistävää alaa. No, tämä minun alani ei pitäisi olla huonosti työllistävä, mutta vakituista paikkaa ei vain saa sitten millään. Tosissani harkitsen, että uudelleenkouluttautuisin hoitajaksi. Ei ne työnkuvat mitenkään "vähemmän kivoja" olisi myöskään.

Ap

Vierailija
14/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulu/yliopisto-opiskelija ehtii nostamaan yli 20 000e lainaa. Tuossa kokeilussa anteeksi saisi 2600 euroa vuodessa.

Okei, itse olen köyhä enkä nostanut lainaa

T: DI

Vierailija
15/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku helsinkiläinen ei tykkää susta niin sitte.

Vierailija
16/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän hallituksen tyhmimpiä ideoita sukupuolineutraalien liikennemerkkien ohella.

Juu niitä vaihdetaan vaikka vanhat kunnossa. Siis ihan kunnossa olevia kylttejä vaihdetaan.

Oon nähnyt itse

Järjetöntä rahan käyttöä

Vierailija
17/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opiskelit alaa jolle ei voi työllistyä?

Ja miksi nostit sitten vielä lainaa?

Miksi et tehnyt töitä opiskelun ohjella?

Siis tutkinto on sellainen jolla ei voi tehdä mitään niin miksi sua maalle haluttaisiin? Ne kunnat on köyhiä

Sinne halutaan startup firmoja, osaajia, jne...

Ei tainnut opinnot liittyä logiikkaan tai laskentaan

Vierailija
18/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opiskelit alaa jolle ei voi työllistyä?

Ja miksi nostit sitten vielä lainaa?

Miksi et tehnyt töitä opiskelun ohjella?

Siis tutkinto on sellainen jolla ei voi tehdä mitään niin miksi sua maalle haluttaisiin? Ne kunnat on köyhiä

Sinne halutaan startup firmoja, osaajia, jne...

Ei tainnut opinnot liittyä logiikkaan tai laskentaan

Miksi miksi miksi. Onko sinulla kyselyikä? Aika moni esim. opettaja on työtön. Mitä töitä voi tehdä opintojen ohella, jos ei saa töitä, vaikka niitä hakee? Mikä on se mystinen "töihin", jonne voi vain mennä, mutta jonne työttömät ja opiskelijat eivät mene silkkaa laiskuuttaan? Vai palkatonta harjoitteluako tarkoitat, sitähän on tarjolla. Ja työkokeilua - maistereille!

Provohan olet tietenkin, mutta tuollaisia ihmettelijöitä on enemmän kuin tarpeeksi. Onko logiikkaa ja laskentaa opiskelleilla sitten töitä syrjäkylillä (lääkäreitä lukuunottamatta)? Kaikki tuntemani tradenomit ja taloustiedettä opiskelleet ovat työllistyneet huonosti.

AP

Vierailija
19/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, itse olen köyhä enkä nostanut lainaa

T: DI

VAU OI MAHTAVA uPEA SUURUUS, jumalaakin korkeampi kirkkaus, maailman upein ihminen MITÄ MITÄ MITÄ KATSOKAA KAIKKI MIKÄ MAAILMAN SANKARI!!

KUMARTAKAA DI SANKARIA hän EI nostanut LAINAA ai stna!

Vierailija
20/26 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli käytössä syrjäseutulisä. Siitä luovuttiin eikä mitään tullut tilalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme