Äitiysloma ja veroasiat? Mä en tajua, auttakaa.
Olen jäämässä äitiyslomalle syyskuun lopussa. Mulla on veroprosentti pienempi kuin 20% nyt töissä ollessani. Muutosverokortti kannattaa kuulemma toimittaa, jotta äitiysrahasta ei vähennetä 20%. Koska se pitää toimittaa ja minne? Niin ja pitääkö työnantajalle viedä verokortti vuoden alussa, vaikka on äitiyslomalla? Mä en oikeesti oo tyhmä, mutta näissä verojutuissa aivoni taantuvat.
Kommentit (2)
että se tulee nimenomaan kelan maksamaa etuutta varten. Se toimitetaan kelaan. Verokortti pitää työnantajalle toimittaa kai silloin jos ne maksaa sulle vielä jotain. Mä muistin onneksi ennen kesälomarahojen maksua toimittaa verokortin, kun olin hoitovapaalla. Mä ainakin soitin kelaan ja töihin palkanlaskijalle ja varmistin kaikki nuo, että tulee varmasti oikein.
Tilaat verotoimistosta sosiaalietuuksille tarkoitetun verokortin ja viet sen kelaan.
Jos työnantaja ei maksa sinulle palkkaa äitiyslomasi aikana, ei se myöskään tarvitse verokorttiasi. tämän voit tarkistaa vaikka palkanlaskijaltanne, sen pitäisi tietää käytännöt juuri teidän työpaikassanne.