Kummilapsen huomioiminen
Välillä kuulen kummipoikani äidiltä, kuinka voisi joskus jotain kivaa kehitellä lasta varten.
Tänä vuonna päätin, että no minäpä otan mukaan joulupuuhiin kummipoikani. Leivotaan pipareita,koristellaan ne ja tehdään kortteja ja koristellaan kuusi.
Pojan äiti oli hyvin iloinen ja sanoi, että sovitaan vain päivä. Kalenteriin laitettiin kyseinen ajankohta. Sitten tämä pojan äiti ilmoittikin, että heillä saattaakin olla muuta menoa siinä kohtaa mikä sovittiin. Äiti lupasi ilmoittaa minulle. Olin hankkinut piparitaikinat ja kaikki tavarat valmiiksi kummipojan kylää varten. Äiti laittoi minulle tänä aamuna viestin, että taitaa nyt jäädä väliin nämä touhut.
Huomasin sitten somen kautta, että heillä oli ollutkin siellä tänään jotkut sukukekkerit sitten.
Tuli sellainen olo, että eikö kummilapseni sitten vain pitänyt tästä ideasta. Olisihan sen voinut sanoa suoraan. Viimeinen kerta kun ainakaan hänen äitinsä takia alan miellyttämään.
Kommentit (16)
No ihan järkevää.
Ei ole mitenkään järkevää miellyttää ketään jonkun toisen vuoksi. Kummilapsesi ansaitsisi tulla ilahdetuksi itsensä, ei äitinsä vuoksi.
Mä en tee kummipoikani kanssa mitään muuta kuin ostan lahjan jos rahatilanne sallii. Muutoin oon lapselle läsnä kun näen sen. Mielestäni menee jo väärin jos äiti sanelee kummiuden ehdot.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ylipäänsä alatte kummeiksi? Muinaisjäänne tuollainen kummipelleily.
Minä ainakin siksi, että olen mielelläni yksi tärkeä aikuinen rakkaan lapsen elämässä.
En välttämättä tarvitsisi siihen mitään kirkollista seremoniaa, mutta kummina olemisesta nautin kovasti, ja esim. juuri vietin mitä parhaan viikonlopun kummilapseni kanssa.
Minun lapsen kummi käy meillä silloin tällöin kahvilla tai me käymme hänen luona ja näkee siinä samalla kummi lastaan. Joskus myös kummi pyytää lasta yökylään luokseen. Kummi vie lastani hoploppiin, elokuviin, jätskille, uimaan. Minä en ikinä itse käske tai ehdottele. Vaan lapseni kummi aina itse kysyy että sopisiko..
Tee kortti ja koristele pipari, vie ne kummilapselle joulumuistamisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin siksi, että olen mielelläni yksi tärkeä aikuinen rakkaan lapsen elämässä.
En välttämättä tarvitsisi siihen mitään kirkollista seremoniaa, mutta kummina olemisesta nautin kovasti, ja esim. juuri vietin mitä parhaan viikonlopun kummilapseni kanssa.
Opetitko kummilapsellesi paljonkin uskonnostasi?
Vierailija kirjoitti:
Mä en tee kummipoikani kanssa mitään muuta kuin ostan lahjan jos rahatilanne sallii. Muutoin oon lapselle läsnä kun näen sen. Mielestäni menee jo väärin jos äiti sanelee kummiuden ehdot.
Ei kuulu riittävän. Pitäisi viedä sirkukseen, uimaan, elokuviin, huvipuistoon, kotieläinpihalle ja ottaa kerran kahteen kuukauteen yökylään. Sekä käydä ostoksilla yhdessä kun on näitä tärkeitä päiviä kuten hoidonaloitus, esikoulu, ensimmäinen luokka...
Nämä kuultu ihmiseltä joka oli omalle lapselleni kummi (lapsi jo aikuinen) kuinka hän odottaa nyt lastensa kummien toimivan. Itse ei ole kummilapselle edes syntymäpäivänä lahjaa ostanu. Vaatimukset kummeja kohtaan hieman nousseet.
Ongelma tässä on se että välttämättä et erityisesti välitä lapsesta. Et vaikka vanhempi olisi (tai olisi ollut) hyvä ystäväsi. Tärkeät aikuiset muodostuvat lapsen elämään ihan muilla perusteilla kuin sillä että vanhempi on joskus henkilön kummiksi pyytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kerroin se ei ole ollut tärkein asia omalle kummiudelleni, vaan se, että olen tärkeä aikuinen perheen elämässä ja apuna ja tukena heille . Mutta kyllä olemme käyneet mm. lasten messuissa ja niin joulu- kuin pääsiäiskirkoissa.
Ja esim. viimeksi tänään hänen luonaan ollessani juttelimme siitä mitä hän ajatteli Jeesuksesta ( kummilapsen aloitteesta).
Mutta sen lisäksi, että itse haluan olla apuna ja tukena, sekä tärkeä ihminen, saan myös todella paljon kummeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kerroin se ei ole ollut tärkein asia omalle kummiudelleni, vaan se, että olen tärkeä aikuinen perheen elämässä ja apuna ja tukena heille . Mutta kyllä olemme käyneet mm. lasten messuissa ja niin joulu- kuin pääsiäiskirkoissa.
Ja esim. viimeksi tänään hänen luonaan ollessani juttelimme siitä mitä hän ajatteli Jeesuksesta ( kummilapsen aloitteesta).
Mutta sen lisäksi, että itse haluan olla apuna ja tukena, sekä tärkeä ihminen, saan myös todella paljon kummeudesta.
Eli sinä et ole oikea kummi vaan joku kiva täti joka vie paikkoihin ja juttelee.
No, eniten huono maku jäi tästä siksi, kun vasta sovittuna päivänä ilmoitetaan, ettei sovikaan. Olisi voineet sanoa jo silloin kuukausi sitten tai vähän pidemmällä varoitusajalla.
Kalenteriin olisin varmasti saanut muuta sopimaan. Odotin turhaan ja kaikki tavarat valmiina. Mutta eihän se lapsen vika ole. Lapsi ei ole vielä sen ikäinen, että voisin sopia suoraa hänen kanssaan
Ja joku epäili, ettei lapsi olisi läheinen minulle, mutta kyllä olemme läheisiä, enkä ole hänelle mitenkään vieras.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kummipelleily?
Vierailija kirjoitti:
Tee kortti ja koristele pipari, vie ne kummilapselle joulumuistamisena.
Kortin olen jo tehnyt :) voisin nuo piparit leipoa ja koristella ja viedä hänellekin.
Kysyin onnistuisiko vielä ennen joulua, kun olin tavaratkin jo hankkinut. Ei osattu sanoa.