Helsingin Ylioppilasteatteri pilaa maineensa?
Helsingin kulttuurikenttä on taas hieman aiempaa tylsempi. Ennen niin maineikas ja monia suuria näyttelijöitä pinnalle nostanut Ylioppilasteatteri on nykyään näköjään vain sateenkaariväkeä palveleva marginaaliteatteri, jossa 2022 aikana on ollut pääasiassa tälle yhteisölle suunnattuja näytelmiä. Teatterin tarkoitus ei ole toimia valistajana tai levittää propagandaa mistään teemasta ellei kyse sitten ole erityisestä, valistavasta taideprojektista. Teatterin tarkoituksena on toki vaikuttaa ja ravistella yhteiskunnan pilareita, mutta suuntaamalla koko ohjelmiston pelkästään yhdelle kohdeyleisölle ollaan pian pisteessä, jossa Ylioppilasteatterin maine kärsii ja suuri yleisö loistaa poissaolollaan. Aate on tärkeä ja ansaitsee näkyvyyttä ja tiedon välitystä suuren yleisön keskuudessa, mutta kauas on tultu Ylioppilasteatterin loiston ajoista. Tämä näkyy näköjään myös siinä, että näyttelijät eivät tätä nykyä ole esiintyvään ammattiin opiskelevia vaan tuntuvat olevan varsin harrastajapohjaista.
Kommentit (4)
Eikös ylioppilasteatteri nyt ole aika perinteisestikin mennyt tiettyjen aatesuuntien mukaan? 70-luvulla oli taistolaisuus, nyt on tämä sukupuolitaistolaisuus. Ei yllätä. Harrastelijateatteri se on ollut aina.
Samaa mieltä. Käyn tästä lähtien vain ammattikoululaisteatterissa. Sinne saa muutenkin ottaa sipsipussin mukaan eikä röyhtäilyä katsota pahalla silmällä.
Onko keskustelun aloituksen tehnyt nähnyt Ylioppilasteatterin viimeaikaisia esityksiä?
Minä olen, ja voin sanoa, että ne ovat olleet mielestäni yhteiskunnan ytimessä, samalla kuin ovat viihdyttäneet ja koskettaneet.
Voin olla väärässä, mutta olen siinä käsityksessä, ettei Ylioppilasteatterilla ole juuri koskaan näytellyt esim. Teatterikorkeakoulussa olevia, vaan ensin ollaan näytelty teatterilla ja siitä sitten saatettu jatkaa kouluun.
Go woke go broke