Te, jotka ette syö/tee ollenkaan jouluruokia, mitä teillä syödään jouluna?
Meillä on nyt useampana vuonna tehty iso salaatti, naudanpaistia uunissa ja sitten jotain perunoihin pohjautuvaa lisäkettä. Tummaa leipää ja levitteitä sekä juustoja, jälkiruuaksi suklaakakkua.
Kommentit (22)
Kyllä suomalaisessa perheessä syödään jouluna jouluruokaa, kerran vuodessa kun sitä oikein odottaa. Noita naudanpaisteja saa läpivuoden syödä muutenkin.
Minä en siis itse vaan kerta kaikkiaan pidä mistään jouluruuista, en ole koskaan pitänyt. En viitsi väkisin pistää pöytään porkkanalaatikkoa kylmenemään kun meistä kumpikaan ei sitä syö. AP
Mielestäni ap syö jouluruokaa, puuttuu vaan kyljestä laatikot. Itse en tykkää niistä, enkä paisteista, joten syön pitsaa kun kerrankin saa herkutella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaisessa perheessä syödään jouluna jouluruokaa, kerran vuodessa kun sitä oikein odottaa. Noita naudanpaisteja saa läpivuoden syödä muutenkin.
Eikö sitten olla suomalaisia, jos jouluruokia pitää suurimmalta osin omituisina mössöinä?
Jouluaattona naudan sisäfilepihvit ja valkosipuliperunat, paistetut kirsikkatomaatit, vihersalaatti
Joulupäivänä tuorepastaa sitruunaoliiviöljykastikkeen kanssa, paistettua kampasimpukkaa, jättikatkarapua ja turskaa, salaattia, jossa vihreää, päärynää, aurajuustomurua ja pähkinää.
Tapaninpäivänä nyhtökalkkunaa, couscousia, jossa mm. rusinaa, vihreitä herneitä ja tuorejuustopalasattumia, salaattia.
Jälkiruokia en ole viettänyt päättänyt, mutta suklaista todennäköisesti ja ehkä puolukkajogurttijäädykettä.
Miehen kanssa kaksin ollaan joulunpyhät.
En mä tiedä "ollenkaan", mutta mun joulupöydästä löytyy ainakin joku hyvä salaatti tai pari, hasselbackan perunoita, silliä ja kylmäsavulohta, kylmäsavuporoa sekä punajuuri-fetakiusaus. Ja ehkä just muutama siivu kinkkua.
En ole vielä päättänyt, riippuu siitäkin mitä mies päättää tehdä jouluna. Jos hän jää kotiin, niin varmaan kokkaillaan jotain vähän parempaa. Jos olen yksin katson löytyykö joku ravintola joka olisi auki ja syön mitä siellä tarjotaan.
Syön mitä sattuu ravintolassa sinä iltana mieli tekemään.
Syömme hotelissa kunnon joulupuffetin.
Vietämme joulun rentoutumalla kylpylähotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Syömme hotelissa kunnon joulupuffetin.
Vietämme joulun rentoutumalla kylpylähotellissa.
Eli syöt siis jouluruokaa joten tämä keskustelu ei koske sinua ollenkaan. Lukutaito?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan makaronia. Kyllä minulle jouluruoat maistuisi, jos olisi varaa, taidan jättää kuitenkin joulun jälkeen, jos sattuisi alennuksella saamaan.
Ei kyllä ennenkään ole onnistanut.
No tee sitten se vanha perinteinen jouluruoka, oikea makaronilaatikko. Se ei sisällä lihaa ollenkaan. Muinakin juhlapäivinä tuota tarjottiin, kun oli hienompaa kuin arkiset keitetyt perunat.
24.12 Lohikeittoa + karjalanpiirakoita
25.12 Naudan paahtopaistia + aurakermaperunat
26.12 Itse tehdyt lihapullat ja keitetyt perunat
Ulkosuomalalaisina ei olla syöty suomalaisia jouluruokia vuosikausiin, meidän pöydästä löytyy aattona:
- kaviaaria ja blinit (samppanja)
- sahramikeitto kampasimpukoilla (valkoviini)
- sitruunasorbetti (väliruoka)
- täytettyä vasikanfilettä, perunagratiini, broccolini, konjakkikastike (punaviini)
- juustovalikoima, viikunahillo (glögi)
Yksin asuvana ostan city-marketista Kokkien Valmistamaa Einesruokaa. On maittavia,täytäviä.laadukaita ja hintavia.Mutta ei tule nälkä heti 2h päästä ja muputettua jotain nälkään koko ajan.Hinta laatu suhde kohdalla .
Vierailija kirjoitti:
Varmaan makaronia. Kyllä minulle jouluruoat maistuisi, jos olisi varaa, taidan jättää kuitenkin joulun jälkeen, jos sattuisi alennuksella saamaan.
Suomalainen jouluruokahan tehdään halvimmista raaka-aineista, kotimaisista juureksista, silakasta ja sillistä sekä siasta.
Viime vuonna oli naudan sisäfilettä, cheddarperunoita ja joku perussalaatti. Jäätelöä jälkiruokana.
Nälkäjonosta saatua makaronia ja nötköttiä.
Jotakin punalaputettua pakastimesta.
Katsotaan, mitä ravintolassa tarjolla. Espanjassa ollaan, niin varmaan erilaisia tapaksia ainakin.
Suomessa, jos oltaisiin, niin varmaan poroa ja perinteistä lakkakiisseliä ainakin.