Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut vanhemmat puhuu pienille lapsille kuten aikuiselle?

Vierailija
08.12.2022 |

Esim. Mun vanhemmat teki tuota. Olivat muutenkin kyvyttömiä kasvattamaan, mutta mietin mikä ominaisuus saa ihmisen ajattelemaan, että vaikka 3v ymmärtää outoja asioita jotka ei sanavarastoon kuulu.

Muistan että olin surullinen ja hämillään kun en ymmärtänyt.
Vaikka ruoan syömättä jättämisestä "Miksi sulla on ennakkoluuloja?"
Tai jos kerroin jostain haaveesta "kovin on utopistinen tuommoinen ajatus" ja minä ihmettelin tyyliin 3-vuotiaana, mikä on ennakkoluulo, utopia, realistinen, aggressiivinen, suggerointi, flegmaattinen ym ym outoja sanoja.

Jos vaikka suutuin, sanottiin "älä suggeroi itseäsi vihaan" ja minä ihmettelin että mitä on suggerointi, onko se lattialla pyörimistä?

En ikinä päässyt ns samalle tasolle vanhempien kanssa. Nyt taas aikuisena he puhuvat minulle kuten lapselle, "Jenni se on poppa, älä koske"

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi se kuin lässyttää sellaisella ihme äänellä, nykyään lässytetään koirillekin samalla tavalla. En tiedä mitään vähemmän haluttavaa kuin lapselle noin lässyttävä mies, hyi helvetti.

Vierailija
2/4 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se laajentaa sanavarastoa. Minusta paljon parempi noin kuin puhua pelkkää lässytys-kieltä ja yksinkertaisia sanoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsemme oli taapero, en puhunut hänelle lässyttäen mutta en niinkuin uutisjuontajakaan. Sopiva välimuoto on se, että lapsi oppii ymmärtämään puhetta vaikkei osaa itse kunnolla puhuakaan. 

Vierailija
4/4 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se laajentaa sanavarastoa. Minusta paljon parempi noin kuin puhua pelkkää lässytys-kieltä ja yksinkertaisia sanoja.

Päinvastoin. Lapsentasoinen hoivakieli auttaa kielen ja puheen kehitystä. Ap:n vanhemmat ovat tehneet karhunpalveluksen käyttämällä liian mutkikasta kieltä liian pienelle lapselle. Useimmat vanhemmat omaksuvat luontaisesti hoivapuheen ("äiti tekee", "äiti auttaa", "tuliko pipi?"), jonka kautta voidaan pikkuhiljaa siirtyä mutkikkaampiin lauserakenteisiin ja rikkaampaan ilmaisuun. 

Liian vaikea kieli liian varhaisessa vaiheessa ei auta lapsen kielellisessä kehityksessä, vaan päinvastoin hankaloittaa sitä.