Ihmettelyä ja pohtimista...
Miksi ihmeessä ulkomaalaiset ja heidän suomalaiset puolisonsa herättävät niin paljon keskustelua ja ihmettelyä Suomessa?! Kuten esim. hauki73 on tuossa paljon mielipiteitään esittänyt varmasti vain kiusatakseen, ikävä kyllä hänen kanssa samoin ajattelevia löytyy Suomesta ja paljon... Totta kai monissa " mokupiireissä" esiintyy ties minkälaisia suhdekiemuroita ja monille käsittämättömiä juttuja, mutta ei sellaisen takia voi kaikkia taas yleistää samaan muottiin...
Itse jaksan tätä ihmetellä, koska en osaa vieläkään ajatella ; ) ensimmäiseksi jostakin ihmisestä " se turkkilainen.... tai se somalialainen...." En ymmärrä kysymyksiä " minkälaisia gambialaiset ovat..." jne. Suomessa puhuttaessa ulkomaalaisista, puheessa on aina negatiivinen ja alentava sävy?! Hämmentävintä minulle on monesti se, miten vähän asioista oikeasti tiedetään! Yleistämistä ja yksinkertaisuutta kerrakseen... Minua nykyisin lähinnä vain kyllästyttää monien ihmisten " olettamukset" jopa minustakin tuntematta minua... Sitten kun kuullaan faktoja, että olen muutakin kuin se ja se, niin sitten ihmetellään ja ylistetään... Blaah! Ihan tavallinen naisihminen olen kuin naapurin maija matin kanssa tai fatima ahmedin kanssa!;)
Myös minä, kuten muutkin ovat tänne kirjoitelleet, eniten mietityttää lastemme tulevaisuus... Olen nähnyt ja seurannut, miten tämä " monikulttuurinen elämä" on Suomessa kehittynyt ja muuttunut viimeisen ....15v. aikana ja toivon vain, että lapsemme saavat ihmisten silmät auki muuttuvalle maailmalle, mahdollisesti paremmalle sellaiselle jos ihmiset osaisivat välittää ja kunnioittaa toisiaan väristä tms. välittämättä. On surullista katsoa, miten nykypäivänä pienimmistäkin asioista tehdään kauhea haloo, jotta saataisiin jonkinlainen konflikti aikaiseksi " erilaisuuden takia" .
Ja miksi sitä luullaan kliseeksi kun joku sanoo, ettei usko kulttuurieroihin (suhteissa) vaan uskoo ennemminkin eroavaisuuksiin persoonallisuudessa?! Jos jostain kulttuurieroista pitäisi puhua, niin se kyllä on suurin syy, miksi en ole suomalaista puolisoa löytänyt... ; ) En ole koskaan tavannut suomalaista miestä, jonka kanssa ajatusmaailmani klikkaisi kohdalleen.. ja onko se nyt niin kauheaa! ; )
Olen käynyt läpi helvetin, mutta se johtui vain yhdestä ihmisestä, en usko, että toista samanlaista elämääni mahtuu, enkä tämän takia kiroa kaikkia ******. : ) Rakkaus parantaa, vaikka moni luulisi sitäkin tyhmäksi kliseeksi, mutta minä ainakin olen onnellinen pitkän painajaisen jälkeen ja innolla, mutta järjen kera odotan tulevaisuutta. Jokainen tietää itse parhaiten, mitä haluaa ja miksi, eikä niitä valintojaan tarvitse selitellä tai puolustella niin kauan kun ei ketään satuta tai loukkaa.
Kunhan vain ajattelin ääneen... ; )
-Awa- : )
Kommentit (12)
en voi muuta kuin ihmetellä kuinka [b]t-y-h-m-ä[/b] tuollainen ihminen on. En edes osannut suuttua kun eräs rouvasihminen henki viinalta haisten, viiksikarvat väpättäen tuli ihmettelemään kuinka olen hyljännyt tämän meidän oman ihanan kristinuskon. Heitteli perään sitten vielä jotain hepreankielistä tervehdystä ja ihmetteli kun en osannut vastata. Niinpä, musliminahan minä osaan ja tiedän... tai ainakin pitäisi.
Jomar:
Se on kyllä ihmeellistä, että toiset todellakin katsovat oikeudekseen henkilökohtaisesti arvostella toisen perhe-elämää vain toisen osapuolen kansalaisuuden vuoksi, tietämättä heistä yhtään mitään. Ja suurella auktoriteetilla kertoa meille minkälaisia miehemme ja elämämme on! Ja todellakin, että meissä suomalaisissa naisissa, jotka olemme ulkomaalaisen kanssa naimisissa on oltava jotain vikaa.
Kovasti ihmettelen minäkin, mikä saa jotkut vaivaamaan päätään toisten asioilla ja kehittelemään jotain yleispäteviä teorioita suomalaisnaisten ulkomaalaisista puolisoista ja moku-suhteista. On tosin sellaisiakin ihmisiä, jotka ennakkoluuloistaan huolimatta oikeasti haluavat tietää ja ymmärtää ja ovat valmiita kuuntelemaan.
Onko joillekin oikeesti niin ihmeellistä, vielä tänä päivänä, tässä maanosassa, että joku toinen voi elää ulkomaalaisen kanssa?
Monista jutuista paistaa läpi sellainen holhoava asenne: tyttöparat ei tajua, mitä on tullut tehdyksi. Kyllä risoo tällaista suomalaista itsellistä naista!
Monesti kiitän sitä, että vanhempani ja sisarukseni ovat ottaneet mieheni niin hyvin vastaan. Ja että miehen perheelle mä olen ihan ihminen, vähän erilainen, mutta silti OK tyyppi. Sillä jaksaa jo pitkälle.
Ninni-03:
Monesti kiitän sitä, että vanhempani ja sisarukseni ovat ottaneet mieheni niin hyvin vastaan. Ja että miehen perheelle mä olen ihan ihminen, vähän erilainen, mutta silti OK tyyppi. Sillä jaksaa jo pitkälle.
Meilläkin mun vanhemmat, veljet ja sukulaiset ovat ottaneet miehen tosi hyvin vastaan, vaikka osa aika juroja suomalaisia onkin. Eli eipä voi mua pelkästään tästä " sinisilmäisyydestäni" syyttää, geeneissä on selkeästi jotain " vikaa" .
Toki on näitä nimenomaan tumman miehen perään olevia tyyppejä, jotka ehkä antavan anteeksi ja oikeasti katsovat vähän ruusunpunaisten lasien läpi pettävää miestään, mutta se on heidän valintansa. Samoin kun joku suomalainen kestää väkivaltaista tai juopottelevaa miestä tms. Minun valintani se ei missään tapauksessa olisi ja jonkun puolesta pitää olla huolissaan, niin kyllä se sitten on mieheni, en minä. Josta sitten saakin muuten vedettyä sen aasinsillan, että " ai eikö kukaan suomalainen mies sua kestänyt/halunnut, ja piti sitten ottaa ulkomaalainen" ... Jep, näinhän se menee! :)
Juu toinen itsellinen nainen täällä hei!
Minuakin kiinnostaisi kuulla tästä " oudosta perustasta" ja Hauen terveen parisuhteen määritelmät?! ;)
Ninni-03:
Onko joillekin oikeesti niin ihmeellistä, vielä tänä päivänä, tässä maanosassa, että joku toinen voi elää ulkomaalaisen kanssa?
Ilmeisesti tämän palstan kirjoittajille tämä asia todellakin on outo ja ihmeellinen. Kummallista, koska tehän olette sentään parisuhteessa eri kulttuuriin kuuluvan miehen kanssa.
Monista jutuista paistaa läpi sellainen holhoava asenne: tyttöparat ei tajua, mitä on tullut tehdyksi. Kyllä risoo tällaista suomalaista itsellistä naista!
Jos kaltaisenne suomalaiset " itselliset naiset" joutuisivat luopumaan sosiaaliturvan rahansiirroista itsellenne ja varsinkin miehellenne, elämänne muodostuisi mahdottomaksi alta aikayksikön. Se siitä " itsellisyydestä."
Ehe-ehe, hyvä yritys. Sama meno jatkuu. Myönnän, että tämän hyvinvointivaltion kasvattina mä olen varmaan vasta nyt alkamassa tuottaa tälle yhteiskunnalle vastinetta saamalleni ilmaiselle terveydenhuollolle ja koulutukselle. Mieheni sen sijaan on saanut tietyt perusasiat jo kotimaassaan, ja esim. hänen terveydenhoitonsa ja jatkokoulutuksensa Suomessa ovat jo kuittautuneet sillä verojen määrällä, jonka hän on täällä työskennellessään maksanut. Ähäskutti!
Ei tämäkään varmaan ole Hauelle uutta tietoa, kunhan täytyy päästä taas jostain rutisemaan.
Hauki73:
Jos kaltaisenne suomalaiset " itselliset naiset" joutuisivat luopumaan sosiaaliturvan rahansiirroista itsellenne ja varsinkin miehellenne, elämänne muodostuisi mahdottomaksi alta aikayksikön. Se siitä " itsellisyydestä."
Ninni-03:
Mieheni sen sijaan on saanut tietyt perusasiat jo kotimaassaan, ja esim. hänen terveydenhoitonsa ja jatkokoulutuksensa Suomessa ovat jo kuittautuneet sillä verojen määrällä, jonka hän on täällä työskennellessään maksanut. Ähäskutti!
Höpö höpö. Perehdy tarkemmin tulonsiirtoihin ja niiden eri muotoihin Suomessa ja tule vasta sitten höpäjämään. Ensiksi voisit vaikka laskella, paljon se miehesi on " veroja maksanut" ja sitten terveysvakuutuksen ja koulutuksen hintaa maissa, joissa yhteiskunta ei niitä maksa. Puhutaan sitten uudelleen.
Katopa siinä sitä jujua onkin, että Suomi on saanut miehestäni hyvän työntekijän ja veronmaksajan, vaikka suomalaisen yhteiskunnan ei ole tarvinnut huolehtia hänen peruskoulutuksestaan, lapsilisistä, rokotuksista, hammaslääkäristä, terveydenhoidosta yms. Eli varmasti mies on Suomelle kannattavampi tapaus kuin minä, maksaa vielä enemmän niitä verojakin.
Menikö liian vaikeaksi?
Hauki73:
Ninni-03:
Mieheni sen sijaan on saanut tietyt perusasiat jo kotimaassaan, ja esim. hänen terveydenhoitonsa ja jatkokoulutuksensa Suomessa ovat jo kuittautuneet sillä verojen määrällä, jonka hän on täällä työskennellessään maksanut. Ähäskutti!Höpö höpö. Perehdy tarkemmin tulonsiirtoihin ja niiden eri muotoihin Suomessa ja tule vasta sitten höpäjämään. Ensiksi voisit vaikka laskella, paljon se miehesi on " veroja maksanut" ja sitten terveysvakuutuksen ja koulutuksen hintaa maissa, joissa yhteiskunta ei niitä maksa. Puhutaan sitten uudelleen.
Kävin taas tänään niin mielenkiintoisen pyykkitupakeskustelun naapurinrouvan kanssa. Ensin, " Voi, taas olet lapsesi kanssa kotona kahdestaan" (toinen kerta kun näkee minut pyykkituvalla vauva mukana kun mies sattui olemaan pois) " No koskas te sinne Marokkoon olette menossa. Et kai nyt ihan tosissasi ole sinne lähdössä?" " Vievät vielä lapsen sinulta kun menet" minä siinä puolustelen tietenkin että enpä oikein usko, mutta nainen jatkaa " Mitenkäs, ei se sinun mies varmaan tänne Suomeen ole jäämässä kun ei osaa kieltäkään?" " Tänään juuri luin lehdestä kaapatuista kaksoistytöistä, olivat muistaakseni Marokkolaisia..." (tarkoitti niiden Malawilaisten kaksoistyttöjen adoptiotapausta)
Väsyttävää kun joillekkin saa aina olla puolustelemassa perhettään ja selvästi tämäkin nainen on ihan vapaa-aikanaan meidän avioliittoa mielessään miettinyt, että taitaa nyt olla jotain pahasti vialla kun on arabi ja suomalainen lyöneet hynttyyt yhteen. Väsyttävää..
Itselläni myös ulkomaalainen mies, tosin keskieuroopasta kotoisin. En usko että ihmiset kovasti provosoituvat siitä ulkomaalaisuudesta, esim. minulle ei kukaan ole tullut pahaa sanaa sanomaan. Päinvastoin ovat vähän kateellisia kun olen niin hyvän " saaliin " napannut. Kuitenkin näissä ihmisissä on myös niitä jptka eivät tiettyjä ulkomaalaisia hyväksy ja heillä on myös hyvä syy siihen.
Muutamia vuosia sitten itse asuin itähelsingissä ja pyörin muutamissa ympyröissä joissa mukana ulkomaalaisia. Paras tyttöystäväni oli silloin myös ulkomaalainen ja hänen kauttaan pääsin tutustumaan maailmaan johon muuten en esim. " miehen suomalaisena tyttöystävänä" olisi millään päässyt, myös se tosiasia että minulla oli pieniä lapsia ja suomalainen mies (tosin erosin myöhemmin)avitti tiettyjen verhojen aukeamista.
Täytyy sanoa että minusta, suvaitsevasta ja ennakkoluulottomassta naisesta kehkeytyi aikaa myöten aikamoinen " rasisti" Niin paljon näin ja kuulin sellaista mikä ei suomalaiseten korville yleensä kantaudu.
No ne ajat on takana ja olen saanut uskoani takaisin mitä ulkkiksiin tulee. Omani on työtätekevä perhekeskeinen ihanuus. Älykäs ja charmantti:) Meidän juttu alkoi todella vahingossa ja kaikkien taiteen sääntöjen vastaisesti. Mutta silti joskus mieleeni tulee kaikenlaisia juttuja mihin aiemmin törmäsin ja tiedän että joidenkin ihmisten ulkomaalaisvihaan on todellisia syitä. Uskon kuitenkin ihmisiin ja jokaista mätää omenaa kohtaan on toivottavasti kaksi kypsää ja makeaa!
Hauki73:
Ninni-03:Onko joillekin oikeesti niin ihmeellistä, vielä tänä päivänä, tässä maanosassa, että joku toinen voi elää ulkomaalaisen kanssa?
Ilmeisesti tämän palstan kirjoittajille tämä asia todellakin on outo ja ihmeellinen. Kummallista, koska tehän olette sentään parisuhteessa eri kulttuuriin kuuluvan miehen kanssa.
Ihan oikeasti Hauki-hyvä. Mieti mitä sinä kirjoitat!
Eikö jokaisessa parisuhteessa ole jotain ihmeellistä ja sitä haluaa puhua samanlaisessa tilanteessa olevien kanssa. Jos perheessä on pieniä lapsia, niin silloin puhutaan pienten lasten vanhempien kanssa ihmeellisistä ja ihanista lapsista. Tällä palstalla keskitytään siihen että perheessä on ulkomaalainen puoliso, oli se sitten ihana tai kamala.
Kuinka monta suomalaista ihmistä täällä suomen maassa on jotka nauttivat tästä " sosiaaliturvan rahansiirrosta" ?? Mitä jos sosiaaliturva loppuisi sinulta tai muuttaisit ihan vain maailmaasi avartaaksesi johonkin Afrikan maahan ja kokeilisit kuinka itsenäinen olet. Voin vain todeta että olet suppeakatseinen.
Käytkö proavamassa sateenkaari perheiden palstalla tai kiusaatko mahdollisesti isien palstalla myös?? Mikä sinun ongelmasi oikeasti on?
Vaikka kirjoitukseni saattavat toisenlaisilta vaikuttaa, niin aika rauhassa jaksan nämä hauki-heipsis-totuudentorvi-provoliisa-jutut ottaa. Tämä palstaformaatti kun sallii sen, että kaikki nuokin nimimerkit voivat olla se yksi ja sama henkilö. Näin mä ajattelen, jos joku juttu jää vaivaamaan.
Roope-Ankka taas on esim ihan eri kaliiberia. Toki mielipiteensä usein eroavat omistani, mutta väittely, todisteiden esittäminen jne on antoisaa. Tyhjänpäiväinen vänkääminen ei.
Se on kyllä ihmeellistä, että toiset todellakin katsovat oikeudekseen henkilökohtaisesti arvostella toisen perhe-elämää vain toisen osapuolen kansalaisuuden vuoksi, tietämättä heistä yhtään mitään. Ja suurella auktoriteetilla kertoa meille minkälaisia miehemme ja elämämme on! Ja todellakin, että meissä suomalaisissa naisissa, jotka olemme ulkomaalaisen kanssa naimisissa on oltava jotain vikaa. Ja että vain ulkomaalainen kelpaisi. Siitähän voisi vetää samanmoisen johtopäätöksen, että kaikki suomalaiset pariskunnat ovat rasisteja, kun on vain omanmaalainen kelvannut. Näin asia ei onneksi ole. Minäkin voisin ihan hyvin olla naimisissa suomalaisen miehen kanssa, mutta kun nyt vaan sattui kohdalle tuo.
Niin, mä kyllä ymmärrän kysymykset, millainen on gambialainen! :) Tai siis toki varmasti kysyjä tietää, että vastaus on yhtä stereotypinen kuin että suomalaiset ovat ujoja tuppisuita (mikä ei ainakaan tähän hölöturpaan reviirinpuolustajaan päde sitten yhtään)... Mutta siis voihan oikeasti sanoa, että suomalaiset yleensä ovat rehtejä ja tekevät työnsä kunnolla. Jostakin lonelyplanetistakin voi löytää jotain peruskulttuurijuttuja, mutta parhaan oivallukset kyllä tulevat ihmisiltä, jotka tuntevan maata ja sen kulttuuria ja ihmisiä henkilökohtaisesti. Mä olen esim ymmärtänyt, että vaikka Gambia on muslimimaa, niin ei olisi kaikista tiukin sellainen, koska saa elantonsa turismista ja omaa paljon länsimaalaisia vaikutteita. Mutta en mä tiedä, kun en tunne ketään gambialaista. Gambialaista kulttuuria, tapoja tässä esim. haetaan. Samoin voisin kertoa, että Keniassa Nairobissa uskonto ei näyttele kovin suurta roolia, mutta rannikolla Mombasan seuduilla ja esim koillis-Tansaniassa on ihan eri juttu. Tämän tyyppisiä juttuja.