Auttaako ahdistuslääkkeet?
Itkettää, oksettaa, ruoka ei maistu. Pelottaa. Rinnasta puristaa. Paljon isoja asioita tehtävänä, en pysty niitä tekemään. Onko lääkkeistä apua? Muten niitä saa, kirjottaako lääkärit helposti?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vain ja ainoastaan bentsodiatsepiinit toimivat. Muita lääkkeitä ei kannata edes kokeilla ja lääkäriä kannattaa vaihtaa heti, jos näitä alkavat tyrkyttää.
Ei niitä voi jatkuvasti käyttää. Mulla niistä meni teho jo parissa viikossa. Masennuslääke auttoi pitkäaikaisemmin, joten se oli minusta parempi kuin bentsot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain ja ainoastaan bentsodiatsepiinit toimivat. Muita lääkkeitä ei kannata edes kokeilla ja lääkäriä kannattaa vaihtaa heti, jos näitä alkavat tyrkyttää.
Ei niitä voi jatkuvasti käyttää. Mulla niistä meni teho jo parissa viikossa. Masennuslääke auttoi pitkäaikaisemmin, joten se oli minusta parempi kuin bentsot.
Minäminäminä. Minäminäminä ja mun cocemuxet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminä. Minäminäminä ja mun cocemuxet.
No kyllä se nyt vaan on niin ettei voi 24/7 jotain bentsoja rouskia vuodesta toiseen. En halua olla mikään Tuksu. Mun ahdistus on jatkuvaa eikä mitään pelkkiä kohtauksia ja siihen toimii paremmin masennuslääke tai esimerkiksi ketipinor. Bentson otan vain joskus harvoin jos on ihan maailmanloppu olo ja mielummin yötä vasten, koska en halua maata päivällä. Mulla ollut ahdistusta vuosikymmenet, missä kunnossa olisin jos pelkkiä bentsoja olisin ahminut menemään kaikki nämä vuosikymmenet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat helposti ssri tai snri lääkkeet tai beetasalpaajan, on kai niillä osalle lume vaikutusta. Beetasalpaaja auttaa toki fyysisiin oireisiin muttei ahdistukseen.
Mielialalääkkeet tehoavat ahdistukseen erinomaisesti, sitä eivät edes lääkkeiden vastustajat yleensä kiellä vaan keskittyvät mahdollisesti huonompaan tehoon masennuksen hoidossa.
Minulla ei tehoa. Tekee ehkä vähän hitaammaksi, mutta sekoan edelleen sanoissa kesken puheen, ääni katoaa yllättäen, tärkeät asiat häviävät muistista tai kompastun portaissa alaspäin mennessä entiseen tapaan. Ahdistusoireet aiheuttavat siten paljon sairauspoissaoloja.
Psykiatrille ja sitä kautta psykoterapiaan.
Itse sitä oppii, kun haluaa ja saa hyvät opit. On mahdollista toipua ja eheyttä ilman lääkkeitäkin.Ehkä siinä alussa voi kokeilla jos lääkkeet autta. Minulla ei auttaneet. Tai en edes ruvennut syömään luonteen tai kaksi.psykoterapiasta olen saanut parhaan avun ja siitä, että olen pysynyt työelämässä ja kyllä hyvä kumppani on ollut iso tuki.
Ja se, että on itsellä tavoitteita, auttaa. Ei kannata luovuttaa itseään lääkkeiden suurkuluttajaksi. Eikä muutenkaan kannata luovuttaa tai ei ainakaan heittää hyvää kaivoon.
Joskus pitää valita. Suojele itseäsi. Tee hyviä tukevia valintoja.
Ja älä tuijota mitä jotkut muut, vaan kuulostele itseäsi. Ole utelias ja kuuntele rohkeasti itse itseäsi. Opettele sitä.
Kaikilla ei ole varaa psykoterapiaan. Siinä on se omavastuu mikä pitää maksaa itse. Minulla ei ole varaa siihen vaikka käyn töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä pitää ottaa pienin mahdollinen määrä mikä toimii. Sekin jo auttaa, että sinulla on pilleri taskussa, jonka voi tarvittaessa ottaa.
Bentsot lisäsivät mun ahdistusta, jälkikäteen tajusin sen kun pääsin eroon vuosien käytön jälkeen. Elin kun sumussa ahdistuneena.
Psykiatrille ja psykoterapiaan,eka menee se puoli vuotta ennenku pääsee ees psyk. puolelle hoitajaa tervehtiin. Sitten joksus lekurin luo, ja ehkä lähete psykoterapiaan.
Terapeutin etsintä voi tuottaa tulosta,tai sitten ei, siihenkin voi olla vuoden jono.
Sertraliini toimii itsellä, terapiaan ehkä pääsee ens kesänä, asiasta oli jo lähete vuos sitte,mutta tukossa kaikki paikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat helposti ssri tai snri lääkkeet tai beetasalpaajan, on kai niillä osalle lume vaikutusta. Beetasalpaaja auttaa toki fyysisiin oireisiin muttei ahdistukseen.
Mielialalääkkeet tehoavat ahdistukseen erinomaisesti, sitä eivät edes lääkkeiden vastustajat yleensä kiellä vaan keskittyvät mahdollisesti huonompaan tehoon masennuksen hoidossa.
Kahlasin joskus lääketieteellistä kirjallisuutta läpi noilta osin. Kokeellisia tutkimuksia mielialalääkkeiden pitkäaikaisvaikutuksista ahdistushäiriöihin oli tehty yllättävän vähän. Yleislinja oli se, että teho oli parempi kuin lumelääkkeellä tutkimuksen loppuun asti mukana olleiden joukossa, mutta lähes kaikissa tutkimuksissa myös haittaoireita saaneita oli enemmän kuin lumelääkeryhmässä - ja oletettavasti juuri sen joukon mukanapito arviossa olisi laskenut sitä keskimääräistä hoitovastepuoltakin.
Beetasalpaaja on siitä hyvä lääke, että sitä otetaan vain oirehetkellä. Ja se auttaa nopeasti fyysisiin oireisiin, eikä sillä ole pitkäaikaisia haittavaikutuksia toisin kuin SSRI:llä on osalle käyttäjistä. SSRI-lääkkeiden pääongelma on tutkimuksellisesti se, että tutkimukset sen vaikutuksista on tehty lähes aina korkeintaan 2 kuukauden seurannalla - ja nykyisten ohjeiden mukaan jo pelkkä SSRI:n alasajovaihe pitäisi tehdä vähintään 3 kuukauden hitaalla tahdilla - joka jakso hyötyjen arviointitutkimuksista puuttuu yleensä kokonaan, vaikka lääkkeellä on tunnetusti yleisesti merkittäviä lopetus-/vieroitusoireita (lääketeollisuus käyttää mieluiten ensimmäistä sanaa, osa akateemisista tutkijoista jälkimmäistä, koska oireet ovat niin vieroitusoireluonteisia ulkoisesti).
mietettä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahlasin joskus lääketieteellistä kirjallisuutta läpi noilta osin. Kokeellisia tutkimuksia mielialalääkkeiden pitkäaikaisvaikutuksista ahdistushäiriöihin oli tehty yllättävän vähän. Yleislinja oli se, että teho oli parempi kuin lumelääkkeellä tutkimuksen loppuun asti mukana olleiden joukossa, mutta lähes kaikissa tutkimuksissa myös haittaoireita saaneita oli enemmän kuin lumelääkeryhmässä - ja oletettavasti juuri sen joukon mukanapito arviossa olisi laskenut sitä keskimääräistä hoitovastepuoltakin.
Siis tutkimuksen keskeyttäneiden osuus on ahdistustutkimuksissa ollut aitoa SSRI:tä saaneiden joukossa yleensä selvästi isompi kuin lumetta saaneiden, ja tutkimuksessa mukana olo on keskeytetty yleensä haittavaikutusten takia. Sen myötä tutkimusaineistossa on usein vinouma, kun loppuun asti eli sen noin 2 kuukautta on mukana yleensä vain ne, joilla lääkityksestä ei aiheudu välittömästi merkittäviä sivuhaittoja. SSRI:ssä yksi tyypillinen sivuvaikutus ensimmäisen 3 viikon aikana on ahdistuksen kasvu.
luin jostakin lehdestä yhden tärkeän lauseen liittyen ahdistukseen: siihen ei voi kuolla. Se auttoi itseäni sietämään kohtaukset eikä ne mene niin pahaksi, kun niiden vain "antaa olla" ja sitten ne väistyy jossakin vaiheessa. Onko näistä isoista asioista jokin semmonen minkä voisi jättää tekemättä/delegoida muille/maksaa jollekin? Moni saa itseänsä aikamoiseen suohon suorittamalla ja pahimmassa ahdistuksessa toki näyttää siltä että mistään ei voi vähentää vaikka oikeasti voisi.
Vierailija kirjoitti:
Bentsot sopii huonosti pidempään käyttöön. Lievempään satunnaiseen ahdistukseen sopii hyvin. Itselläni on ollut useamman vuoden bentsoa, jota joskus otan jottei tarvitse ottaa vahvempaa kipulääkitystä. Monta vuotta meni ennenkuin tämä nykyinen lääkitys vakiintui ja lääkärini luottavat lääkkeenkäyttötaitooni. Mikä sekin kesti pitkään oppia.
Bentsoihin ja opioideihin kun tottuu äärimmäisen helposti ja annosta pitäisi nostaa.
Vierailija kirjoitti:
luin jostakin lehdestä yhden tärkeän lauseen liittyen ahdistukseen: siihen ei voi kuolla. Se auttoi itseäni sietämään kohtaukset eikä ne mene niin pahaksi, kun niiden vain "antaa olla" ja sitten ne väistyy jossakin vaiheessa. Onko näistä isoista asioista jokin semmonen minkä voisi jättää tekemättä/delegoida muille/maksaa jollekin? Moni saa itseänsä aikamoiseen suohon suorittamalla ja pahimmassa ahdistuksessa toki näyttää siltä että mistään ei voi vähentää vaikka oikeasti voisi.
Kyllä vaan ahdistukseen kuollaan ja paljon. Siihen loppuu sitten sekä masennukset ja ahdistukset.
Äärimmäisen vahingollista väittää mitään muuta.
Itsellä diagnosoitu mm paniikkihäiriö,vakava asteinen masennus ja ahdistuneisuus ja nykyisemmin myös ptsd.
Itse koen että lääkkeet on auttaneet. Duloksetiiniin olin tyytyväinen, mutta se aiheutti mulla kivuliasta ummetusta ja siksi halusin vaihtaa. Seuraavaksi sain Seronilin, johon myös olin tyytyväinen. Se vei myös ruokahalua ja koen, että se on hyvin suurelta auttanut bulimiaan ja pakonomaiseen liikuntaan + ruuan ja kaloreiden miettimiseen. Mulla myös syömishäiriötaustaa ja aidosti koen, että tuo lääke auttoi siihen. Jos lopetan tai vähennän niin ahdistuneisuus ja syömishäiriöoireilu palaa.
Eniten on auttanut kuitenkin positiiviset suhteet ja olosuhteet muutenkin elämässä.
Mulla myös mieto bentso paniikkikohtauksiin ja olen pieniannoksisessa koukussa.
Oikeat lääkkeet auttaa, väärät ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nostat katseesi sadismistasi huomaat jotakin uutta ja ihmeellistä. Paino sanalla jos.
Eivät auta!!
Lääkkeet ovat olleet hyvä tukikeppi minulla, mutta pitää myös opetella muita keinoja. Esimerkiksi alkoholia kannattaa välttää, itse valitettavasti olen vähän juoppo. Mutta kyllä sen huomaa että kun on juomatta niin on vähemmän ahdistusta. Eli joutuu tässä ottamaan vastuuta itsekin.