Kuinka paljon sähkökriisi on vaikuttanut elämääsi? Mitä konkreettisesti teet tänään toisin kuin vaikka vuosi sitten?
Meillä näin
- lämpötilaa laskettu kaikissa huoneissa 18-19; ennen oli 21-22
- pesukoneen pyörii vain yöaikaan, samoin auto ladataan vain yöllä
- ei mitään jouluvaloja
- pihavaloista suurin osa poissa käytöstä
- vai niissä huoneissa, jossa joku tekee jotain on valot päällä
- ruoanlaitossa yritetään olla lämmittämättä mitään turhaan
Kommentit (84)
Pidän vähemmän valoja päällä kuin aiemmin, mikä on ärsyttävää, koska inhoan sellaista puolihämärää ja olen aina tykännyt olla kunnon valaistuksessa. Tyhjissä huoneissa en toki ole pitänyt valoja aiemminkaan. Samat pari jouluvaloa on kuin aiempinakin vuosina, mutta nyt olen tarkempi, että sammutan ne valoisaan aikaan. Uunia pyrin olemaan käyttämättä.
Siinäpä se, lämmityksenä kaukolämpö, patterit on täysillä, mutta viileältä tuntuu silti. Pyykit pesen pesutuvassa kuten aiemminkin ja tiskikone pyörii ehkä kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen tuota säästämistä valoissa. Toki pienikin säästö on ok, mutta varsinkin nykyiset energiansäästölamput vievät niin vähän energiaa että kovin montaa euroa ei vie vaikka lamput olisivat vuoden ajan ympärivuorokautisesti päällä.
Asunnon lämmitys, hellan ja uuni käyttö ja sauna, siinä ne suuret rahat kulkevat. Ja lattialämmitys.
Olen aina ollut hyvin ekologinen ja säästäväinen ihminen, joten vaikea enää säästää missään järkevässä.
Samaa mieltä noista valoista.
Mietin että kehtaako laittaa jouluvaloja yhteen ikkunaan. Ne on ledit ja ajattelin että on ok.
Mutta naapurit ei ole laittaneet ja nyt on "sähköhäpeä" mulla menossa.
Muutamalla naapurilla on aina ennen ollut paljon valovirityksiä parvekkeilla, nyt vain pimeyttä.
Kaukolämpökerrostalossa tässä asumme ja sähkölaskut toki nousseet, mutta ei mitään älyttömiä laskuja ole tulossa.
Mikään ei ole muuttunut. Sähköä en koskaan ennenkään tuhlannut. Ihan oikeastiko ihmiset ovat pitäneet ennen valoja päällä huoneissa, joissa ei oleskella?
Ei vielä mitenkään. Samalla tavalla elellään kuin ennenkin.