Kuinkahan paljon ruoka/talousmenot laskevat sitten kun lapsi muuttaa pois kotoa?
Asutaan siis kahdestaan, kunhan pohdin. Asialla ei ole kiire eikä tarvettakaan, tuli vaan mieleen kun en ole sillä tavalla korvamerkannut kuinka paljon mihinkin menee.
Kommentit (6)
Edelleen maksan lapsen ruuat ja osan muista menoista, koska käy lukiota eikä saa edes toimeentulotukea opintotuen lisäksi (kesä meni opiskellessa).
Laski ehkä 60 prossaa
Oli paljon urheileva nuori mies. Mutta söin kyllä itsekin enempi esim. lihaa ja maitotuotetteita, kun poika vielä asui kotona,
80 - 90% - minä pieniruokainen ja isokokoinen nuori mies tyttöystävineen jäi pois ruokavahvuudesta, tyttöystävä myös ronkeli
Mäkin aion lapsen pois muuttaessa ( toivottavasti ei muuta vielä pitkään aikaan ), tukea taloudellisesti sen minkä voin. Tietenkin ohjaten kestävän kehityksen mukaisesti omaan tienestiin. Kuitenkaan en halua lapselleni samaa kohtaloa, kuin itselleni. Minua ei autettu taloudellisesti vaikka rahkeita siihen olisi todellakin ollut. Olisin tarvinnut tukea monessa tiukassa paikassa, ja uskaltanut elämässä enemmän jos taloudellinen tukiverkosto olisi ollut olemassa.
Mutta kun oli se äitipuoli, ja se tarvitsi tukea enemmän kuin minä. Se luetteli vaan mitä tarvitsi ja kaiken sai, mitä halusi. Oli kateellinen minulle ja kielsi antamasta mitään tukea. Sukulaisillekin minua haukkui selän takana. Halusi, että tuhoudun. No, en tuhoutunut.
Autetaan mitä voidaan. Mutta sitä aloituksessa ei kysytty. Voihan se olla, että kulut pienenee aika lailla, kun ei tarvitse maksaa teinin puhelinlaskuja ja hankkia alati kallistuvaa ruokaa. Tuntuu ruokalaskussa kun voi ostaa itselle ruokaa minimisti ja tietää että se kelpaa, ei tule ruokahävikkiä.
Meillä ei ruokakulut pudonneet ollenkaan mutta vesilasku pieneni ja sähköä menee 300kwh vähemmän per kk kun lapsi lähti kotoa.