Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6 kk täysimetys ... sujuiko kiinteiden aloitus helposti?

10.11.2006 |

Esikoista täysimetin 6 kk, mutta kiinteiden aloittaminen oli todella nihkeää... meni noin 3kk, ennenkuin poika oppi syömään jotenkuten.

Nyt mietin, josko " uskaltaisin" täysimettää pian 4 kk ikäistä nuorimmaista 6 kk ... vai seuraako siitä samanlainen hässäkkä, kuin esikoisella. Voi olla, että tämä on luonnekysymys ... esikoinen taisi olla jo vauvana yhtä itsepäinen, kuin nyt 5-vuotiaana :-)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka oli täysimetyksellä 5,5 kuukautta ja kiinteiden syönti alkoi hyvin (muistaakseni). Kakkonen oli 5 kuukautta ja ruokataistelua käytiin melkein kaksi vuotiaaksi. Ei vaan kelvannut mikään, vaikka kuinka yritti. Nyt kolmatta imetin tuon maagisen kuuden kuukauden yli ja aloitettiin soseiden syönti. Syö mitä vain, milloin vain ja paljon. Jokainen näistä lapsista on omanlaisensa ja aika lailla tämän uuden aloitus on ollut sidottu persoonaan.

Vierailija
2/11 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitimme kiinteät 5,5kk iässä ja ekat 2-3kk meni ihan maistellessa kiinteitä, muttei mistään syömisestä voinnut puhua kun päivän saldo saattoi olla 1-2 teelusikallista sosetta. Sitten poika teki täyden syömislakon eli ei edes avannut suuta lusikalle ja huusi kun syötävä jos yritettiin houkutella syömään kiinteitä. Täysimetyksen rinnalle aloitin sitten vellit noin 8kk iässä ja imetyksen lopetin 10kk iässä, eli siirtyi kokonaan korvikkeelle. Tässä vaiheessa ns sormiruoka alkoi kelvata pienissä määrin ja vasta 1v-> alkoi syödä muutakin ruokaa (samaa kuin me, esim soseet, puurot jne eivät kelvanneet vaan sellainen mitä voi syödä sormin/haarukalla).

Edelleen (4v) on huono syömään ts aikuinen saa olla tarkkana ruoan kanssa eli voi olla ihan luonteesta johtuvaa mutta niin takkuista oli syöminen ekat vuodet että päätin jo ajat sitten, että seuraavan kanssa aloitan kiinteät aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata aloittaa kiinteitä turhan aikaisin sen pelossa, että se vaikuttaisi tuleviin syömisiin: molempia täysimetin puolivuotta, esikko söi mitä vain, milloin vain, myös karkeaa ruokaa, kun taas kuopus on tosi tarkka siitä, mitä suuhunsa laittaa.

Luonnekysymys siis!

Vierailija
4/11 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella todella nihkeää oli kiinteiden aloitus 6 kk:n täysimetyksen jälkeen. Esikoista täysimetin vain 4 kk ja kiinteiden aloitus sujui hienosti. Mutta oliko ero sitten aloitusajankohdassa vaiko lapsissa, sitä en osaa sanoa, jotenkin itse uskon, että lapsissa.

Kaveripiirissä on kyllä tuntunut siltä että pitkä täysimetys ja vaikea aloitus kiinteiden kanssa jotenkin korreloivat. Myös neuvolahenkilökunta taitaa hieman olla sitä mieltä. Mitään varsinaista tutkimusta en kyllä kuullut, että asiasta olisi tehty.

Toisaalta, olen itse miettinyt myös sitä, että voisiko olla niin, että oleellista ei olekaan imetyksen kesto, vaan sen sen onnistuminen. Eli kun maitoa riittää hyvin ja sekä lapsi että äiti kokevat imetyksen miellyttäväksi tapahtumaksi, niin lapsella ei ole niin kiirettä siirtyä kiinteisiin, aloitettiin ne sitten 4 tai 6 kk:n ikäisenä. Useinhan juuri ne, joille imetys on mieluisaa ja helppoa, jatkavat sitä pitkään.

Mutta ymmärrän hyvin sinua, kun mietit jatkaako täysimetystä 6 kk. Itsekin miettisin tarkkaan, jos kolmannen tekisin. Niin turhauttavaa ja raskasta on ollut syömisen opettelu tällä kertaa.

Vierailija
5/11 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi helposti. Täysimetin 5,5 kk, sitten aloiteltiin perunalla, porkkanalla ja kaurapuurolla, ja kaikki maistuu hyvin. Maitoa tuli koko ajan runsaasti (toki siis imetän edelleen) ja imetys sujui hyvin, mutta heti ekasta kerrasta poika maisteli soseita innolla, oli jo muutaman viikon katsellut kiinnostuneena vanhempiensa ruokailua.

Vierailija
6/11 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin tätä kolmatta lastani 6 kk ja vain eka viikko oli sellaista takkua, sen jälkeen on sujunut todella hyvin. Nyt hän on 8,5 kk ja syö kaikkea oikein hyvällä ruokahalulla, eikä välitä vaikka olisi vähän " klimppejäkään" ruoan seassa.

Toista oli sitten esikoisilla, kaksoset, joille aloitin kiinteät 4 kk iässä. Ei sujunut yhtään ja kesti todella kauan ennen kuin kiinteät alkoivat mennä jotenkuten.

Mun kokemuksen mukaan siis kannattaisi odottaa kunnes vauva ainakin osaa istua kunnolla ja kun on itsekin vähän kiinnostunut kiinteistä!

Vierailija
7/11 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö oli viikkoa vaille 6 kk kun maistoi eka kerran perunaa. Se tökki, samoin muut mitä itse sörssäsin sekoittimella, mutta heti kun tajusin kokeilla kaupan sileämpiä soseita, ruoka alkoi upota hyvin. Melko pian söi jo koko purkillisen kerralla. Mutta karkeaa ruokaa karsastaa edelleen, tosin sillä tuskin on tekemistä tuon täysimetyksen kanssa...

Anlii + tyttö 9+kk

Vierailija
8/11 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sujui kiinteiden aloitus hyvin, suu ammollaan ruokaa odottaen. Määrät nousivat hissukseen, mutta parin viikon kuluttua oli jo 4 kiinteää ateriaa käytössä, määrät 05.dl-1dl. Etenkin kaikki sellainen ruoka, mitä saa itse syödä, maistuu. Nyt poika 8kk ja ruokailut sujuvat oikein hyvin, määrät tuntuvat nousevan koko ajan hyvin, imetän yhä ohella. Mäkin uskon, että enemmän luonnekysymys...

Vierailija
9/11 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiinteisiin tutustuminen aloitettiin 5,5, kk iässä ja todella hienosti meni!!!! Peruna ei uponnut aivan niin hyvin kuin porkkana, mutta porkkanaa ja peruna-porkkanaa meni puolentoista viikon jälkeen DESI ATERIALLA!!!!! Ehkä vähän liikaakin siis, mutta saatiin neuvolasta ohje, että niin paljon saa antaa kuin vauva syö...... (?)

Varmasti on totta, että mitä pidempään saa rintamaitoa, sitä tottuneempi on makeaan maidon makuun, mutta ihan varmasti on paljon PALJON enemmän LUONNEKYSYMYS tuo kiinteiden aloittamisen sujuminen!!

Vastaus kysymykseesi... Meillä sujui oikein hyvin :o)

Vierailija
10/11 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt että tästäkin voisi tulla ongelma. Minua on neuvolasta tuettu 6kk täysimetykseen eikä koskaan ole tullut edes puheeksi ettei kiinteiden syönti onnisituisikaan. Kolme kertaa olen 6kk imettänyt ja kaikki ovat oppineet syömään ilman ongelmia. Neuvolassa lähinävaroitettiin opettamasta vauvaa liian hienoon tuokaan. Nyt pienimmän kanssa 3kk takana.

1. täysimetystä 1vko vajaa 6kk.

2. täysimetystä 2vkoa yli 6kk (kesäloma)

3. täysimetystä 6kk

4. täysimetystä nyt 3kk jatkuu

Olen aina aloittanut perunalla joka on muusattu haarukalla ja siihen olen sekottanut rintamaitoa suoraan tissistä lypsämällä (siis lämmintä ja tuoretta). Hyvin on maistunut. Kun tämä menee olen ottanut parsaa, porkkanaa ja maissia. Porkanasta ja hedelmistä varoittelivat neuvolassa jotta ei tottuisi liian makeaan. Myös kaupan valmiita olen yrittänyt välttää ensi aterioina jotta ei tottuisi liian hienoihin ruokiin. Meillä tämä on toiminut hyvin, mutta varmaankin on yksilöllistä. Minä en koe mitään pelkoa täysimettää nyt kun e ole tällaisiin ongelmiin törmänyt aiemminkaan. Tosin muuenkin olen pyrkinuyt suosimaan kotiruokaa vauvasta saakka. Esikolle tein itse liharuoatkin muille tuli turvauduttua valmiisinkin, muta aina lisäsin niihin keitettyä haarukalla hienonettua perunaa, jottei olisi liian hienoa.

Meillä ei pelkoa t. kretukka ja muksut 99,01,04,06

Vierailija
11/11 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee huomenna 6kk täysimetystä täyteen ja olisi tarkoitus aloittaa kiinteät, ellei nyt ihan huomenna niin tällä viikolla kuitenkin. En pitäisi varmaan vieläkään mitään kiirettä, mutta viikon ajan olen huomannut, että tyttö seuraa tosi tarkkaan kun itse syön ja olisi mielellään tunkemassa lusikkaani omaan suuhunsa jos istuu sylissäni. Toivon että tämä ennakoi sujuvaa kiinteiden aloitusta! Uskon että vauvaa kannattaa ' kuunnella' tässäkin asiassa ja että kiinteiden aloittaminen sujuu hyvin jos vauva on siihen ' valmis' .