Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö teidän taloyhtiössä kaikki tasavertaisesti lumitöitä?

Vierailija
08.12.2022 |

Siis jos on yhteisiä alueita eikä ulkopuolista tekijää? Vai onko sluibailijoita?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin asuntoa ostamassa ja tuli just tuollainen taloyhtiö vastaan, jossa jotain piha-alueita ja lumia hoidellaan itse.

Jos haluan kolailla, muutan omakotitaloon.

Usein pakettiin kuuluu nurmikonleikkuu, lipunnostot ja haravointi syksyllä. Nämä vuoroviikoin. Ei tulisi mieleenkään muuttaa tällaiseen paikkaan.

Minä asun juuri tällaisessa pienessä rivitaloyhtiössä. En koe raskaaksi. Lipun nostan kerran vuodessa, haravointia jokainen tekee syksyn mittaan kun ehtii, ja nurmikonleikkuu tulee kahdesti kesässä. 

Vierailija
22/41 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme tietenkään voi syödä huoltomiesten leipää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltoyhtiö hoitaa. Tänään tosin kuopaisin roskiskatoksen edustalta vähän pois töihin lähtiessä kun siinä oli nilkkaan asti lunta.

Vierailija
24/41 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huoltoyhtiön röi-ukko ajaa traktorilla parkkipaikalla suurpiirteisesti edes-takaisin sellaisen auratun kaistaleen ja se on siinä. Aamulla töihin lähtiessä siis kukin kolaa oman autonsa ympäristön ja väylän siihen edes-takaisin auratulle alueelle, jotta pääsee edes pihasta pois. Ikävä vanhan liiton talonmiehiä, jotka hoitivat näitä hommia.

Vierailija
25/41 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä taloyhtiö auraisi pihan ja parkkipaikan, mutta kun etätyöt on yleistyneet, niin monella on auto siinä paikalla koko päivän ajan, eihän niitä silloin saa aurattua. Eli itse täytyy pitää parkkipaikan ympärys puhtaana. Ehkä ainut huono puoli etätöissä mitä nyt tulee mieleen.

Vierailija
26/41 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tietenkään. Meillä on muutama asunto, jossa asukkaat ovat niin iäkkäitä, että eivät enää jaksa. Hyvin on kuitenkin hoitunut tähän mennessä jo parikymmentä vuotta. Ne, joilla on mahdollisuus, kolaavat aamulla sen verran, että autoilla päästää pihasta. Osa tekee lumitöistä sitten iltaisin sen osuuden, millä ei ole niin kiire. Lumityöt ovat minusta ihan mukavaa kuntoilua, jos ei ole kiire. Ainoa, mikä ärsyttää, on se, kun kaupungin aurat työntävät sellaiset kivikovat korkeat lumivallit jatkuvasti pihasta ulosmenoaukkoihin, että niitä on pakko kolata jatkuvasti ja siinä on hirveä homma. En tosin usko, että mikään huoltoyhtiökään voisi vastata siihen tarpeeseen, että väylät olisi kolattuina jo ennen kahdeksaa aamulla aina kun tarvitaan, ja uudestaan useamman kerran päivän mittaan.

Vierailija
27/41 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoltoyhtiö tekee. Lumilapioon en ole koskenutkaan niinä vuosina kun olen tässä yhtiössä asunut. 

Tätähän ei kysytty. Vaan nimenomaan, jos ei ole muita tekijöitä kuin asukkaat itse.

Se on kuules sellainen juttu, että taloyhtiön osakasta ei voi velvoittaa talkootyöhön.

Jos yhtiön hallitus tai yhtiökokous päättää köyhyys- tai nuukuussyistä tehdä lumityöt talkoina, tämä päätös ei sido muita kuin paikalla olleita asian puolesta äänestäneitä, ei muita. 

Talkootyön tekijöille ei voida yhtiön rahoista maksaa korvausta eikä talkootyöstä "sluibanneita" voida velvoittaa maksamaan korvausta. 

Eli lyhyesti: lumitöitä tekevät ne, jotka kokevat tähän halukkuutta.

Vierailija
28/41 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pieni, 4 asunnon taloyhtiö. On jaettu lumityöt ävuorot, aina viikko kerrallaan. Jos tulee paljon lunta, muut auttavat. Jos joku on matkoilla omalla viikollaan, vaihdetaan vuoroja. Tämä on toiminut tosi hyvin koko sen 15v mitä olen tässä asunut, vaikka naapurit ovat ehtineet muissa asunnoissa vaihtua jo useampaan kertaan. Mutta on tietysti todella paljon kiinni siitä, sattuuko olemaan hyvät naapurit.

Vierailija
29/41 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tekee kiinteistöhuolto tasaisesti käy hoitamassa hommat 🙂

Vierailija
30/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun krstalolähiössä just siksi koska en osaa käyttää lumilapiota enkä kolaakaan! Rahat voisi käyttää muuhunkin...

Vierailija
31/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee. Taloyhtiö ei suostunut palkkaamaan huoltoyhtiötä niin siinähän sitten vapaaehtoiset rehkivät.

Meillä sama. Taloyhtiön marttyyrieläkeläiset vittuilevat kun me ei viime talvena tehty lumitöitä niin paljoa, koska oli vastasyntynyt vauva joka valvotti yöt.

Mies tuli työpäivän jälkeen hoitamaan vauvaa että saan levätä, ei todellakaan jäänyt kolailemaan.

Sanottiin suoraan että otetaan huoltoyhtiö, asutaan osakkeessa just siks ettei kiinnosta talkoot. Mummelit taas eivät halua vaan itse tehdään koska säästetään.

No tehkää, mutta talkoisiin ei voi pakottaa. 

Eikä tunneta yhtään huonoa omaatuntoa, siinähän kolaavat.

Sitten jättivät tahallaan penkat meidän oven eteen.

No, kuljetaan vaunuilla takapihalta, joten eipä haittaa kun kävellään vaan läpi penkasta ja kolataan kun keretään.

Me maksettas mieluusti firmalle tuosta työstä, olis edes säännöllisesti tehty lumityöt ilman kiusallaan jätettyjä valleja oven eteen.

Tänä talvena jo vois tehdä lumihommia, mut päätettiin et periaatteesta ei tehdä vittumaisen viime talven jälkeen.

Vierailija
32/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla saa vaikka mitä. 

Itse neuvottelen viikoittain eri kiinteistöjen huoltopalveluista ja sopimuksia on kaikenlaisia. Voi olla että lähtökynnys on 5 cm lunta ja aurattava aamulla klo 6 mennessä. Voi olla että lähtökynnys on 10 cm lunta ja aurattava klo 16 mennessä. Voi olla että viikonloppuisin ei aurata ollenkaan tai vain konetyöt tilataan. Toisissa taas tilataan myös ovien edustat, rappuset ja pienet polut ns. miestyötuntihintaan. 

Itse en koskaan muuttaisi taloyhtiöön, jossa pitäisi itse tehdä huoltofirman töitä. Se rajaisi matkustusta, lomalla ja työasioissa, kun aina tietyn väliajoin pitäisi olla hoitamassa oma huoltoviikkonsa ja sairastamisestakin pitäisi aina ilmoittaa taloyhtiölle että saisi ns. vapautuksen sen viikon töistä. Ei kiitos. 

Vierailija
33/41 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee. Taloyhtiö ei suostunut palkkaamaan huoltoyhtiötä niin siinähän sitten vapaaehtoiset rehkivät.

Meillä sama. Taloyhtiön marttyyrieläkeläiset vittuilevat kun me ei viime talvena tehty lumitöitä niin paljoa, koska oli vastasyntynyt vauva joka valvotti yöt.

Mies tuli työpäivän jälkeen hoitamaan vauvaa että saan levätä, ei todellakaan jäänyt kolailemaan.

Sanottiin suoraan että otetaan huoltoyhtiö, asutaan osakkeessa just siks ettei kiinnosta talkoot. Mummelit taas eivät halua vaan itse tehdään koska säästetään.

No tehkää, mutta talkoisiin ei voi pakottaa. 

Eikä tunneta yhtään huonoa omaatuntoa, siinähän kolaavat.

Sitten jättivät tahallaan penkat meidän oven eteen.

No, kuljetaan vaunuilla takapihalta, joten eipä haittaa kun kävellään vaan läpi penkasta ja kolataan kun keretään.

Me

Eli te ette pidä omia nurkkia siistinä? Enemmän se teille itselle tekee kiusaa kuin niille naapureille, jos te elelette lumikasojen keskellä. Ei ole naapureiden asia teidän porraspieliä pitää puhtaana, vaan kyllä se kuuluu asukkaille itselleen.

Vierailija
34/41 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha hah

Tulee mieleen tv sarja Seitsemän oikein. ( Rivitalo)

Puheenjohtaja ( Vesa Vierikko) oli sitä mieltä, että hän määrää kaikesta koska onhan hän johtaja kaikkien asukkaiden puheenjohtajuuden lisäisi. Hahaha

Vierailija
35/41 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee, koska se on huoltoyhtiön vastuulla. Asukas ei saa tarttua lumikolaan tai lumilapioon yleisiä kulkuväyliä lumesta putsatakseen. 

Kukas teillä sitten vastaa vahingoista, jos joku vaikka liukastuu huonosti hoidetulla kulkuväylällä... Hiekoitatte siis myös itse... No, ymmärrän kyllä, että näitä tällaisia sopimuksia on olemassa, että asukkaat keskenänsä hoitavat yleiset alueet.

Vierailija
36/41 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ostaisi rivaripätkää missä tehdään työt talkootöinä. Aivan perseestä oleva järjestely.

Jos on varaa asua rivarissa, on varaa myös maksaa lumitöistä. Jos siihen ei ole varaa niin elää yli varojensa. End of story.

Vierailija
37/41 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, huoltokulut on jyvitetty yhtiövastikkeeseen. Täysin tasavertaista. Ja kas kummaa, lumityöt tekeytyvät kuin itsestään!

Vierailija
38/41 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoltoyhtiö tekee. Lumilapioon en ole koskenutkaan niinä vuosina kun olen tässä yhtiössä asunut. 

Tätähän ei kysytty. Vaan nimenomaan, jos ei ole muita tekijöitä kuin asukkaat itse.

Keskustelupalstalla saa keskustella asian vierestäkin vaikka aloituksen tekijä yrittäisikin ohjailla muita käskyillään.

Vierailija
39/41 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalossa asuu monenlaista persoonaa. Jotkut luulevat olevansa enemmän kuin muut.

Raskasta

Vierailija
40/41 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traktori käy ja jokainen on vastuussa omasta pätkästää omalta oveltaan traktorin putsaamalle väylälle. Eli noin 3-4 metriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi