Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virtsarakon laskeuma synnytyksen jälkeen?

Mamma -93
13.12.2022 |

Synnytin 1,5kk sitten toisen lapseni viikolla 42. Ensimmäinen syntyi suunnitellulla sektiolla väärän tarjonnan vuoksi. Toinen lapsi syntyi alateitse, ponnistusvaihe 40min ja eppari tehtiin, mutta muuten ei tullut repeämiä. Toivuin mielestäni hyvin, ja aloitin lantionpohjan jumpankin heti pari päivää synnytyksen jälkeen pikkuhiljaa ja olen sitä tehnyt päivittäin.

Huomasin melko pian synnytyksen jälkeen, että emättimen etuseinämä pullistuu hieman ulospäin. Ei tule kuitenkaan emättimen ulkopuolelle vaan tuntuu vain sisäpuolelta kokeillessa, näkyy kuitenkin suuaukolla ja vetäytyy lihaksia jännittäessä. Välillä ei tunnu juuri ollenkaan ja välillä on isompana, eniten tuntuu pöntöllä istuessa ja vetäytyy seisomaan noustessa. Vastaavasti sitten pullistuu ponnistaessa.

Minulla kai on nyt sitten joku rakon laskeuma? Ei aiheuta oireita, välillä on tuntunut pientä virtsaamistarvetta ilman varsinaista hätää, mutta mitään paineentunnetta tms. en ole havainnut tai että pahenisi enemmän jalkeilla ollessa. Voiko tämä tästä vielä jumpalla parantua, tai ajan kanssa vai onko minulla nyt loppuelämän vaivana tämä jos mitään toimenpiteitä ei tehdä.. ilmeisesti lievät laskeumat ovat yleisiä synnytyksen jälkeen ja ne palautuvat ajan kanssa, mutta olisiko sen pitänyt jo alkaa palautumaan tähän mennessä, varsinkin kun olen treenannut lihaksia ja huomaan niiden vahvistuneen (alun virtsankarkailu esimerkiksi on hävinnyt melkein kokonaan)? En osaa sanoa onko se mihinkään muuttunut, kun välillä on lähes kokonaan poissa ja välillä taas ihan samanlainen kuin alussa sen huomattuani...

Ahdistaa ja surettaa, onko kellään kertoa mitään kokemuksia asiasta tai antaa vertaistukea? :( Täysimetän, silläkin kai on merkitystä lantionpohjan palautumisen kanssa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkitarkastusta mulla ei tosiaan vielä ole ollut, että olisin voinut suoraan asiasta kysyä lääkäriltä, mutta kuun lopussa olen sinne menossa.

Vierailija
2/7 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jos joku ei kohta kirjoita että "en oo lääkäri, mutta voin vilkaista"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tosiaan ole ketään? :(

Vierailija
4/7 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeumat on hyvin yleisiä ja ne ovat lapsenteon ja synnytyksen riskejä. Vaiettuja riskejä, sillä kukaan ei synnyttäisi jos näistä varoiteltaisiin etukäteen. Laskeumia voidaan yrittää hoitaa leikkauksella.

Vierailija
5/7 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot synnyttänyt hetki sitten, palautuminen kestää, ihan normaalia eikä mitään laskeumaa voida vielä edes arvioida. Iän myötä ei synnytyksestä palaudu enää niin nopeasti. Vuosikin palautumiseen on lyhyt aika. Imettäminen edistää palautumista.

Vierailija
6/7 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä äitiys fysioterapiaan aika jo ohjeet treenata, liian kovalla treenillä saa rikottua vaan itsensä.

Vierailija
7/7 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, äitiysfyssarille olisi tarkoitus mennä jälkitarkastuksen jälkeen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän