Kuudesluokkalaisista lapsista enää puolet on uimataitoisia
Lasten mukaan epävarmuus omasta kehosta syö intoa uimatunneille osallistumisesta!
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on nykyään niin hysteerisiä että lapset ei opi mitään.
Esimerkiksi uimaan.
terv. 5-vuotiaana uimaan oppinut
Minä taas olen niin hysteerinen että lasten on todellakin opittava uimaan.
Meidän lasten koulussa uidaan viikon verran joka vuosi, 6. luokkalaisen pitää pystyä uimaan 200 metriä. Eikö muualla vaadita tällaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen mielestä tärkeintä oli lisätä pakkoruotsin tunteja peruskouluun. Hukkukoot, kunhan osaavat ruotsia.
Pakkoruotsia typerämpää taitaa olla vain pakkouiminen.
Kumpikin taito voi Suomessa pelastaa oman hengen.
Kuumista maista tulijat eivät osa uida eivätkä pidä tätä taitoa tärkeänä myöskään lapsilleen.
Heidän tyttärensä eivät voi riisua muiden edessä jos koulussa viedään uimakouluun.
Niin kuin kaikess muussakin joka meni huonoksi, niin tässäkin syy löytyy tuolta.
No, hirveästipä on näkynyt olympialaisissa neekeriuimareita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmat tekevät lastensa kanssa vapaa-ajalla? Ilmeisesti perheiden yhdessäolo on nykyään sitä, että jokainen tekee jotain omalla puhelimellaan. Edes perustaitoja ei opita kotona.
Puhelimen käyttö on perustaito, uiminen ei.
Omien lapsieni kohdalla olen kyllä katsonut uimataidon olevan myös perustaito.
Mutta taidan olla hieman outo, sillä olen perustaitoina lapsilleni opettanut jo pienestä pitäen myös soutamisen, tulen käsittelyn, polkupyörällä ajon, luistelun, hiihtämisen, laskettelun, jne., jne.
Oma lapsi ei osaa kunnolla uida. On 11v. Motorisesti on tullut aina ikäisiään paljon jäljessä ja tämä on vaikuttanut itsetuntoon esim. uimisessa ja muissa harrastuksissa. Ei saa lasta uimakouluun, koska on kiusattu aiemmin kaikissa harrastuksissa joita on kokeillut motoriikan puutteen vuoksi. Itse en voi lasta opettaa uimaan, sillä en itsekään osaa uida.
Pakkouiminen on käsittämätön lisä opetussuunnitelmassa. Monelle on vaikeaa teini-iässä olla alasti suihkutiloissa ikäistensä kanssa. Uimisen voisi korvata esimerkiksi itsepuolustuskurssilla, joka olisi nykymaailmassa tarpeellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmat tekevät lastensa kanssa vapaa-ajalla? Ilmeisesti perheiden yhdessäolo on nykyään sitä, että jokainen tekee jotain omalla puhelimellaan. Edes perustaitoja ei opita kotona.
Omien lapsieni kohdalla olen kyllä katsonut uimataidon olevan myös perustaito.
Mutta taidan olla hieman outo, sillä olen perustaitoina lapsilleni opettanut jo pienestä pitäen myös soutamisen, tulen käsittelyn, polkupyörällä ajon, luistelun, hiihtämisen, laskettelun, jne., jne.
Sama täällä. Kyllä vanhemmilla pitää olla enemmän vastuuta. Ei kaikkea voi odottaa opetettavan aina jossakin muualla.
Mitä tulee mieleen, jos lapsi ei 11v osaa lukea, uida, käyttäytyä kauniisti, puhua normaalilla volyymillä ja ottaa vastuuta teoistaan?
Niin, ennen tällaiset lapset olivat harvinaisia ja heille oli omat koulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi ei osaa kunnolla uida. On 11v. Motorisesti on tullut aina ikäisiään paljon jäljessä ja tämä on vaikuttanut itsetuntoon esim. uimisessa ja muissa harrastuksissa. Ei saa lasta uimakouluun, koska on kiusattu aiemmin kaikissa harrastuksissa joita on kokeillut motoriikan puutteen vuoksi. Itse en voi lasta opettaa uimaan, sillä en itsekään osaa uida.
Pakkouiminen on käsittämätön lisä opetussuunnitelmassa. Monelle on vaikeaa teini-iässä olla alasti suihkutiloissa ikäistensä kanssa. Uimisen voisi korvata esimerkiksi itsepuolustuskurssilla, joka olisi nykymaailmassa tarpeellisempi.
No voi hyvä jysäys. Aloitatte lapsen kanssa avovedessä uinnin heti keväällä. Vaikka märkäpuvun kanssa. Alkuun totuttelette veteen. Ihan rannassa leikkien, kahlaten ja nauttien. Jatkatte siitä pidemmälle pikkuhiljaa vaikka pelastusliivien voimalla, jos muuten pelottaa. Syksyllä perheessä on kaksi uimataitoista lisää. Ei siihen uimakouluja tarvita, vaan aivot ja yritystä.
Avovedessä touko-elokuu menee vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Uimataidon vaatimukset saattaa olla myös aika kovat, esim. pitää pystyä sukeltamaan 20 metriä ja uimaan yhtäjaksoisesti kääntymättä selälleen vähintään puoli kilometriä. Monelle lapselle ovat hankalia, kaikki ei osaa esim. sukeltaa pitämättä nenästä kiinni (en itsekään mielelläni sukella niin, koska aina menee vettä lopulta nenään).
Mistäköhän nää vaatimukset on revitty?
Tässä uimataidon määritelmä: "Pohjoismaisen uimataidon määritelmän mukaan uimataitoinen on henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään pinnalle ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään." Lähde: Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry
Ja tässä linkki tutkimukseen: https://www.suh.fi/toiminta/uimaopetus/uimataitotutkimus
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että lapsesi on joutunut käymään koulua pöljäkkeiden kanssa, se on yleinen vaiva tässä maassa. Silti on myös tärkeää (ainakin tavalliselle ihmiselle) opetella olemaan alasti siellä suihkutiloissa ja muutenkin pääsemään hiljalleen yli omista lapsellisista ujosteluista. Kaikki me ollaan käyty ne samat vaiheet läpi, ja suurin osa aikuisista kykenee halutessaan käymään esim. saunassa alasti vaikkapa kylpylässä tai uimahallissa. Alastomuuden kestäminen on varmaan yhtä tärkeä taito kuin uiminenkin. Siinä oppii mm. ymmärtämään, että ihmisiä on kaikennäköisiä, eikä median filtterikuvat ole totta.
Omalla asuinpaikkakunnallani ei ollut uimahallia, joten koulussa ei opetettu uimaan. Kuitenkin osasin uida lapsesta asti, asiasta huolehti sukulaiseni. Olen itse opettanut myös sukulaislapseni uimaan.
Suomi on täynnä tosiaan järviä ja sinne uimahalliinkin voi mennä omalla ajalla ilman sitä koululuokkaa, jos se ahdistaa.
Asun nyt paikkakunnalla, jossa on uimahalli ja uimahallissa käy kiitettävän paljon koululaisia harjoittelemassa perus uintitaitojen lisäksi myös mm. pelastamista ja muita vesitaitoja.
Uintitaito todellakin on perustaito ja merkittävässä roolissa hukkumiskuolemien ehkäisyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimataidon vaatimukset saattaa olla myös aika kovat, esim. pitää pystyä sukeltamaan 20 metriä ja uimaan yhtäjaksoisesti kääntymättä selälleen vähintään puoli kilometriä. Monelle lapselle ovat hankalia, kaikki ei osaa esim. sukeltaa pitämättä nenästä kiinni (en itsekään mielelläni sukella niin, koska aina menee vettä lopulta nenään).
Mistäköhän nää vaatimukset on revitty?
Tässä uimataidon määritelmä: "Pohjoismaisen uimataidon määritelmän mukaan uimataitoinen on henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään pinnalle ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään." Lähde: Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ryJa tässä linkki tutkimukseen: https://www.suh.fi/toiminta/uimaopetus/uimataitotutkimus
Helppohan tuo on testata! Pitääkö tästäkin tehdä joku itsearviotutkimus, joka on siis täysin turha ja epäluotettava.
Yle uutisoi radiossa tästä. Kuulemma poikien uimataito on parempi kuin tyttöjen tai muunsukupuolisten. Ei ju ma lau ta saa ta na per ke le.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on nykyään niin hysteerisiä että lapset ei opi mitään.
Esimerkiksi uimaan.
terv. 5-vuotiaana uimaan oppinutMinä taas olen niin hysteerinen että lasten on todellakin opittava uimaan.
Meidän lasten koulussa uidaan viikon verran joka vuosi, 6. luokkalaisen pitää pystyä uimaan 200 metriä. Eikö muualla vaadita tällaista?
Täällä uintia kaksi viikkoa. Eli yhteensä 4 oppituntia. Niihin sitten mahdutetaan ne kahdet riisumiset/suihkut/saunat/pukemiset.
Kyllä päävastuu uimataidossa on vanhemmilla. Sen kun vaan vanhemmat ymmärtäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Yle uutisoi radiossa tästä. Kuulemma poikien uimataito on parempi kuin tyttöjen tai muunsukupuolisten. Ei ju ma lau ta saa ta na per ke le.
Omat lapset on kyllä kuudesluokkalaisina osanneet uida oikein hyvin ja sukeltaa myös melko syvälle ja kauas. Ikinä missään uimakoulussa käyneet. Miten esim. armeijasta selviää osaamatta uida?
Vanhempien tehtäviin kuuluu huolehtia lapselle uimataito. Kuten myös pyöräily. Käytöstavat. Perusasiat elämisestä yleensä. Ei riitä pelkkä siirtäminen , synnyttäminen ja nättiin vaatteisiin pukeminen. Ottakaa vastuu lapsistanne.
Vierailija kirjoitti:
Asian selittää se, että jos uimataitoa tarvitsee, kännyllä googlaa, miten se homma tapahtuu, ja sitten vaan seuraa ohjeita. Niinhän kaikki asiat nykyään hoidetaan. Mitään ei tarvi osata, eikä osatakaan, paitsi kysyä googlelta, mitä tai miten tehdään. Tyyli on, että kaikken saa selville, kun tietoa tarvii. Eli kirjoita vain: "asuntoni syttyi palamaan. Mitä minun pitää tehdä?" Ja sitten vaan noudatetaan ohjeita ja sillä selvä. No big deal.
Kysyin googlelta kuinka oppia kroolaamaan - olen sen verran vanha ihminen ettei sitä ainakaan meidän koulussamme katsottu tarpeelliseksi opettaa tytöille. Ja kas kummaa, videoiden, diagrammien ja kuvausten avulla oppiminen onnistui vallan hyvin.
Olen katsonut myös perhostelun opetusvideoita, mutta siinä on sen verran monimutkaisempi rytmitys että sen kanssa menee vielä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti koskaan käy lapsesi kanssa lähelläkään vettä? Kyllä mä näkisin, että ne jotka viettää lähelläkään vettä aikaansa osaavat uida. Uimataidolla voit jokseenkin pelastua mahdolliselta hukkumiselta tai onnettomuustilanteessa vesi ei ole niin pelottava asia. Tiedät, että pystyt ehkä selviytymään.
Mitä ihmettä? Itse olen kutosluokalla ja ainakin jokainen poika osaa uida, tytöistä en tiedä.