Onko kauhean väärin olla kutsumatta mielenterveysongelmainen läheinen perhejuhliin?
Pelkään, että pilaa tunnelman ja lapsen rippijuhlat. Mutta toisaalta tuntuu väärältä olla kutsumattakaan.
Kommentit (124)
Me ollaan pidetty sellaisia juhlia, että siellä on tilaa kaikille. Järjestelykysymys siis hyvin pitkälle. Juhlat voi pitää kesällä niin että voi olla ulkona, ja jos ei kotiin ole aina mahtunut, voi vuokrata tilan.
Ei tuohon kysymykseen voi vastata näillä pohjatiedoilla.
Sellaista joka ei osaa käyttäytyä niin että kaikilla muilla ei ole kiusallista ei ole tarpeen kutsua juhliin, oli käytöksen syy mikä tahansa. Just vaikka jos on aiemminkin järjestänyt draamakohtauksia kesken juhlien tai on oletettavaa että tulee kännissä juhliin. Todellakin jätän esimerkiksi salaliittoteorioihin uskovan ja odinin sotureita kannattavan oudosti käyttäytyvän serkkuni kutsumatta häihini, vaikka muut serkut kutsutaan, vaikka tiedän että tuo touhu johtuu mt-ongelmista.
kutsussa pitäisi lukea: ethän tule, jos sinulla on korona tai päävika
Lähipiirin kuuluu sellainen drama queen. Ihan työssäkäyvä ihminen mutta pitää jotakin showta ja saattaa vetää yhtäkkiä herneen nenään kesken juhlien ja lähteä vaikka kotiin ovet paukkuen.
Sellaiset ihmiset ovat juhlien kannalta arvaamattomia. Itsestäänhän he tekevät "pellen" mutta kyllä siinä aina tunnelma latistuu moisesta jos sille päälle sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan pidetty sellaisia juhlia, että siellä on tilaa kaikille. Järjestelykysymys siis hyvin pitkälle. Juhlat voi pitää kesällä niin että voi olla ulkona, ja jos ei kotiin ole aina mahtunut, voi vuokrata tilan.
Okei, eli onko sille psykoosiin taipuvaiselle sedälle järjestetty ulos omat kakut, joita voi kantaa kompostiin muita häiritsemättä? Alkoholisti-äidille varattu pihan perälle ämpäri mihin sopii oksentaa ja leikkimökissä on patja minne sammua? Väkivaltainen pariskunta ohjataan isä makuuhuoneeseen ja äiti saunatupaan ja lapset hiekkalaatikolle rauhoittumaan, kun mies alkaa hakata vaimoaan auton takana?
Vai onko teillä vaan käsitys siitä että kaikki kyllä sujuu ja maailma on ok kunhan vaan hymyilette ja tarjolla on sekä laktoositonta että tavallista kakkua?
Minen tiiä, miten käyttäytyy, mutta melkoisen painava syy on mielestäni olla kutsumatta. Ehkä syy, miksi jättäisit kutsumatta, voisi olla sellainen, josta voit keskustella ao. ihmisen kanssa etukäteen ihan asiallisesti. Jos häiritsee, ei saa häiritä mm.
Mutta mt- potilaat on kyllä kokeneet niin paljon syrjintää, että ikävä, jos läheisetkin näin toimivat. Kerro, miksi et kutsuisi.
Meillä kaikilla varmaan on mt-omaisia. Vanhempani kohteli niinkuin muitakin, asioita ei salattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti sitä että olisit itse tämä mielenterveysongelmainen, joka jätettäisiin kutsumatta. Miltä se tuntuisi? Itse olen joka juhlaan kutsunut skitsofreniaa sairastavan veljeni ja toisen veljeni, joka sairastaa kakisisuuntaista mielialahäiriötä ja on pahasti alkoholisoitunut . Eivät ole juhlia pilanneet ja ovat olleet todella otettuja kutsusta. Jos joku heitä katsoo kieroon, niin on heidän ongelmansa.
Tähän sydänemoji!
💓 joskus sydämet näkyy/ei satunnaisessa järjestyksessä
Onko hän aggressiivinen tai aiheuttaako höiriötä? Voit jättää kutsumatta.
Jos hän on ainoastaan "kiusallinen" (on syystä tai toisesta sen "oloinen" ettei ole ihan parhaimmillaan/kunnossa, mutta ei muille häiriöksi) niin on tylyä jättää kutsumatta, ellei sukulainen itse kieltäydy.
Sairaalla ihmisellä on yleensä saattaja mukana.
Kun ja jos tilanne alkaa näyttää huonolta, sairas ihminen saattajineen poistuu juhlista.
Kahvituksen ja ruuan voi sairaalle järjestää juhlissa sairaalle rauhallisempaan paikkaan, seuranaan vain läheisempiä.
Juuri yksinäisille sairaille hyvät kahvit ja suolainen on suurta vaihtelua elämään, myös muiden ihmisten näkeminen.
Usein sitä käyntiä juhlassa muistellaan pitkään.
Oikeasti mielenterveysongelmaiset hullut keppostelee diagnosoimalla kotikonstein muita hulluiksi eristämällä ja syrjimällä. Psykopaatteja ja narsisteja on yllättävän paljon jotka tätä tekee.
Mielestäni täysin suotavaa jättää paha mt-tapaus kutsumatta jos oikeasti ei pysy missään aisoissa ja pilaisi juhlan itseltään ja muilta. Silloin mielestäni edes pikkaisen hienotunteisesti voi välttää kutsumasta. Voi toki ilmoittaa pitävänsä juhlat pienellä porukalla, mutta tosin vaikea mt-tapaus, etenkin persoonallisuushäiriöinen, voi reagoida siihenkin sillä tahtoisi kuulua "sisäpiiriin". Tilanteen hankaluus riippuu ihan siitä kuinka paljon mt-ihmistä kiinnostaisi osallistua juhliin tai kiinnostaako erityisesti jos ei saa kutsua... fb- tai instapäivityksiä tmv on sopivaa olla hieromatta hänen kasvoihinsa ja aina parempi jos juhlat eivät edes tule hänen tietoonsa. Toki täyttä salaamista kannattaa välttää myös mikäli hän voi kiertotietä kuulla mistä jäi paitsi. Ja toki joku syömishäiriöinen tai masentunut ihminen saattaa jättää juhlat ihan suosiolla väliin osaltaan keskustelemalla, mutta ne nyt ei ehkä ole niitä mt-tapauksia, mitkä pahiten pilaisi juhlat. Patologiset valehtelijat narsistit varmaan on sitten jo aika ikäviä vieraita.
Kutsuun saatesanat: Meidän juhlissa ei sitten hullutella.
Aloittaja on epävarma asiasta, joten luulen että kysymys ei ole mistään erittäin häiritsevästä käytöksestä, koska silloinhan asia on selvä, juhlat on juhlittavan tilaisuus. Mutta jos käytös kuitenkin sidettävää ja rauhallista, niin kyllä minä kutsuisin. Poikkeava voi olla monella tavalla ja minusta on väärin, jos omaiset hylkää mt-ongelman vuoksi.
Se on kipeä asia asianomaiselle.
Kerro aloittaja vähän tarkemmin asiasta, antamasi tieto on niukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuun saatesanat: Meidän juhlissa ei sitten hullutella.
Oletko omasta mielestäsi vitsikäs?
Itsellä kaksi tosi vaikeaa masennusjaksoa. Ennenkuin hoito ehti vaikuttaa en todellakaan voinut kuvitella mihinkään juhliin lähteväni. Tuskin rohkenin ovesta ulos.
Yhdet juhlat oli silloin, kutsu tuli. En tietenkään voinut mennä. Tuskin läheisetkään tiesi miten pois pelistä olin.
Enhän nytkään tervehtyneenä voi kuvitella miten mustaa kaikki voi olla.
Eli. Kutsun lähettäjä on juhlien sydän. Mieti itse miten itseäsi haluaisit kohdeltavan elämän karikoissa💓
Vierailija kirjoitti:
Kun ja jos tilanne alkaa näyttää huonolta, sairas ihminen saattajineen poistuu juhlista.
Kahvituksen ja ruuan voi sairaalle järjestää juhlissa sairaalle rauhallisempaan paikkaan, seuranaan vain läheisempiä.
Juuri yksinäisille sairaille hyvät kahvit ja suolainen on suurta vaihtelua elämään, myös muiden ihmisten näkeminen.
Tärkeää on, että häntä kohdellaan niinkuin muitakin, jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, ettei kutsuttu koskaan suvun juhliin, eikä kyläilty hänen luonaan kuin vanhempansa, mutta kuollessaan hautajaiset kyllä järjestettiin ja suku osallistui.
Ja perintö kelpasi?
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei usein tajuta mikä merkitys on yksinäisille ja sairaille että pääsee ihmisten pariin edes vähäksi aikaa. Joillekin se on tosiaan kohokohta että pääsee kahvipöytään. Monet ovat niin eristyksissä muista ihmisistä.
Luonnehäiriöiset vanhempani kutsutaan ensimmäisenä koska esittävät rakastavia välittäviä ihmisiä.
Itse en välttämättä menisi juuri siksi. Mutta enpä saa kutsuakaan.
Kaikki eivät varmasti pysty ymmärtämään päätöstäsi, mutta juhlat ovat sinun, ja saat itse päättää ketä kutsut. Itse omaan mt-haasteita, ja jos joku ei halua minua juhliinsa, niin en minä sinne väkisin halua mennä.