Oletteko antaneet lapsillenne rota-virus ja/tai influenssa-rokotteen?
Minä en ole hankkinut kumpaakaa, en ole edes tajunnut miettiä asiaa! Neuvolassakaan ei ole puhuttu näistä mitään! Lapseni ovat 2,5 vuotta ja 1/2 vuotta vanhoja.
Kommentit (3)
itse ostettuna. Ja influenssan jälkitaudit pienillä pahoja. Influenssarokotettahan on jo jonkin aikaa kaikessa hiljaisuudessa suositeltu pikkulapsille, mutta tieto ei ole tavoittanut kovin monia. Itsekin olen hakenut tiedot oma-aloitteisesti -neuvolasta ei ole saanut mitään vinkkiä. Moni tuomitsee tuon flunssarokotteen turhana, mutta sitä se ei suinkaan ole. Sen voi päätellä jo tuosta tämän päivän uutisestakin, jos epäilee.
Influenssa rokote on tarpeen niille lapsille joilla on suurempi riski sairastua jatkuvasti influenssaan, kuten päiväkotilapsilla.
Tänäänhän on uutisissakin ollut siitä, että KTL suosittelee influenssa-rokotetta alle 3-vuotiailla ja ensi vuonna se otetaan mahdollisesti rokoteohjelmaan -eli sen saa ilmaiseksi. Olen seurannut rokotuskeskustelua ja suosituksia ja siksi päädyimme ottamaan rokotteen itse jo vuosi sitten.
Rotavirusrokotetta taas ei ole aiemmin ollut markkinoilla, mutta ilman muuta otamme sen toiselle lapsellemme, joka on nyt 1kk ikäinen. (Isommallehan sitä ei enää voi ottaakaan... ja riskiaika on muutenkin alle 2-vuoden iässä). Myös rotavirusrokote on ehdolla rokoteohjelmaan (ks. uusin Kaksplus), joten ilmeisen hyödyllinen rokote. Tosin kallis, joten tuskin saadaan jakoon kaikille...