Onko opettajan pakko esittää uskovaista?
Koulussamme mennään jouluna kirkkoon, jossa pidetään jumalanpalvelus. Opettajien oletetaan oppilaiden valvomisen lisäksi näyttävän esimerkkiä kirkossa toimimisesta ja uskonnon harjoittamisesta. En ole kristitty, enkä koe oikeaksi näytellä uskovaista oppilaiden edessä. Jos en osallistu seisomaan nousemisiin, rukouksiin jne., saan moitteita muilta opettajilta ja oppilaat ihmettelevät.
Tiedän useamman opettajan olevan samassa tilanteessa. Jos jäämme kaikki pois, ei jokaiselle ryhmälle riitä omaa valvojaa.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja ateisti.
Saatan oppilaat kirkolle, jään ulos hankeen odottamaan.
Uskonnonvapaus koskee myös opettajia.
Suostuuko reksi siihen, että laistat valvontavastuusta?
Se, että näytät lapsille esimerkkiä siitä, miten kirkossa toimitaan, ei edellytä minkäänlaista vakaumusta.
En ole opettaja, mutta uskonnottomanakin toimin kirkossa (ja muissakin paikoissa) yleisten käytössääntöjen mukaisesti. Esim kirkossa nousen kyllä seisomaan uskontunnustuksen ajaksi, mutta en risti käsiäni enkä lue sitä mukana.
Jos oma "suvaitsevaisuus" on tuolla asteella, et ole sovelias opettamaan lapsia joiden maailmankuva on vasta kehittymässä. (Opetat ilmeisesti sateenkaari asioitakin olematta ainakaan kaikkia 101 yhtä jota nykyään opetetaan?) Sinä olet antamassa tietoa, et muokkaamassa lapsia kaltaiseksesi. Menet kirkkoon ja käyttäydy kuten oletetaan. Voit luokassa todeta kevyesti että itselläsi ei ole uskoa, mutta haluat lasten ajallaan itse päättävän mikä on heille hyvä tapa elää. Ateismi on "uskomus"valinta, ja valinnat tehdään sitten kun on niiden aika, lapset kukin ajallaan ja tavallaan, sinun tulee tehdä työsi hyvin siinä kaikki.
Oletko ensimmäistä vuotta opettajana? Juttele nyt siellä konkareiden kanssa asioista, jotta tiedät, miten toimia. Kuka teillä järjestää samaan aikaan uskonnottomien tilaisuuden? Voithan kysyä, voitko vaihtaa jonkun kanssa ja jäädä sinne valvomaan.
Jos menet kirkkoon, niin totta kai siellä noudatetaan yleisiä sääntöjä eli jos noustaan ylös, niin silloin tietenkin oletetaan, että kaikki oppilaat nousevat, eli et sinäkään voi sinne penkkiin jäädä istumaan.
Itse en kuulu luterilaiseen kirkkoon, mutta olen monesti joutunut oppilaita joulukirkkoon valvomaan. Ihan samalla tavalla siellä käyttäydyn, kun luterilaisetkin, vaikka en ole. Pidän jotenkin itsestään selvänä, että se on työtehtävä, eikä omalla vakaumuksella ole siinä väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostuu
Oletko varma, että saat jäädä ulos.
Mikä kysymys taas. Totta kai ateisti voi mennä kirkkoon. Eivät uskonnot tartu.
Jos ei usko, niin kirkko on aika neutraali paikka. Kirkon ja uskonnon tärkeyden ja pyhyyden määrää jokainen itse.
Ei mua häiritsisi yhtään mennä Japanissa, Tiibetissä tai vaikka Saudi-Arabiassa heidän pyhiin paikkoihinsa. Olisi ihan mielenkiintoista päästä.
Uskonnon opetuksessa on kaksi eri tasoa eli a) opettaa asioita jotka kuuluvat kyseiseen uskontoon ja/tai b) opettaa uskontoa tunnustuksellisesti. Suomessa peruskouluissa opetetaan kristinuskoon (ja myös maailmanuskontoihin) kuuluvia asioita. Uskontoa voi opettaa hyvin ilman omaa uskoa.