Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nopea synnytys...

10.11.2006 |

Esikoiseni syntyi elokuussa kolmessa tunnissa. Vedet menivät kahdelta yöllä ja poika oli maailmassa viideltä aamulla. Kätilöt sanoivatkin, että synnytykseni oli yllättävän nopea ensisynnyttäjälle ja vielä lisäsivät, että näinköhän kerkiin seuraavan synnytykseni kohdalla sairaalaan ajoissa...

Tuopa sitten jäikin kummittelemaan mieleeni...

Onko teillä muilla kokemusta nopeasta synnytyksestä ja siitä, että vaikuttaako se todella seuraavaankin synnytykseen..että olisi vieläkin nopeampi?!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaiskestoltaan toinen synnytys taisi olla jotain 14 tunnin luokkaa, sairaalan papereissa tosin lukee 11 h, mutta siihen synnytys on merkitty alkaneeksi klo 16.30 vaikka olin sairaalaan mennessäni klo 15 jälkeen jo neljälle sormelle auki...

Eli ei aina toinen synnytys ole ensimmäistä nopeampi. Mulla eka oli tuplasti lyhyempi kuin toka!

Vierailija
2/18 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3h40min ja toka sitten 6h eli vähän pidempi ja huomattavasti mukavampi... mutta ekasssa oli toki oksitosiini lisäämässä nopeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverillani on kolme lasta joista kaikki tulleet vauhdilla. Kolmas syntyi alle tunnissa..

Vierailija
4/18 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ensimmäinen oli 5h

-Toinen oli 1,5h Ponnistin ambulanssissa ja syntyi 3 minuutin kuluttua sairaalaan saapumisesta ;D

- Kolmas 2h 15 min. Joista tunnin ehittiin olemaan sairaalassa...

Vierailija
5/18 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekaverilla sairaalassa merkittiin synnytyksen kestoksi 45min :) Hän oli ensisynnyttäjä ja supistuksen alkoivat alle 2min välein heti. Sairaalaan tulivat sitten ambulanssilla kun mies ei ollut saanut kannettua vaimoa autoon kun hänen jalat eivät kantaneet.

Vierailija
6/18 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen synnytykseni kesti n. 3 tuntia, josta ponnistusvaihe 9 min. Toinen kesti 1 tunti 50 min, eli kohtalaisen nopea. Synnytyksen oireita oli ollut jo koko päivän, joten sairaalaan ehdimme hyvin. Supistukset loppuivat, mies lähti kotiin nukkumaan- ja synnytys lähti uudelleen käyntiin. Loppujen lopuksi mies ei synnytykseen ehtinyt, vaan vauva oli maailmassa ennen kuin hän oli takaisin sairaalassa ;)

Kolmas synnytys alkoi ennen aikaisena vesien tiputtelulla. Synnytyksen kesto oli 11,5 tuntia. Supistukset alkoivat heti 2 min tiheydellä, mutta synnyts vaan oli piiiitkä. Viimeinen synnytykseni kesti 6,5 tuntia, se oli jo aika sopiva ;)

Vierailija
7/18 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 8v5kk ja painoarvio vauvalla 4,9kg (esikoinen ongelmaraskaudesta johtuen alta 3kg). Kolmas käynnistyi ihan itekseensä ja kesti 45min. Onneksi sairaala 15min. matkan päässä. Mies ajaa huristeli autiota aamuyöistä tietä 130-140km/h ja oltiin muutamassa minuutissa perillä

Vierailija
8/18 |
27.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen 3h 30min. Alkoi vesien menolla kotona, seurauksena tosi ärhäkät supparit. Sairaalasta kehottivat jäämään kotiin yöksi " kun olet ensisynnyttäjä" . Onneksi uskoin omaa kehoani ja lähettiin sairaalaan. Nyt jo vähän hymyilyttää...

Kakkonen 2h. Tällä kertaa osasin varautua että se on menoa heti kun siltä tuntuu. :) Ja tuntuihan se! Armottomat supistukset naps vaan! Ei kun taksilla sairaalaan (matkaa 50km). Vähän jouduin hoputtamaan kuskia kun aamuyöllä ajeli 80km/h... Pikkusen pelotti että ehtiikö mies ollenkaan synnytykseen kun jäi kotiin lapsenvahtia odottelemaan. Ehti. :)

Mutta oikeasti, (vaikka aiheesta vitsiä väännettiinkin tyyliin " eikun sairaalan parkkipaikalle pariks vkoks telttailemaan" ) kyllä mua pelotti että mitä jos vauva syntyykin tuonne tien poskeen. Varsinkin kun tuota välimatkaa sairaalaan on 50km..

Kolmosesta on jo keskusteltu; täytynee sitten harkita tuota telttamajoitusta ihan oikeasti.. :))

Vierailija
9/18 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen (4180g/54cm) synnytys kesti 3h15min (ponnistusvaihe 10min), keskimmäisen (3640g/52cm) 3h40min (ponnistusv. 5min) ja kuopuksen (4060g/53cm) 1h30min (ponnistus 9min).. Nyt neljättä odotan ja vaikka vasta alussa ollaankin, on synnytys jo mielessä ja unissa jatkuvasti.. En mitenkään pelkää, mutta jännittää juuri tuo ehtiminen, vaikka meiltä matkaa vain 30km.. :D

Vierailija
10/18 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen synnytys kesti 4,20h.

Neuvolassa neuvottiin, että toisen synnytyksen lähestyessä pitää heti lähteä sairaalaan, kun tuntuu että synnytys on käynnissä, eikä jäädä laskemaan supistuksia.

Toinen synnytys kestikin sitten 7,5h.

Molemmat ihan normaaleja hyvin sujuneita synnytyksiä.

Ei sitä koskaan tiedä,

kannattaa silti varautua, että seuraava saattaa tulla nopeamminkin.

Vierailija
11/18 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa ku ketjun aloittaja. Esikoisen synnytys oli 37+5 ja kesti alle 6,5h, josta ponnistus 14min. Käynnistyminen laskettiin alkaneeksi 5min säännöllisistä supistuksista (iltapäivällä viiden aikaan) mutta olin ollu sairaalassa jo aamukahdeksasta, kun lapsivettä alkoi tupsahdella.

Laitoksella siis tuumasivat ja samoin neuvolassa, että nyt pitää sitten heti lähteä kun vähänkään siltä tuntuu, meiltä kun menee talvikelillä tunti sairaalaan. Tammikuussa siis la ja väliä esikoiseen tulossa 1v7kk jos menee täysiaikaiseksi. Yritän vaan ajatella joulua ja sen jälkeen antaa itselleni luvan alkaa hermota synnytyksestä...

Vierailija
12/18 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka synnytys 1h38min josta ponnistin 33min.

Toka kesto 1h 5min, siistä ponnistin 35min

Kolmas 2h 22min, josta ponnistus 22min.

Ja hyvin oon sairaalaan ehtinyt, olen kyl menny tilanteessa kohdunsuu 10cm auki, saa ponnistaa. Onneks olen " huono" ponnistaja ja mulla supparit loppuu hetkeks ennen ponnistusta. Viimeisimmästä olin sairaalas 9.30 jälkeen, synty 9.52.

Vierailija
13/18 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ensisynnyttäjillä vielä harvemmin ;)

Säännölliset supistukset alkoi lapsivesien menosta 17.40. Sairaalassa oltiin klo 18. ja prinssi oli ulkona maailmassa klo 18.20.

Seuraavalle kerralle antoivat ohjeeksi ottaa peittoja autoon valmiiksi, että voi pitää lapsen lämpimänä, koska se saattaa tupsahtaa autoon matkalla =) Ihan siistii..

Vierailija
14/18 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäiseni syntyi 7 tunnissa, seuraavassa meni epämääräisesti laskettuna 4 tuntia. Tosin toisen kanssa supisteluja tuli 3 viikon aikana hyvin epäsäännöllisesti. Varsinaisista " säännöllisiä" vaikkakin heikkoja suppareita oli tosiaan n. 4 tuntia... periaatteessa viimeiset 3-4 supistusta avasi 5cm kohdunsuusta - sitä ennen (se alkuavautuminen) tilanne oli kehittynyt tuon 3 viikon aikana. Eli ellen olisi ollut sairaalassa valmiiksi ko. aamuna, vauva olisi syntynyt varmaan kotona kun viimeiset 3-4 supparia teki tien selväksi ja sitten ponnistamisen pakko olikin massiivinen. Sitä ennen supistukset oli hentosia enkä varmaan olisi lähtenyt sairaalaan koska samanlaisia tuli tosiaan 3 viikon aikana useamminkin.

Jännä kyllä, että äitini ja minun synnytyksien kestot ovat menneet kutakuinkin samalla tavalla, vaikka hänen vartalonsa rakenne ei ole samanlainen - mutta hämmästyttävän samanlaiset olivat hänenkin kaksi synnytystään.

Vierailija
15/18 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun neljästä synnytyksestä yks oli nopea ja kolme syöksysynnytyksiä. Esikoisen synnytys kesti 4,5 tuntia (käynnistyi vesien menolla). Toinen kesti 1h 40 min ja käynnistyi suoraan parin minuutin välein tulevilla supistuksilla. Kolmonen käynnistyi vesien menolla ja kesti 13 minuuttia (onneksi olin sairaalassa...), josta avautuminen 7 min ja ponnistus 6 min. Neljäs kestikin sitten ruhtinaalliset 40 minuuttia (avautuminen 10 min ja ponnistus 30 min).

Itse jännitin koko viimeisen raskauden ajan, mihin lapsi mahtaa syntyä. Neuvolassa puhuin asiasta useita kertoja, mutta en saanut lähetettä äitipolille, jotta olis arvioitu käynnistyksen tarve. Terveydenhoitajan mukaan nopea synnytys ei ole peruste käynnistämiselle. Puhuin asiasta synnärillä kätilöiden kanssa ja sanoivat, että ehdottomasti olis käynnistetty - on riittävä syy. Jos vielä joskus olen raskaana, synnytys tullaan käynnistämään (näin ainakin lupailtiin...).

päivänsini

Vierailija
16/18 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka synnytys 3 h (johon sisältyy ponnistusvaihe 26min)

Toinen synnytys 1h34min (sis. ponnistus 6min)

Kolmas synnytys 39 min (sis. ponnistus 4min)

Toinen synnytys käynnistettiin rv 41+6. Eka ja kolmas alkoi lapsivesien menolla.

Nopeita on kaikki olleet. Jännäsin myös sitä, kerkeänkö sairaalaan, mutta kerkesin.

Mimmu ja 2xpoika + tyttö

Vierailija
17/18 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraavilla kerroilla.

En tiedä miten muut laskevat synnytystensä keston, minä olen aina laskenut ensimmäisestä supistuksesta vauvan syntymään, ja jälkeen päin ajatellen aika on aina puoliintunut. Neljäs lapsi syntyi alle kahden tunnin - ja henkilöautoon isänsä käsiin. Suosittelen olemaan paremmin varustautunut kuin me olimme. Autossa olisi syytä olla niiden pyyhkeiden lisäksi puhtaat sakset ja lankaa sekä toimiva taskulamppu eivätkä muovipussitkaan ole pahasta. Meillä lääkäri vakuutti vielä puolivuorokautta ennen neljännen lapsen syntymää, että käynnistetään sitten viikon päästä ja ei se sieltä alle kolmen tunnin tule.

Vierailija
18/18 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos asut matkan päässä sairaalasta, eikö olisi jotakin tuttua tms, jolle voisi mennä yöksi, kun " siltä alkaa tuntua" ? Itse olen ainakin valmis viemään esim. lapset jo hoitoon etukäteen, jos on ennakoivia merkkejä.

Ja se mikä tietty vaikuttaa (ei tainnut kenenkään viestissä tulla esille): vesien menon jälkeen synnytys on yllensä rajumpi ja nopeampi. Näin olen ainakin ymmärtänyt.

ps. mulla synnytykset eivät ole olleet mitään erityisen nopeita (10h ja 3h), mutta silti jo mietityttää, kauanko tuumailla kotona keväällä...