Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako ahdistuslääkkeet?

Vierailija
11.12.2022 |

Itkettää, oksettaa, ruoka ei maistu. Pelottaa. Rinnasta puristaa. Paljon isoja asioita tehtävänä, en pysty niitä tekemään. Onko lääkkeistä apua? Muten niitä saa, kirjottaako lääkärit helposti?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat helposti ssri tai snri lääkkeet tai beetasalpaajan, on kai niillä osalle lume vaikutusta. Beetasalpaaja auttaa toki fyysisiin oireisiin muttei ahdistukseen.

Vierailija
2/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bentsoja ei enää kovin helposti kirjoiteta. Itselläni niitä on mutten kovin isoja annoksia uskalla ottaa joten se puristava tunne jää rintaan ja ahdistavat ajatukset pyörii päässä. Turruttaa kyllä ja tekee veltoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne auta. Ahdistaa silti, mutta olet vain liian väsynyt tekemään mitään asioille.

Vierailija
4/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lääkkeet mitään haavoja paranna, sä teet sen itse kun ongelmasi paikannat.

Vierailija
5/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ettei paranna. Kaipaisin vaan apua pahimman yli, että saisin asiat hoidetuksi. Jotain mikä turruttaisi tunteet.

Vierailija
6/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lääkkeet, mutta ongelma on juuri tuo, että minun pitäisi saada mentyä moneen paikkaan ja pysyä toimintakykyisenä..kun otan lääkkeen meen niin turraksi ettei pysty kun nukkumaan tai makaamaan..eli en tiiä mikä olisu lääke millä saisin itseni menemään esim.terapiaan..jalat menee voimattomaksi ajatuksestakin, että joudun liikkumaan ja kotona ahdistaa juuri se kun oikeasti on halu tehdä kaikkee, mutta pää pistää vastaan..viheliäinen tila..en toivois tämmöistä oloa kellekkään.

Vierailija
7/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bentsoja kehiin. Jos ta:lta ei kirjoiteta, yksityiselle tai kyselemään Tor-puolelta.

Vierailija
8/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas pompin bentson vaikutuksen alaisena milloin siivoamaan tai lenkille, milloin hoitamaan keskeneräisiä asioita. Eivät kaikilla siis tee passiivisuutta, mutta ei tiedosta apua ole jos niitä ei itse saa. Yrittää kannattaa vaikka vuosia, jos elämältä mitään toivoo.

On aktivoivia muitakin. Tuurilla joku armopala toimii edes sinne päin.

Vierailija
9/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa vain tuurilla eikä riipu sun toimintakyvystä. Aina voit yrittää, mutta varaudu ettet saa yhtään mistään muuta kuin ketipinoria. Jos se kohtauslääkkeenä tai jatkuvana toimii ilman kohtuuttomia haittoja on käynyt hieman pienempi onnenkantamoinen kuin ahdistuslääkkeitä tarvitsevalla.

Vierailija
10/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi auttaa mutta lähes mahdoton saada myös yksityiseltä. Ei riipu potilaan toimintakyvystä tai hoitosuosituksista vaan lääkärin omasta mielipiteestä.

Huono homma heille, joilla ne nostavat ylös suosta. Kaikki muut lääkkeet kokeiltu?

Vierailija
11/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SSRI-lääkkeet ei itsellä auta ahdistukseen yhtään.

Vierailija
12/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietoja masennuslääkeitä saa yleensä aika helposti, jos siihen on tarvetta. Ei ne mitään ihmelääkeitä ole, joilla "simsalabim" kaikki ahdistus katoaisi, lääke voi helpottaa oireita. Yleensä vaikutus alkaa vasta 2-3 viikon käytön jälkeen.

Vierailija
13/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on voimakas ahdistuneisuushäiriö, joka ilman lääkitystä estää tekemästä normaaleja asioita ja elämästä normaalia elämää. Kokeilin monia lääkkeitä, ensimmäinen joka toimi oli duloksetiini (mm. kauppanimellä Cymbalta). Aloitusoireet olivat hirveät, joten ensimmäiset pari viikkoa lääkkeen aloittamisessa olin sairaslomalla. Sitten alkoi hiljalleen helpottaa. Lääkitys leikkasi ahdistuksesta pahimman terän pois, edelleen ahdisti mutta tunne oli sen verran etäinen että kykenin järkeistämään omaa toimintaani. Muistuttamaan itseäni että se on pelkkä tunne ja se menee ohi. Ja mikä tärkeintä: ahdistus ei enää estänyt minua menemästä sovittuihin tapaamisiin tai hoitamasta päivittäisiä asioita. 

Sivuvaikutuksena oli tosin voimakas väsymys. Sellaiselle joka kärsii myös nukahtamisvaikeuksista tai katkonaisesta unesta tuo voi olla siunaus, mutta minulle joka muutenkin nukun paljon unen määrä alkoi olla liiallista. Halusin iltaisin nukkumaan jo seitsemän tienoilla ja viikonloppuisin nukuin reilusti kellon ympäri ja päikkärit päälle. Muita sivuvaikutuksia ei ollut, mutta päädyttiin kokeilemaan tilalle vortioksetiinia (Brintellix) tuon väsymyksen takia. Välissä olin 4 kuukautta ilman mitään lääkitystä ja ahdistus alkoi taas puskemaan päälle hyökyaallon lailla ja hallitsemaan elämääni naurettavalla tavalla. 

Brintellix on toiminut todella hyvin myös. Vaikutus on sama kuin duloksetiinilla, ahdistus pysyy normaalina ja käsiteltävänä. Tunnistan ahdistuneisuuden mutta pystyn esimerkiksi tietoisesti ohjaamaan ajatukseni muualle, hyväksymään epämukavan tunteen ja tiedostamaan että se on väliaikaista. Haittavaikutuksena lievä pahoinvointi (aloittaessa ensimmäiset pari viikkoa pahoinvointi oli melko voimakasta) joka on vähän vaikuttanut ruokahaluuni. Paino on tippunut jonkin verran, mutta pystyn silti syömään suht normaalisti, lähinnä syön pienempiä annoksia kuin aikaisemmin. Seksuaalihaluihin kummallakaan lääkkeellä ei ole ollut vaikutusta, (tosin duloksetiinin lopettamisen jälkeen huomasin, että orgasmit olivat voimakkaampia :D) eikä myöskään ole tullut positiivisten tunteiden latistumista tai mitään zombie-oloa. Ahdistuksen hallintaan on riittänyt pienimmät annokset. Duloksetiini on todella halpa lääke, Brintellix vähän tyyriimpi.  

Bentsoja en ole edes halunnut kokeilla, koska tiedostan että ahdistukseni on ns. pysyvää laatua, joten lääkityksen täytyy olla sellainen jota voi käyttää vuosia. Mieluummin syön lääkettä  loppuelämäni kuin seilaan järkyttävässä ahdistuksessa joka helpottaa satunnaisella napin otolla vain hetkeksi kerrallaan. 

Minulle lääkitys palautti hallinnan omaan elämääni. Suosittelen menemään lääkärin pakeille ja puhumaan asiasta. Lääkitys ei varmasti kaikkia auta, eikä se tietenkään poista ahdistuksen juurisyytä (minulla lapsuuden traumat, jotka olen kyllä terapiassa käsitellyt, mutta ahdistus on ja pysyy), mutta mitään et häviä kokeilemalla. 

Täytyy vain muistaa että ne eivät ole taikapillereitä. Vaikutuksen alkamiseen menee muutamia viikkoja, aloitusoireet voivat olla todella inhottavia ja sivuvaikutusten kanssa voi joutua punnitsemaan onko hyödyt isommat kuin haitat. 

Vierailija
14/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat helposti ssri tai snri lääkkeet tai beetasalpaajan, on kai niillä osalle lume vaikutusta. Beetasalpaaja auttaa toki fyysisiin oireisiin muttei ahdistukseen.

Mielialalääkkeet tehoavat ahdistukseen erinomaisesti, sitä eivät edes lääkkeiden vastustajat yleensä kiellä vaan keskittyvät mahdollisesti huonompaan tehoon masennuksen hoidossa.

Vierailija
15/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielialalääkkeet tehoavat ahdistukseen erinomaisesti, sitä eivät edes lääkkeiden vastustajat yleensä kiellä vaan keskittyvät mahdollisesti huonompaan tehoon masennuksen hoidossa.

Minulla ei tehoa. Tekee ehkä vähän hitaammaksi, mutta sekoan edelleen sanoissa kesken puheen, ääni katoaa yllättäen, tärkeät asiat häviävät muistista tai kompastun portaissa alaspäin mennessä entiseen tapaan. Ahdistusoireet aiheuttavat siten paljon sairauspoissaoloja.

Vierailija
16/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei tehoa. Tekee ehkä vähän hitaammaksi, mutta sekoan edelleen sanoissa kesken puheen, ääni katoaa yllättäen, tärkeät asiat häviävät muistista tai kompastun portaissa alaspäin mennessä entiseen tapaan. Ahdistusoireet aiheuttavat siten paljon sairauspoissaoloja.

Hanki rauhoittavat tuohon päälle :)

Vierailija
17/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikka ja aika, hinta ja määrä? :)

Vierailija
18/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikka ja aika, hinta ja määrä? :)

Tuntomerkit vielä päälle :)

Vierailija
19/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat auttaa. Mutta mahdoton saada ellet kuulu onnekkaisiin. Voi mennä vuosikymmeniä että onnistuu.

Vierailija
20/35 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ja ainoastaan bentsodiatsepiinit toimivat. Muita lääkkeitä ei kannata edes kokeilla ja lääkäriä kannattaa vaihtaa heti, jos näitä alkavat tyrkyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi