Onko tämä ahdistelua? Mitä tekisit?
Tilanne: vedän työkseni harrastusryhmiä iltaisin. Tänä syksynä on ilmennyt tällainen juttu, että yksi ryhmäläinen on aina halunnut tulla kanssani samaan suuntaan, julkisilla melkein kotiini asti. Siis lähes joka kerta. Hän itse asuu täysin eri suunnassa, mutta sanoo usein syyksi mukaan tulemiseen, että on menossa johonkin kaupunginosassani sijaitsevaan baariin tai joskus johonkin muuhun paikkaan. Tekosyy vaihtuu.
Ekalla kerralla vielä ostin tämän ja small talkasin matkan kohteliaasti - mutta sittemmin tuo roikkuja on jo tosissaan alkanut ärsyttää. Olen tunnin jälkeen aina väsynyt, en oikasti jaksaisi häntä yhtään, ja tällä sankarilla on vielä aika heikot keskustelutaidot. Se koko matka hänen kanssa tuntuu vain ahdistavalta ja kiusalliselta, varsinkin nyt, kun en jaksa enää edes kohteliaasti yrittää jutustelua. Hän ei vaistoa tunnetilaani ollenkaan, vaan tuppautuu aina yhtä toiveikkaana mukaan.
Tiedän olevani ylikiltti ja selkärangaton, koska en saa sanottua, että en halua mennä yhtä matkaa. Juttu on siinäkin, että toisinaan kuljen todistettavasti toisten ryhmäläisten kanssa samaa matkaa ilman mitään ongelmaa - nämä kun aidosti asuvat samalla suunnalla, ja heidän kanssa on mukava ja vaivaton jutustella.
Totuus on, että säälin tätä roikkujaa, koska hän on selvästi yksinäinen, ja hänellä on heikko sosiaalinen tilannetaju. Mutta siinä kohtaa iltaa en vaan jaksa. Hän on alkanut ärsyttää ja inhottaa minua joka solullaan, ja sitä alkaa olla vaikea peittää siellä ryhmässäkään, vaikka pitäisi käyttäytyä ammattimaisesti.
Olen puhunut tästä joillekin kavereille, ja he sanovat tätä tyyppiä jopa stalkkeriksi ja ahdistelijaksi, joka pitäisi panna ruotuun. En kuitenkaan pelkää häntä, vaan tunnen vaan ärtymystä ja sääliä. Sikäli ahdistelijaksi haukkuminen ja seurauksilla uhkailu tuntuu tarpeettoman julmalta.
Täältä tulee varmaan kakkaa niskaan, mutta silläkin uhalla - mitä tekisit?
Kommentit (15)
Pääsetkö pakenemaan niin, ettei toinen huomaa? Jos kävelet eri pysäkille ja taas seuraa, on selvä osoitus, että jotain on pielessä.
Lähde itse joskus toiseen suuntaan ja katso, miten reagoi suunnitelman muutokseen.
Millainen harrasteryhmä? :) ehkä inhotuksesi katoaa jos ajattelet ettet ole vastuussa siitä henkilöstä ja mitä hän tekee, ei ole sinun vastuullasi saada hänelle jatkuvasti mukava olo. Voitko mennä istumaan kauemmaksi hänestä? Ja ilman mitään katsekontaktia.
Jotkut ihmiset ovat vain ärsyttäviä ja inhottavat joka solullaan. Yleensä joutuvat koulukiusatuiksi.
Jos ei tee juttelua kummempaa, niin en nyt ahdisteluksi sanois. Itse varmaan jäisin jonkun tekosyyn varjolla hetkeksi aikaa harrastetilaan ja antaisin muiden lähteä, myös sen ahdistavan tyypin. Esim 'pitää soittaa yksi puhelu/lähettää kiireellinen sähköposti, menkää te vaan heippa' ja vetää oven kiinni. Sit vaikka pelaa matopeliä 15min.
Vierailija kirjoitti:
Pääsetkö pakenemaan niin, ettei toinen huomaa? Jos kävelet eri pysäkille ja taas seuraa, on selvä osoitus, että jotain on pielessä.
Tätä olen yrittänyt useasti, mutta ei onnistu millään. Olen vastuussa hälytysjärjestelmästä yms, eli minun on poistuttava tilasta viimeisenä. Jos taas hituroin ja venytän lähtöä, niin tämä sankari vatuloi siellä aulassa myös, niin kauan että lähden, muka korjaamassa reppua ja mitä lienee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen yrittänyt useasti, mutta ei onnistu millään. Olen vastuussa hälytysjärjestelmästä yms, eli minun on poistuttava tilasta viimeisenä. Jos taas hituroin ja venytän lähtöä, niin tämä sankari vatuloi siellä aulassa myös, niin kauan että lähden, muka korjaamassa reppua ja mitä lienee. Ap
Voi ei! Onpa karmea tilanne. Oot kyllä jo kaiken koittanu. Kyllä minä tuota jo kutsuisin ahdisteluksi vaikkei se sitä varmasti minkään rikoslain mukaan olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Millainen harrasteryhmä? :) ehkä inhotuksesi katoaa jos ajattelet ettet ole vastuussa siitä henkilöstä ja mitä hän tekee, ei ole sinun vastuullasi saada hänelle jatkuvasti mukava olo. Voitko mennä istumaan kauemmaksi hänestä? Ja ilman mitään katsekontaktia.
Olen koittanut tätäkin - lähtenyt painelemaan pysäkille ja kulkuneuvoon häntä huomaamatta. Se auttoi pari kertaa, mutta jos vähänkin huomioin häntä, vaikka vaan vastaamalla hänen esittämään kysymykseen siellä ryhmässä, niin hän saa toivon kipinän ja lähtee taas seuraamaan. Kotimatkallakaan en kehtaa ihan kuuroa teeskennellä silloin, kun hän suoraan minulta jotakin kysyy... Ap
Osta auto, ja jos seuraa vielä, soita poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Osta auto, ja jos seuraa vielä, soita poliisi.
Juoksee auton perässä hämmästyttävää vauhtia kuin Terminator-robotti.
Kuullostaa siltä, että olet kiertelemällä jo kaiken kokeillut. Aika sanoa suoraan tai hommata auto niin ei voi änkeä mukaan.
Kiitos vinkeistä, mutta auton ostaminen tämän takia tuntuu aika yliampuvalta kuluerältä - en tarvitse sitä mihinkään muuhun...
Ylipäätään epäreilua, että minun pitäisi käyttää rahaa tai edes ylimääräistä aikaa hidastelemalla kotiinlähdön kanssa tällaisen takia. Hidasteleminen ei edes auta, jos en puolta tuntia kuppaa, niin hän odottaa minua.
Taitaa se suoraan sanominen olla ainoa vaihtoehto. Olen kuitenkin iloinen, että saan täältä ymmärrystä. Keep it coming. Ap
Onko romaninainen? Olen itsekin törmännyt häneen. Vaihdoin työpaikkaa.
Sano se suoraan. Kysele ensin onko kyseisellä ihmisellä kavereita. Ja kysele siitä edellisestä tekosyy reissusta. Kävikö näin oikeasti.
Sano ihmetteleväsi sitä, miksi ihminen tekee näin. Olet vapaa-ajallasi, vapaa ajalla. Se alkaa kun astut työpaikkasi ovesta ulos.
Ja ihmettele miksi ihminen joka asuu eri suunnalla aina lyöttäytyy seuraasi.
Oletko yksinäinen...
Sanoisin joka kerran että "olet mukava, mutta haluan mennä eri matkaa, koska haluan palautua päivästä (tai illasta) kävellessä". Kulkeeko siellä bussia tai mitään?